Sv: En tråd för oss som faktist gillar vårat stall!
*kl*
Oh yes, här hör jag hemma! Jag fullkomligt älskar mitt nuvarande stall. Det är bra storlek med plats för fem hästar och en spolbox, alla hagar har egna vindskydd, det finns upplyst ridbana, låsbar, uppvärmd sadelkammare och tvättmaskin. Hästarna går ute närmare 15 h per dag. Hyran är nästan löjligt låg, 1850:- i månaden, och då ändå ingår fri tillgång på fint hösilage och spån samt alla fodringar (4 per dag). Vi inackorderingar behöver bara ta pass om stallägaren måste åka bort. Men det som gör stallet så fantastiskt är människorna och hästarna i det.
Stämningen i stallet är super och känns verkligen som ett andra hem. Vi har alla samma syn på hästhållning och vi kan föra en bra dialog om det är något. Jag vet att jag kan lita 110% på att min häst blir behandlad på ett bra sätt och att hästarnas väl och ve alltid sätts i första rummet. Allihop är glada, trevliga och avslappnade, något som även märks på hästarna. Jag har aldrig sett min gosse så harmonisk som han blivit efter att vi flyttade till det här stallet för två år sedan.
Stallägaren är också en av de mest sympatiska personer jag någonsin träffat, någon man kan prata med om allt mellan himmel och jord. H*n har en tendens att skämma bort oss dock
. Behöver något tvättas så ber h*n oss lägga det vid tvättmaskinen så fixar h*n det och hänger upp på tork. När jag var tvungen att transportera hästen till ridhuset för mina ridlektioner, men inte hade egen transport samt kände mig lite osäker på att köra på egen hand, ställde h*n själv genast upp och körde oss dit och sedan tillbaka till stallet med sin transport. Varje jul och även födelsedagar brukar vi få nån present (en chokladask eller liknande) samt presentkort till ridsportbutiken. Det brukar också dyka upp kakor och saft och allt möjligt i sadelkammaren titt som tätt. Och h*n ställer alltid upp om man behöver hjälp med något, t. ex. om man är sjuk och/eller har svårt att ta sig ut till stallet någon dag.
Så, sammanfattat är det här den typen av stall som jag alltid drömt om att stå i, där man inte behöver oroa sig för spänningar eller för att trampa någon på tårna. Ett ställe man längtar efter att åka ut till och där dagen bara blir bättre om någon av de andra är i stallet när man anländer. Efter alla vändor i stall där man spänt kollat tavlan det första man gjorde när man kom till stallet, för att se vad det skulle gnällas på denna gång, så är det skönt att inse att jag nuförtiden oftast glömmer bort att vi ens har en tavla.