En tråd för oss som faktist gillar vårat stall!

Sv: En tråd för oss som faktist gillar vårat stall!

Jag tycker väldigt mycket om mitt stall :) Det är inte lyxigt eller jättestort utan bara mysigt och lite krångligt hehe men både jag och hästarna trivs. Det enda jag kan klaga på är den lite väl trafikerade vägen utanför men detta problem kommer lösas sig själv inom ett par år eftersom de håller på att bygga om :)

Trivs också JÄTTEBRA! Stallägaren lär inte bli av med mig/min häst någonsin! :D
Flyttar INTE! Är näst bästa till eget stall.

5 boxar (STORA), 2-3 hästar installade, mycket mycket luftigt och fint stall öppet upp i tak och många stora fönster,sadelkammare+tvättstuga/torkrum, loge för hö/halm, stor spolspilta, varmvatten, 7 ha hagar varav en med ett stort rejält vindskjul/ligghall, många bra ridvägar och ridbana/ridhus på väg. Bestämmer allt själv och det är så jäkla skönt så det finns inte maken. Hara ca 4 km dit med bil. Funkar även med cykel fast det är ganska mkt uppförsbacke på hemvägen ;)

Jag har nyligen flyttat till ett nytt stall, och jag älskar det.
Dels är läget underbart - det tar 8 minuter med buss från en hållplats som ligger precis utanför min lägenhet i centrum, stallet har utsikt mot en sjö och 10 minuters ridväg till en anläggning med två utebanor och två ridhus. Åkrar och ängar som det får ridas hur mycket som helst på, milslånga mjuka ridvägar, stora gräshagar med lagom med bete, lagom stort med fyra boxar i ett litet, fräscht stall och supertrevliga hästägare! Jag har aldrig trivts så bra. Det enda minuset är väl att det är kallstall och saknar varmvatten, men det kan jag leva med.

Om det inte vore för att jag försöker flytta till Danmark så skulle jag aldrig lämna det här stället. :love:

*kl*
Oh yes, här hör jag hemma! Jag fullkomligt älskar mitt nuvarande stall. Det är bra storlek med plats för fem hästar och en spolbox, alla hagar har egna vindskydd, det finns upplyst ridbana, låsbar, uppvärmd sadelkammare och tvättmaskin. Hästarna går ute närmare 15 h per dag. Hyran är nästan löjligt låg, 1850:- i månaden, och då ändå ingår fri tillgång på fint hösilage och spån samt alla fodringar (4 per dag). Vi inackorderingar behöver bara ta pass om stallägaren måste åka bort. Men det som gör stallet så fantastiskt är människorna och hästarna i det.

Stämningen i stallet är super och känns verkligen som ett andra hem. Vi har alla samma syn på hästhållning och vi kan föra en bra dialog om det är något. Jag vet att jag kan lita 110% på att min häst blir behandlad på ett bra sätt och att hästarnas väl och ve alltid sätts i första rummet. Allihop är glada, trevliga och avslappnade, något som även märks på hästarna. Jag har aldrig sett min gosse så harmonisk som han blivit efter att vi flyttade till det här stallet för två år sedan.

Stallägaren är också en av de mest sympatiska personer jag någonsin träffat, någon man kan prata med om allt mellan himmel och jord. H*n har en tendens att skämma bort oss dock :D. Behöver något tvättas så ber h*n oss lägga det vid tvättmaskinen så fixar h*n det och hänger upp på tork. När jag var tvungen att transportera hästen till ridhuset för mina ridlektioner, men inte hade egen transport samt kände mig lite osäker på att köra på egen hand, ställde h*n själv genast upp och körde oss dit och sedan tillbaka till stallet med sin transport. Varje jul och även födelsedagar brukar vi få nån present (en chokladask eller liknande) samt presentkort till ridsportbutiken. Det brukar också dyka upp kakor och saft och allt möjligt i sadelkammaren titt som tätt. Och h*n ställer alltid upp om man behöver hjälp med något, t. ex. om man är sjuk och/eller har svårt att ta sig ut till stallet någon dag.

Så, sammanfattat är det här den typen av stall som jag alltid drömt om att stå i, där man inte behöver oroa sig för spänningar eller för att trampa någon på tårna. Ett ställe man längtar efter att åka ut till och där dagen bara blir bättre om någon av de andra är i stallet när man anländer. Efter alla vändor i stall där man spänt kollat tavlan det första man gjorde när man kom till stallet, för att se vad det skulle gnällas på denna gång, så är det skönt att inse att jag nuförtiden oftast glömmer bort att vi ens har en tavla.

Senast ändrad:

Jag står också i ett fantastiskt stall!
Jag och en inackordering till har hängt i det stallet i 12 år ungefär!

Stallägaren sköter det utan trista förmaningar och alltid med hästarnas
bästa och säkerhet i första hand. Vi har en supertoppenbra stalltjej
så jag vet att min häst alltid får toppenskötsel och aldrig glöms bort.

Vi hjälper alltid varandra och fikar gärna ihop. Vi rider varandras hästar
och planerar föl och spanar in hingstar och mycket annat ihop.

Vi har riktigt bra hagar och fantastiska ridvägar. Stallet är funktionsdugligt
och jag tror ingen saknar något direkt. Förutom lite värme på vintern och
ett ridhus möjligtvis :)

Vad är det för bekvämligheter du saknar?

Hmm, Typ ridhus, finns hos grannen men i höststormarna så är man pissvått innan man kommit dit + att det inte sköts så ett välskött ridhus saknar jag mycket.

/B

Senast ändrad:

Har ett super stall!=)

Finns två stall ena är privat (det minsta)
Det största stallet är på 10boxar och vi är tre st som delar på det. Vi kommer jätte bra överens och hjälper varandra om vi skulle få förhinder att åka till stallet=)

Bästa stallet jag har varit i.
Stallägaren sköter utsläpp och morgonfodrning mån-sön
Vi sköter insläpp L-S och då ska vi ta in stallägarens hästar med=)

Det enda som är minus är att paddocken aldrig blir klar men men finns fina ridvägar:D

Jag har hamnat i ett väldigt bra stall den här gången (köpte ny häst i mitten av augusti), jag är så glad för det :love:

Hagarna är fina och rymliga, och sommarbete finns. Stallet har varmvatten, en rejäl spolspilta och gödselstacken är inte ett helvete att köra kärran till. Min häst står i en luftig och trevlig box, med fönster som går att öppna/stänga. Ridbanan är kanon, stor och med gummiflis som går att rida på även vintertid (så länge det fungerar praktiskt att ploga den), och ett mindre ridhus finns på gården. Ridvägarna och skogarna är fantastiska. Uppvärmd, stor sadelkammare med vattentoa, bra förvaring (hyllor) för täcken och låsbara skåp. Uppvärmt, mysigt fikarum. Strö (torvmix och spån) fås levererat pallvis och ställt på lämplig plats, gården har eget grovfoder (hö och torrt hösilage).
Granne med gården bor en tränare som håller lektioner en gång/veckan för en mänsklig summa, och stallägaren har hoppträningar en gång/veckan. Folket är trevliga och hjälpsamma (utan att vara det minsta påträngande eller lägga sig i. Fick t.ex. låna en säkerhetsväst av stallägarens dotter, tills den jag vill köpa kommer in till butik, då hon hade en extra). Jag trivs! :love:

Jag har ett eget stall, och har tre inackorderingar. Jag har sagt ifrån början att skit snack mm inte är Ok, och att man inte kommer att vara långvarig om sånt händer... Det är ju sååå viktigt att man trivs där man har sin häst. Man betalar så jäkla mycket pengar och man spenderar så mycket tid i stallet, det skulle vara så hemskt att inte trivas.. Jag har bara sagt upp en person i stallet.. sen har det varit fantastiska människor som står hos mig. Men tänk på det; Ni som har stall.. ta bort dom som inte passar in fort, innan en pest av dålig stämning slår stallet.. och Ni som är inackorderade; är det värt att stå i ett stall där ni mår dåligt.. ???

-helena

NEJ det är ALDRIG värt att stå i ett stall där man mår dåligt!

MEN, ibland har man inget val :(
Det är ju inte jätteenkelt alla ggr att hitta ett annat stall, det är ju ganska många saker som ska klaffa även om man måste vara beredd på att kompromissa iaf..
Sen när man väl hittat ett stall man vill stå i, ja då ska det finnas plats också.
Det finns ju en anledning till att en del stall har LÅÅÅÅÅNG väntelista på platser..

Jag älskar också mitt stall :love: Själva stallet är rymligt, ljust och bra ventilation. Mest av allt älskar jag folket som är där, vi är et glatt gäng som verkligen har kul ihop och vi hjälps åt allihopa om det skulle vara nånting. Enda som saknas är ridhuset, en dom har börjat byggt lite på det så snart så :bump:

Älskar stallet jag står i!!! :love:
* Fina boxar/ligghallar
* Superventilation
* Paddock
* Ridhus
* Stora förvaringsutrymmen
* Kanonservice med (enligt mig) superbra syn på hästhantering
* Bra rutiner
* Okej ridvägar, samt en trevlig skog
* Jättefint foder
* Bra instruktörer
* Trevliga hästkompisar
Men det bästa av allt:
* HELT FANTASTISKA MÄNNISKOR!! :love:

Jag är supernöjd med vårt stall, men så är det också vårt eget och vi utformar alla rutiner så som vi och hästarna trivs bäst. Sedan tror jag att en stor del ligger i inställningen, är man bara positiv och gör det bästa av det man har så har man vunnit mycket. Sedan kan man såklart råka ut för tråkigheter, då är det inte alltid så lätt att vara positiv... Men i slutändan bygger det trots allt på ömsesidigt förtroende och framförallt en rak och trevlig kommunikation om det ska fungera bra med inackorderingar, kollektivstall etc. :)

Åh ja här passar vårat stall in :)

Liten ideèl förening där alla tar i för föreningens bästa, härlig stämning, glada människor.
Ridbana, ridhus, fina ridvägar, spolspilta, klubbhus för ombyte, matlagning, dusch, toalett. 11 boxar.
Fina säkra vinterhagar och ängen på baksidan av stallet för sommarbetet.
Mat 4 gånger/dag. Harmoniska hästar.

Vi anordnar kurser, tävlingar, föreläsningar tillsammans.

Jag älskar denna lilla ridklubb och jobbar stenhårt för den men det är det värt kan jag lova.

Jag kan lägga till fler anledningar att gilla vårt stall.
Nu ska vår stallchef åka bort. Jag ska sköta morgonfodring, utsläpp, lunch, insläpp och eftermiddagsfodring utöver mitt eget vanliga.
Då får jag sova i ett hus på gården iom att jag ska slippa åka så långt och kunna gå in och vila om jag behöver.
Jag får också alltid tårta och mat om det finns någon.
Världens gulligaste stallägare!:love:

Jag ÄLSKAR vårat stall. Har haft häst där i två omgångar, när vi skulle köpa nya hästen sa jag att om vi inte får plats i detta stallet vill jag inte ha häst.

Det har åtta boxar, men endast fyra inackoreringar (jag och mamma har två). Vi är alltså bara "tre" stycken egentligen då jag och mamma alltid tycker samma. Det är relativt nybyggt, 1993 någon gång, och väldigt funktionellt. Det enda som saknas är en spolspilta och en uppvärmd sadelkammare.

Ägarna till gården har inga egna hästar men är gudomliga! Det är inget problem med täckesbyten, ta av stallbandage på morgonen, de mockar varje dag i veckan och de mockar SÅ fint. Tom krattar bädden efteråt så det blir superjämn och fin. Vad det än är vi vill göra är de alltid positiva. De är flexibla och väldigt måna om oss som står där då de inte vill ha in fler människor eller hästar och därför vill ha oss kvar. När jag hade ponny där var vi fullt i stallet, alltså åtta hästar, och det var lite rörigt då eftersom stallägarna är så "snälla" och inte sätter upp några regler..

Vi har också jättefint kuperade hagar som väl räcker till, en belyst paddock och huuur mycket ridvägar som helst. Dessutom ligger stallet precis utanför tätorten så jag skulle kunna cykla dit om jag orkade. Det är bäst!

Jag gillar också "mitt" stall fast det egentligen inte alls är vad jag brukar gilla. Ultimata för mig hade varit lösdrift/litet privatstall med få och vettiga människor/hästar bra ridvägar och nära större ridanläggning och terrängbana.

Just nu står jag i stort stall på ridskola, där ridhusen oftast är upptagna på kvällarna och hagarna inte direkt är enorma och det egentligen är lite för dyrt. Men det är jättebra stämning, hästen har fått den största vinterhagen med sina kompisar och det går både att träna och rida ut bara man kan anpassa sig lite. Även helt underbart att inte ha några fasta tider då personalen sköter fodringar och in/utsläpp. Hästen älskar att det är mycket folk och hästar och flörtar vilt med ridskolebarnen för att dom ska komma och prata med henne:grin: Visst finns det lite underligt folk men dom allra flesta är jättetrevliga och personalen mycket kompetent.

Drar mig redan för att jag kommer behöva byta stall när jag flyttar till gbg/uppsala för nytt plugg om något år:crazy:

Får man vara med i tråden även om man inte är inhyrd i ngn annans stall utan har ett eget...som man toppentrivs i? Eller gäller tråden bara om man är inhyrd?

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 964
Senast: Cambrie
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 707
Senast: Karamello30
·
Anläggning Hej. Jag undrar vad ni tycker är viktigt med för och nackdelar med dessa två stall: Nuvarande stall (stall 1) * 30 min resväg dit *...
Svar
10
· Visningar
1 731
Senast: Trolle
·
Hästmänniskan Vilket stall tycker ni spontant verkar passa mig och min häst bäst? Jag har ett barn på 6 månader och är gravid med nummer två. Har en...
Svar
16
· Visningar
1 682
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Födda-24