En tråd för oss som väntar föl 2008

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mitrolle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 636
  • Visningar Visningar 201 255
Sv: En tråd för oss som väntar föl 2008

Nu har jag också fått känna fölissparkar! Underbart:love:!

JA, visst är det underbart! Jag håller med dig helt. Min kvällsrutin består bl a i att känna på magen på mitt sto. Icke hästfolk skulle nog tycka att man är en smula konstig om de fick veta om mitt kvällsnöje. he he he Kan också meddela att jag också kände sparkar i kväll. *mys*

Förresten... Hur långt är din märr gången Sar? Mitt sto är dygn 171.

/AFF

Ikväll kände jag inga sparkar. Så besviken jag blev! Jag stod i närmare 40 minuter och kände, men helt i onödan! Men men.... fölis kan väl inte vara vaken jämt!

Stoets fölunge som föddes i år åkte till sin nya ägare i söndags. Pga platsbrist så har jag inte kunnat vänja av fölet helt utan hon togs ifrån mamman när hon åkte. Detta har inneburit att stoets juver varit sprängfyllt. Men ikväll när jag kände på det hade det redan börjat sina. Så himla skönt! Jag tyckte riktigt synd om henne igår när juvret var så spänt.

/AFF

Nu har jag också fått känna fölissparkar! Underbart:love:!

Åh de är bara att glömma!!! :rofl: Tanten kör just nu med attityden " ta INTE på min mage för DÅ! :devil:" får väl hoppas att hon går tillbaka till "kliapåtuttarna-humöret" snart igen.. :smirk:

Tror det beror lite på hur mycket det spänner när magen växer. Min lilla är tjurig om magen nu, antagligen för att den växer. Men inte så man inte får röra, finns inte mycket jag inte får göra med min häst, hon vet att jag bestämmer så det är inga bekymmer. :)

haha de e sant:P men jag får röra magen, men inte framför juvret och på juvret:P hon har alltid älskat det innan:D:P men men ser det som nått positivt:P eftrsom det tyder på dräktighet tydligen:P

Kul att höra från er som kan röra era ston i de regionerna.
Skulle jag försöka peta mitt sto närmare än ett par decimeter från juvret skulle det vara lika med självmord:D

Min lånemage är på dygn 196 så hon är längre gången än din. Jag ser henne dock inte dagligen så "känna-tillfällena" är begränsade och därför blev jag så glad när jag äntligen kunde känna sparkar!
Tråkigt att du inte fick känna sparkar igår men det blir ju fler tillfällen!:)

Det räcker med att jag harklar mig när min häst ser ut som ett monster när jag är på (enligt henne) 'fel' ställe o känner. Hon hyser stor respekt så hon står hellre och kniper med hela bakdelen och ser ut som hon tänker lägga sig ner än lyfter ett ben mot mig.
Vilket känns rätt bra, med tanke på att hon måste gå att greja med överallt tycker jag.

När jag träffade mitt sto för första gången för åtta år sen gick det i princip inte att borsta henne på bålen utan att hon försökte äta upp mig. Hon vägrade också att gå ut ur sin spilta om ingen annan häst gick före.

Idag kan jag borsta henne överallt, utom närmast juvret, och rida ut henne utan andra hästar, så om man jämför med var jag började så har jag kommit rätt långt;)

Självklart håller jag med dig i princip, hennes föl kunde jag göra allt med när jag sålde honom och jag kommer att hantera nästa föl på samma sätt.

Min får man röra precis överallt, jätteskönt att få juvret rengjort *tapiirmule*:)
Men ute i hagen har hon blivit värsta katla!. Är glad att jag tog bort skorna, snabb med bakhovarna är hon :devil:. Tidigare var hon väldigt låg, gick undan och föltuggade t.o.m (10 år).

Jag hade ett ponnysto under högstadietiden som var oerhört kittlig om juvret, hon bara pep och slog. Det var inte aktuellt då men nu vet jag inte om jag hade vågat avla på henne, tänk om inte fölisen skulle få komma till? Men du hade inga problem med att fölisen fick dia henne trots kittligheten?

Jag tror inte alltid att det beror på kittlighet utan mer 'dominansproblem'. Då kommer de ju alltid låta fölungen komma till då den inte utgör något 'hot' medan människan ju har eller försöker ha kommandot, och ett sto som inte till fullo accepterar det protesterar när man tar på vissa mer utsatta och känsliga områden, som bringa, buk, juver och en del även benen. (Behöver inte enbart vara på ston heller)

Hon borde vara på dygn 135 om jag räknat rätt... för tidigt på morgonen... :crazy:

Jag brukar få göra rent i/klia juvret men sista dagarna har jag verkligen fått ha "fingertoppskänsla" så jag inte petar nån annanstans än mellan halvorna... då kanske det blir "tapirmule" ;)
Hon är sån även när hon inte är dräktig, vid brunst är det jättemysig o klia under magen men vid nån tidpunkt mellan brunsterna är det strängeligen förbjudet! för att dagen efter vara helt okej igen... :crazy:
i övrigt är hon mer som ett busfrö...ser ut och beter sig som en liten busponny :rofl: :rofl:

Han hade inte det minsta problem med att dia!

Det sitter i stoets huvud och hon är inte kittlig, bara pjoskig:D

Att jag inte tränat henne på det beror på att jag är skadad i ryggen och inte kan komma undan tillräckligt snabbt när jag står böjd och klämmer.

Vi har också ett sto som är väldigt "rädd om ljuvret".
Hon visar med alla möjliga medel hur missnöjd hon blir om man ngn gång måste dit och pilla.

Däremot älskar hon att amma fölen , gärna kompisens också om den behöver en slurk...

Jag tycker att det hör till hennes personlighet, och därför får hon va ifred oftast...

Mitt sto är väldigt spänstigt (en av de kvaliteter som jag avlar på:D) och är kosparkarnas mästarinna, därför finns det inte riktigt någon position som jag vågar inta för att försöka klämma ordentligt.
Hade jag inte vart skadad i ryggen skulle jag träna henne på det som med allting annat jag fått henne att acceptera.

Liknande trådar

Avel Jag har kikat runt lite på hingstar för lite framtida intresse, har ju en 3-åring som kommer betäckas om ett - ett par år, och har...
2
Svar
20
· Visningar
2 411
Senast: Sara-Ida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka