En tråd för oss som faktist gillar vårat stall!

Sv: En tråd för oss som faktist gillar vårat stall!

Jag tror tråden gäller alla som har hästarna i ett stall som vi gillar oavsett om det är vårt eget eller ej :)

Kl
Jag trivs superbra! Står på en större gård som drivs av tre familjer, tre underbara familjer!
De har tävlingshästar o bedriver även lite avel.
Det är jag o en till inackordering, perfekt för mig som gillar lugn o ro o inte är jättesocial.
Min häst har det toppen. Stor box med gummimatta, foder av högsta kvalité, stor hage både vinter o sommar. Flera kompisar att busa med.

Finns ridhus, ridbana o hyggliga ridvägar. All service ingår.
Cykelavstånd. Min hund är alltid välkommen o får vara lös på gårde. Han har sina bästa vänner där.

Jag trivs som fisken i vattnet i mitt stall. Vi har eget stall så jag kan inte säga så mkt om hyresvärden :D men ändå. Just nu har vi inga hyresgästen men vi hoppas att det dyker upp någon framöver.

Vi har engelska uteboxar som hästarna älskar, ett litet ponnystall separat samt en mindre lösdrift. Det finns ingen duschspilta vilket kanske är det jag saknar mest, annars är allt perfekt.

Hagarna är suveräna, stalluften mkt bra, ny fräsch sadelkammare med plats för alla mina onödiga prylar ;)

Stor belyst ridbana, fina ridvägar och skrittavstånd till ridhus.

Dessutom har vi en häst inackorderad i ett annat stall för att få tillgång till körslinga och rakbana, körsällskap m.m.
Världens bästa hyresvärdar, alltid trevliga och glada, sjukt tacksamma för all hjälp och eftersom vi hjälper till med mockning och träning av deras hästar (frivilligt) så känns det som en helinackordering. De uppskattar vår hjälp och hjälper därför oss enormt mycket tillbaka. De andra inackorderingarna är jättetrevliga och träningsmöjligheterna är oslagbara.

Mvh JV

kl.
Här är en till som gillar sitt stall. Har, tyvärr måste jag säga, provat två ställen innan där det inte funkat, så det här är en annorlunda upplevelse, på ett positivt sätt. Boxarna är stora, ljusa och fräscha, det finns vattenkoppar (i förra stallet fick vi bära vatten i dunkar hemifrån), sadelkammare, torkrum och separat rum för foder. Hagarna är stora och fina, det blir sällan gegga mer än precis vid grinden. Det finns riktigt sommarbete. Två paddockar, varav den ena med lyse, och vintertid riktigt okej ridvägar.

För att inte tala om att stallägaren är en underbar och okomplicerad person, vilket betyder mycket. Finns en inackordering till förutom mina två hästar, och hon är också bra. Hästarna får vara ute mycket, vilket passar min hosthäst mycket bättre än på förra stället, där de gick ut nio och in fyra, och där kompromisser inte fanns med i ordlistan.

Det enda "negativa" är i så fall att de flesta ridvägarna stängs av sommartid p.g.a. betesdjur, men då hästarna ändå haft lite semester i sommar har det inte gjort så mycket. Och att det inte finns ridhus då, men man kan ju inte få allt här i livet. ;) Det finns ridhus på en kvarts avstånd om man tar bilen, så i nödfall går det ju att lösa. :)

Jag sällar mej också till skaran av er som gillar sitt stall...:laugh:
Har inte stått mer än i 2 veckor imorgon, men hittills är allt kanon!
Hjälpsamma, förstående stallägare som sätter hästens välbefinnande före allt!

Jag älskade mitt förra stall också, helt underbara människor, goa hästar och ett lugn som slog det mesta. En "ska bara till stallet en snabbis" tur kunde ta 4 h, och då pratades säkerligen 2,5-3 h bort...:D Hade aldrig i livet valt att flytta självmant om vi inte hade flyttat till annan ort.

Så jag har haft en himla tur nu med de två sista ställena, de före det har väl varit allt från mindre bra till ren katastrof...:crazy:

Mvh Domino_s

Vad finns det att klaga på i mitt stall???
Hmmm, har inget riktigt stall. Stort vindskydd som kan delas upp till två boxar. Två enorma hagar som sitter samman med en gång. Ska bli en utbyggnad på vindskyddet som ska få betonggolv och tak samt väggar för hovis att dona i. Annars sköter jag mina djur enbart under bar himel:love:.. Ska bli mer anpassat även ute för just hästhantering ute.

Nackdel är att min häst flyttar på lördag så jag får inte njuta av min hästliv mer på en tid framöver.:cry:
Men får se det från den jusa sidan. Kommer kunna göra mer för mitt drömstall en tid;)

Jag gillar mitt stall! :D

Numera är det nämligen typ "mitt"... ;)

Det finns 8 boxar, och även om jag saknar tiden då det var fyllt av liv och rörelse så är det ganska skönt att rå (nästan) sig själv och styra lite mer över rutiner och sånt.

Vi blev alla uppsagda för ca 1,5 år sedan för att stallägaren ville lägga ner verksamheten, men han hade fortfarande sin egen häst kvar. Tanken var att han skulle låna in någon häst som sällskap så länge hästen levde (han är 21 år nu), men det funkade bara över sommarbetet det året.

Sommarhästen flyttade hem och läget blev akut, samtidigt som jag själv hade tappat sugen på ridningen efter flytten och min häst bara gick och drog i hagen i stort sett. Situationen för mig var också ohållbar, eftersom jag hade flyttat till en dyrare "träningsanläggning" med ridhus och sån lyx, där hästen gick ensam i en mindre hage. Ingen höjdare när jag var arbetslös och inte hade någon kraft att träna och hålla på heller... :crazy:

Så jag traskade hem till min förra hyresvärd och lade fram "ett förslag", och då berättade han att han tänkt ringa mig samma dag om just det! :laugh:

Så nu är min häst sällskapshäst åt sin favoritfullblodsfarbror (de kan stå i samma box och äta ur samma krubba. :love:), vi delar på utsläpp och insläpp, har samma åsikter om foder, utevistelse och täcken och aldrig tjafs om något. Men samtidigt är det ju som sagt lite tomt ibland.

Min ridinspiration har jag dock lyckats få tillbaka, även om det går sådär eftersom min nya hovis har lite svårt att få skorna att sitta kvar. :angel:
Fullblodsfarbrorn har skötare 3-4 dagar i veckan, så då kan jag ju pricka in ridsällskap om jag vill. :)

Om jag ska nämna något superbra om själva stallet så är det väl att jag får ha den stooora sadelkammaren för mig själv. En tränshängare behöver fullblodet, så de andra 13 är mina, MINA, MINA! Moahahaha!! ;)

Senast ändrad:

Är helnöjd med stallet jag står i!!

Flyttade från en annat stall före sommaren, kaos var det där men det fanns ridhus och underbara människor. Nu står jag i ett lite mindre stall, 6 boxar. Det byggdes 2008 och är super fint. Stallägaren är duktig och hjälper mer än gärna till, ingenting är besvärligt :) Så skönt att slippa allt skitsnack och klagomål..
Vi har aldrig fodringar heller. Sen så är alla i min egen ålder och vi har det skit kul tillsammans :D Vi hjälps även åt att ta hand om varandras hästar om någon är sjuk eller inte kan. Fina hagar där dom står ute i allafall 12 timmar och luftiga boxar!

Underbara ridvägar. Det hade nästa inte kunna bli bättre! Enda hade varit om det fanns ridhus och en lite bättre plan. Fast ägaren är väldigt sugen på att göra en stor fin och ordentlig plan... *hoppas*

Om jag ska nämna något superbra om själva stallet så är det väl att jag får ha den stooora sadelkammaren för mig själv. En tränshängare behöver fullblodet, så de andra 13 är mina, MINA, MINA! Moahahaha!! ;)

:eek: Jag skulle *sorgligt nog* lätt fylla hela vår sadelkammare med mina grejer. Men tyvärr så vill väl de andra 10 eller hur många hästägare vi nu är ha plats de med. Jag är mycket avundsjuk!
Fast bara på möjligheten att fylla sadelkammaren. Jag gillar att det oftast är andra i stallet man kan rida med och lektionsryttare och annat roligt. Jag brukar jämt lära mig nåt nytt när jag kollar på andra som tränar, även om det är en nybörjarlektion.

KL
Den här veckan har både veterinär och en hästmassör öst beröm över vårt stall, både själva stallet och stämningen där. Kul att höra! Och nu har alla hästar hittat hem från betet så nu är alla på plats igen! Det är nästan lite tråkigt på sommaren när alla sprids ut åt alla håll!

Jag är supernöjd med mitt stall. Speciellt "stallchefen" som även är en av mina allra närmaste vänner. Vi ställer upp för varandra. Våra gubbar hjälper till vid behov. Jag rider, stallchefen kör. Just nu håller vi på att köra in min häst och det är helt nytt för mig så jag lär mig massor.

Det enda som är trist är att ridvägarna är trista, nästintill obefintliga. Bättre för ryttare men sämre för körning. Det är trist, men så är situationen. Jag trivs så bra med upplägget att det väger upp.

Att välja stall är att välja sina stallkamrater. Det är svårt, men när man väl hittat rätt så faller alla bitarna på plats.

Jag är medryttare i ett helt underbart stall, ägaren är fantastisk, go, trevlig och har koll på hästarna och ordning i stallet. Inackorderingarna är en salig blandning, en travare, ett fullblod, en shettistravare, en lippizanerkorsning, ett halvblod och en fjording! Stämningen är härlig, alla hjälps åt om det är något och vi rider ofta ut tillsammans och har kul! Ridvägarna är underbara, finns en stor paddock och många hagar att variera mellan för hästarna.
Nu ska jag tyvärr sluta rida hästen pga tidsbrist, men skulle jag själv ha en häst skulle jag absolut söka stallplats där i första hand!

Jag lyckades inte hålla mig borta från detta stall, fullblodet jag red flyttade och jag blev då tillfrågad av stallägarens ena dotter om att rida hennes häst, lite färre dagar än vad jag red den andra hästen. Så jag är kvar, och det är precis lika trevligt som innan! :)

Jag gillar mitt stall och speciellt stallägarna som är underbara och vettiga människor. Vi har fina boxar i nyrenoverat stall med helt ok hagar och paddock med hindermaterial på gården. Sedan har vi stor uppvärmd sadelkammare med toalett och sedan uppvärmt täckesrum samt spolspilta med varmt och kallt vatten. Ridvägarna är också helt ok speciellt med min nervösa pålle som gillar att gå samma runda gång på gång ;) Det jag saknar mest är ridhus men det kan man köra till på 3 minuter, ligger 3 km från stallet och tyvärr går det inte att rida dit så det är enda minuset. Sedan är hyran väldigt bra och man får ta så mycket halm och hö man önskar. Det är alltid rent och fräscht och ingen som tar någon annans saker eller inte plockar undan efter sig :laugh:

*KL*
Jag gillar vårt stall skarpt. Även om den andra inackorderingen (vi är två, och så har ägaren två hästar) är lite speciell så är stallägaren helt underbar, stallet välplanerat och de andra hästarna fruktansvärt goa att ha att göra med.

När min häst stod hemma, älskade (älskar;)) jag mitt stall!

Det är vårat eget stall med en inackorderad, vi turades om med allt och ville inte den ena ner till stallet så tog den andra in dom. Runt omkring är det bra ridvägar och ridbana bara ett par hundra meter bort. Hagarna är också bra :laugh:

Jag står helinackorderad och det är guld värt! :love: Vet inte vad jag hade gjort om jag inte hittat detta ställe, förmodligen hade jag blivit helt utbränd. Förra vintern stod jag med mina två mitt ute i skogen, hade alla fodringar, fick skotta vägen själv (och det kom MYCKET snö) och dunkade vatten hemifrån lägenheten. Behöver inte lyfta ett finger nu och har jättebra faciliteter, lösdrift men tillgång till box, spolspilta, ridbana. Bra foder, thermobars, väl belyst.. PLUS trevlig och okomplicerad hyresvärd som sätter hästarnas bästa i första rum!

Vilken härlig tråd!:laugh: Kul att höra något positivt!
Jag fullkomligt älskar mitt stall också!
En ganska nystartad liten ridskola, 2 stall och en paddock. Ägaren planerar att bygga ett ridhus till nästa vinter och om de får tillstånd även ett till stall!
Ägaren är en fantastisk människa omtänksam och vill allas bästa! Hon har jätte trevliga hästar och människor.
Jag och min kompis får nu under vintern (när ridskolan har uppehåll) komma hur ofta vi vill och rida :O sen till våren ska vi jobba (och få lön) på helger och lov. Hon låter oss ha en egen ridgrupp för vi inte vill rida i de som finns (ingen som passar oss bra) och snart ska vi ut och tävla på hennes hästar!:crazy: sen till sommaren blir det sommarjobb även då får vi lön!
jag kan nog inte beskriva hur mycket det här stället betyder men det är som ett andra hem för mig!:rofl:

Jag håller med - vilken härligt rolig tråd!

Jag är också en av dessa som trivs jättebra i mitt stall. Min häst går på lösdrift med fri tillgång på hösilage tillsammans med 10 andra hästar (fördelat på två flockar i stora, fina, kuperad hagar). Vi har halmade ligghallar, eluppvärmda vattenkoppar, saltsten och Thermo-bar i hagen. Stallet är en renoverad uppvärmd gammal ladugård med två fina sjukboxar och 3 skötselspiltor. Vi har stooor sadelkammare, med omklädningsrum, toalett, och varmvatten. I hyran (1100 kr/månad) ingår allt detta, samt tillsyn av stallägaren 2 ggr per dag, stooort sommarbete, stängselreparationer, analyserat grovfoder, upplyst ridbana, massor med fina ridvägar sommartid (längsta rundan är 1,2 mil), och 2 upplogade ridvägar vintertid enbart för hästar och promenerande människor från byn. Stämningen i stallet är toppen, och det finns alltid en hjälpande hand om det skulle behövas. Stallägarna är jättetrevliga och vettiga människor som gärna lyssnar på sina hyresgästers önskemål och ändringsförslag. Jag kan absolut inte tänka mig att flytta, och min häst trivs kanon!

Trivs kanonbra i det stallet hästen jag rider står i! Stallägarna är underbara människor som verkligen vill att både hästarna och människorna i stallet har det bra! De har nästan blivit som ett andra hem känns det som :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 964
Senast: Cambrie
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 707
Senast: Karamello30
·
Anläggning Hej. Jag undrar vad ni tycker är viktigt med för och nackdelar med dessa två stall: Nuvarande stall (stall 1) * 30 min resväg dit *...
Svar
10
· Visningar
1 731
Senast: Trolle
·
Hästmänniskan Vilket stall tycker ni spontant verkar passa mig och min häst bäst? Jag har ett barn på 6 månader och är gravid med nummer två. Har en...
Svar
16
· Visningar
1 682
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Födda-24