En till "vilken ras passar mig?"

Skogstrollet

Trådstartare
Förlåt, jag vet att det finns tusen frågor av detta slag, men jag kan iaf inte låta bli att starta en ny. :o

Startade en tråd tidigare med rubriken "Beauceron" men eftersom vi där relativt snabbt kom fram till att den rasen inte var något för mig så vill jag gärna fortsätta diskussionen i en ny tråd då den rubriken inte lockade alltför många att läsa tyvärr. Men ni som läste och svarade, tack! :bow: Hoppas ni orkar haka på här också.

Vill ha:
Lättskött päls.
Arbetande hund som ska kunna ta en vilodag ibland utan att klättra på väggarna.
Medel till stor. Ingen knähund.
Sund kroppsbyggnad, inte för många rasbundna sjukdomar osv.
Lättare typ, kvick i vändningarna. (Agilityintresserad bl.a.)
Förig, ej för reserverad eller självständig till sättet.

Vill EJ ha:
Arbetsnarkoman (typ Border Collie, Rottis, Dobberman osv.)
Hundras under knähöjd. (Även om det är en "stor hund i liten förpackning".)
Ingen jakthund. Ska tränas till att kunna gå lös mycket ute, vill gärna har rätt förutsättningar.
Retrievers... Tyvärr, de är inte min typ av hund.

Det min sambo och jag kan erbjuda är ett hem med mycket aktivering (främst intresserad av agility, spår, lydnad men vill gärna prova på annat också) och motion (främst långpromenader i stiglös natur, hiking osv.). Men också myskvällar i soffan.

Vi har två katter men inga barn, kommer nog ej heller att skaffa några. Tar det slut är hunden min och följer med mig vart jag än tar vägen.

De raser jag fastnat för hittills är:

Korthårig Collie - har hittat ett par kennlar som verkar avla målmedvetet på funktionella hundar som man kan arbeta med. (Har fastnat hårt för denna.)

(Mellan)Schnauzer - kanske aningens för tjockt pannben?

Hovawart - vet jag inte så mycket om ännu, men misstänker att de kanske är för mycket för mig?

Eftersom jag nu också ev. har ett hus på G med egen tomt mitt i obygden och med möjlighet att arbeta på stallet närstgårds så är min hundplaner igång för fullt nu!! Men tar inte ut något i förskott vad det gäller huset... *håller krampaktigt i tummen*

Hoppas på att få en massa förslag på hundraser jag ännu inte tänkt på!!

Sv: En till "vilken ras passar mig?"

Titta närmare på Schnauzern, helt klart värd lite tid..

Jag har haft en schnauzer pojke som avled nu i våras, med honom har jag tävlat både lydnad ( 2:an ) och agility med mycket bra resultat.

Han var snabb, smart och en liten djävel.

Hur kul hund som helst att jobba med, du får inget direkt gratis men när allt klaffade tja då lös det om både hund och mig :)

Du vill ha en bullterrier av någon sort, du vet bara inte om det ännu! ;)

Ja kanske det. Jag har ju bara erfarenhet av dvärgschnauzrar. Är det skillnad i mentalitet dem två emellan?

De verkar alltid så svåra, typ " du får nog allt komma med något bättre än det där om jag ska göra som du säger..."

Å andra sidan är det ju skönt med trimpäls..! Och utseendet har de ju definitivt för sig. Jag gillar skägg... Både på hundar och karlar. ;)

Jamenvisst, alla dina "vill ha"-punkter handlar ju om en engelsk bullterrier! :D

Ah, ja nu ser jag... Sund kroppsbyggnad, lättare typ och kvick i vändningarna. Att jag inte tänkt på dem tidigare...??

:angel: ;)

Vilken TUR att det finns kloka bukefalister som kan få mig på rätt spår igen! :bow:

Du har då aldrig sett en bulle vända i luften efter en bit godis, det hör jag det! :p
Men allvarligt så finns det faktiskt terriertypade bullar, alltså en lättare variant. (Men de går ju så klart inte att jämföra med jack russel eller den sortens terrier.) Nuförtiden är det rätt många som kör agility, och rasen fick just sina första viltspårschampions! Min bulle följer med mig i skog och natur precis lika bra som retrievern.

Hm, då måste jag tänka fel. När jag hör "bullterrier" då tänker jag en minigris som inte rör sig framåt om man inte håller en köttbulle framför den... oattraktiva nosen. :angel:
Jag har bara mött en "bulle" i hela mitt liv, och det var denna nämna ovan. Vi hade hundarna på samma dagis och det var flera gånger jag kom för att hämta min och denna kvinna stod i trappen med ett sträckt koppel, hysterisk ton i lockandet och en stenstod till hund som vägrade röra en fena. :p

Vad är det för skillnad på engelsk bullterrier och "vanlig" bullterrier?

Pyrenisk vallhund - Karaktäristiskt för pyrenéisk vallhund är att den, trots sin litenhet och ringa vikt, har ett maximum av energi. Hundens alltid alerta uttryck, listighet och stridslystna utseende, förenat med stor livlighet ger pyrenéisk vallhund en personlig prägel, som inte kan jämföras med någon annan ras.

Mankhöjd: Hanhund 40 - 48 cm. Tik 38 - 46 cm. För i övrigt mycket typtrogna hundar är tillåtet med +2 cm.

En mycket trevlig ras som verkar stämma in bra på dina önskemål - tittade själv på dem innan jag föll i fällan och köpte samma ras som jag redan har.

Javvan

Ja det var en charmig ras! Jag har tidigare även tittat på schapendoes som påminner lite om denna. Men det var då när jag hade häst och ville ha en mindre hund. Nu när inte hästen är kvar :cry: vill jag ha något större att arbeta med.

Elionor skrev:
Förresten, finns det någon "berner sennen"-variant som skulle kunna passa?

Berner varianterna är ju hyfsat stora men har dock rasrelaterade provlem som t ex HD så söker du något som inte har såna problem är det nog ingen hudn för dig. Sen kan man aldrig veta..finns mindre hundar med fel och stora utan så man är aldrig garanterad. Men som sagt är ju Berner hundarna väldigt stora och tunga

Nädå, du tänker nog rätt! :D Bullar är gräsligt envisa, så du har nog träffat ett exemplar som lyckats uppfostra sin matte alldeles utomordentligt... :p

Jag kan inte jättemycket om de andra bullarna (engelsk och amerikansk staffordshire), men till typen är de ju absolut mycket lättare och mer "hundlika" än den engelska bullen. Och väldigt trevliga, de jag träffat på. Kanske något för dig?

Titta på www.svbtk.com, det är rasklubbens hemsida. Där tror jag det finns en länk till svenska terrrierklubben också, så kan du kika på andra terriers också. (Varför nu man skulle vilja det, när man kan skaffa en egen grishaj... :confused: :D )

Appenzeller Sennenhund är ju inte alltför grov. Men jag har nog redan strukit dem från intresselistan ändå.

Trissa, jag är hemskt ledsen om jag gör dig lite besviken nu, men jag vill verkligen inte ha en bulle... ;)

Jag är rätt säker på att det blir en korthårig collie. :idea:

Elionor skrev:
Appenzeller Sennenhund är ju inte alltför grov. Men jag har nog redan strukit dem från intresselistan ändå.

Trissa, jag är hemskt ledsen om jag gör dig lite besviken nu, men jag vill verkligen inte ha en bulle... ;)

Jag är rätt säker på att det blir en korthårig collie. :idea:

Har du hittat en bra kennel så tycker jag att du skall satsa på den!

Jag tycker mig mer och mer förstå att vilken hund man får beror mycket på val av avelsdjur. Raskaraktärer är ingenting värt om kenneln inte avlar medvetet på vissa egenskaper.

Det finns massor av icke-rastypiska hundar som varken möter exteriör eller mentalitetsstandarden.

Men du förresten! Har du tittat på Cane Corso? Min mamma har en, och den är verkligen en trevlig hund. Och de andra jag träffat i rasen.

Ja jösses ja. Val av kennel är, i min mening, lika viktigt som att välja rätt ras.
Har tagit hjälp av en vän som är inom "bruksköret" och mycket intresserad av MHresultat, korningar, stamtavlor och allt det där. (Även om intresset finns även hos mig så kan hon det där betydligt bättre.) Vi har hittat ett par kennlar som vi tycker verkar bra och sitter nu och kollar lite nogrannare på deras hundar.
Vi ska ju ut och titta på hus i helgen, om det verkar gå i land så ska jag så snart som möjligt kontakta uppfödarna och be om att få besöka dem och ställa 1000 frågor... :p

Varför inte? De är ju stora, men mycket smidiga hundar. Och det finns väl olika storleksklasser i agility?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 614
Senast: Cissi_ma
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 103
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 599
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 915
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama