EN tråd 3.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
I :heart my horse!

Har tränat dressyr för första gången på länge och det gick så himla bra. Det är nästan exakt ett år sedan jag red för den här tränaren sist, d v s innan Epona fick sin ryggdiagnos, och hon är så fantastiskt bra. Jag vet inte riktigt hur många saker som liksom bara föll på plats idag men det var en hel hög. :)
Enda nackdelen är att det är svårt att hitta träningstider med en tränare som har ridskola på kvällarna, är dressyrdomare på helger och dessutom är ute och tävlar själv. Ta ledigt från jobbet en vanlig vardag? Det är ju roligare att träna än att jobba. :angel::D

Kul att det känns bra o att du äntligen kommer iväg o kan träna! Klart man tar ledigt från jobbet för att träna??? Frågor på det??:confused::angel:

Kul att det känns bra o att du äntligen kommer iväg o kan träna! Klart man tar ledigt från jobbet för att träna??? Frågor på det??:confused::angel:

Jag är inte van vid att roa mig så mycket så nu tar vi nästa åkomma.

Eponas oklippta rygg är misstänkt lurvig ock lockig. Pälsfällningen var lite lurig förra året men jag reagerade inte direkt på det då för det var så mycket annat i mitt huvud med ryggrehab och allt.
Den senaste tiden har hon börjat dricka och kissa mer än normalt och så har hon den där mystiska bukigheten som jag inte riktigt får bukt med trots en bra foderstat och motion. Så idag har jag suttit och läst allt jag kommit över om PPID och det är alldeles för mycket som stämmer in.

Om ca två veckor ska vi kolla tänderna på alla hästar i stallet så då ska veterinären få passa på att testa så får vi se vad testet säger.

Igår eftermiddag när det kräksnöade som värst red jag och Trollet årets första terrängträning. Han var super fin och flög över allt jag siktade på :bump: lite dålig broms och styrning men det får vi jobba på. Trots blötsnön var det bra grepp i sanden på Teds bana, enda problemet var att se hindren :D och att få upp värmen i låren igen efteråt :cool:

Lika bra o testa ju.

Finns det någon chans o tävla på prascend?

Ja, det är lika bra för då kan det gå att minska/få bort symptomen om medicineringen fungerar.

Har faktiskt ingen aning om hur det är med tävlingskarens på prascend men vårt största fokus ligger ju inte på tävling iallafall i nuläget så det får bli som det blir. Så länge hästen mår bra och känns fräsch så är jag glad. :)
Jag kan ju träna i nuläget iallafall och det är kul! :D

Jag är inte van vid att roa mig så mycket så nu tar vi nästa åkomma.

Eponas oklippta rygg är misstänkt lurvig ock lockig. Pälsfällningen var lite lurig förra året men jag reagerade inte direkt på det då för det var så mycket annat i mitt huvud med ryggrehab och allt.
Den senaste tiden har hon börjat dricka och kissa mer än normalt och så har hon den där mystiska bukigheten som jag inte riktigt får bukt med trots en bra foderstat och motion. Så idag har jag suttit och läst allt jag kommit över om PPID och det är alldeles för mycket som stämmer in.

Om ca två veckor ska vi kolla tänderna på alla hästar i stallet så då ska veterinären få passa på att testa så får vi se vad testet säger.

Det måste inte vara PPID. Min förra valack hade alla symptom, förutom att han alltid druckit och kissat massor. Men blodprovet visade en frisk häst, trots att vet nästan tänkt sätta in medicin i förväg bara för att hen var så säker... ;)

Det måste inte vara PPID. Min förra valack hade alla symptom, förutom att han alltid druckit och kissat massor. Men blodprovet visade en frisk häst, trots att vet nästan tänkt sätta in medicin i förväg bara för att hen var så säker... ;)

Hur gammal var han och vad hände med honom sen?

Hur gammal var han och vad hände med honom sen?

Han var 17 år då och jag red på som vanligt ett år till. Sedan drabbades han av fång, pga att han var så överviktig (medvetet val hos mig då han blev helt rabiat av att banta) och jag valde att ta bort honom då han var livrädd för veterinärer.

Som kuriosa så fick vi kämpa extremt mycket med att ta blodprovet på honom, just för att han inte fick vara stressad (eh, lycka till) men samtidigt inte ha något lugnande i blodet... :banghead: Så det tog några försök innan vi kunde testa honom.

Han var 17 år då och jag red på som vanligt ett år till. Sedan drabbades han av fång, pga att han var så överviktig (medvetet val hos mig då han blev helt rabiat av att banta) och jag valde att ta bort honom då han var livrädd för veterinärer.

Hmmm....fång är tydligen inte helt ovanligt hos hästar med PPID. Är du säker på att det inte kan ha haft ett samband ändå?

Epona är ju hungrig hela tiden men det kan tydligen också vara ett symptom som kan stabiliseras med medicinering. Det kan tydligen slå åt båda hållen, antingen tappar dom aptiten och blir muskelfattiga eller så är de konstant hungriga och blir feta om man inte passar på dom.
Det är ju ingen tvekan om vilken kategori min kära häst tillhör. :p Fick kommentaren från dressyrtränaren i lördags att: -Hon är lite rund om magen men hon ser fin ut över ryggen. :angel:

Hmmm....fång är tydligen inte helt ovanligt hos hästar med PPID. Är du säker på att det inte kan ha haft ett samband ändå?

Epona är ju hungrig hela tiden men det kan tydligen också vara ett symptom som kan stabiliseras med medicinering. Det kan tydligen slå åt båda hållen, antingen tappar dom aptiten och blir muskelfattiga eller så är de konstant hungriga och blir feta om man inte passar på dom.
Det är ju ingen tvekan om vilken kategori min kära häst tillhör. :p Fick kommentaren från dressyrtränaren i lördags att: -Hon är lite rund om magen men hon ser fin ut över ryggen. :angel:

Ja, fång är ett av symptomen för PPID, men även för EMS som jag snarare tror att han hade. Kruxet där var ju att det endast var bantning som gällde och det ville jag inte utsätta honom för när han ändå var så gammal. Så jag var mycket medveten om risken för fång, även om jag inte trodde att han skulle få det i februari utan under sommaren...

På tala om gammelhästar så är inte gammelhästen helt fräsch. Knackig från och till. Inte halt men Det känns "fel". Han är inte varm och det är superdiffust. Sitter något i bakbenen i alla fall. Vet misstänker att det bara är en hal vinter, ett fall, en grushage och att det sitter i musklerna. Han reagerar inte hur vi än böjer känner och klämmer. Samtidigt kan det gå från halt-knappt synbart på en dag. Blir galen på det hela. Slutar väl att vi åker in och röntgar honom från topp till tå bara för att få det bekräftat att det bara va en spänning eller muskel som spökade.:(:banghead::down:

På det hela känns en vår med hoppning och terräng långt borta.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
501
Senast: Emiro
·
Fritid Jag tänkte har vi en bästa film tråd får vi ha en för bästa tv-serie också. Vilken är den bästa tv-serien du har sett och varför? För...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
6 761
Senast: cambodia
·
Fälttävlan Min dotter är anmäld till sin första fälttävlan med sin ponny. En p70. Vad ska vi tänka på? Jag är inbiten islandshästryttare med noll...
Svar
11
· Visningar
1 092
Senast: Ajda
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
311
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama