Skogstrollet
Trådstartare
Förlåt, jag vet att det finns tusen frågor av detta slag, men jag kan iaf inte låta bli att starta en ny.
Startade en tråd tidigare med rubriken "Beauceron" men eftersom vi där relativt snabbt kom fram till att den rasen inte var något för mig så vill jag gärna fortsätta diskussionen i en ny tråd då den rubriken inte lockade alltför många att läsa tyvärr. Men ni som läste och svarade, tack! Hoppas ni orkar haka på här också.
Vill ha:
Lättskött päls.
Arbetande hund som ska kunna ta en vilodag ibland utan att klättra på väggarna.
Medel till stor. Ingen knähund.
Sund kroppsbyggnad, inte för många rasbundna sjukdomar osv.
Lättare typ, kvick i vändningarna. (Agilityintresserad bl.a.)
Förig, ej för reserverad eller självständig till sättet.
Vill EJ ha:
Arbetsnarkoman (typ Border Collie, Rottis, Dobberman osv.)
Hundras under knähöjd. (Även om det är en "stor hund i liten förpackning".)
Ingen jakthund. Ska tränas till att kunna gå lös mycket ute, vill gärna har rätt förutsättningar.
Retrievers... Tyvärr, de är inte min typ av hund.
Det min sambo och jag kan erbjuda är ett hem med mycket aktivering (främst intresserad av agility, spår, lydnad men vill gärna prova på annat också) och motion (främst långpromenader i stiglös natur, hiking osv.). Men också myskvällar i soffan.
Vi har två katter men inga barn, kommer nog ej heller att skaffa några. Tar det slut är hunden min och följer med mig vart jag än tar vägen.
De raser jag fastnat för hittills är:
Korthårig Collie - har hittat ett par kennlar som verkar avla målmedvetet på funktionella hundar som man kan arbeta med. (Har fastnat hårt för denna.)
(Mellan)Schnauzer - kanske aningens för tjockt pannben?
Hovawart - vet jag inte så mycket om ännu, men misstänker att de kanske är för mycket för mig?
Eftersom jag nu också ev. har ett hus på G med egen tomt mitt i obygden och med möjlighet att arbeta på stallet närstgårds så är min hundplaner igång för fullt nu!! Men tar inte ut något i förskott vad det gäller huset... *håller krampaktigt i tummen*
Hoppas på att få en massa förslag på hundraser jag ännu inte tänkt på!!
Startade en tråd tidigare med rubriken "Beauceron" men eftersom vi där relativt snabbt kom fram till att den rasen inte var något för mig så vill jag gärna fortsätta diskussionen i en ny tråd då den rubriken inte lockade alltför många att läsa tyvärr. Men ni som läste och svarade, tack! Hoppas ni orkar haka på här också.
Vill ha:
Lättskött päls.
Arbetande hund som ska kunna ta en vilodag ibland utan att klättra på väggarna.
Medel till stor. Ingen knähund.
Sund kroppsbyggnad, inte för många rasbundna sjukdomar osv.
Lättare typ, kvick i vändningarna. (Agilityintresserad bl.a.)
Förig, ej för reserverad eller självständig till sättet.
Vill EJ ha:
Arbetsnarkoman (typ Border Collie, Rottis, Dobberman osv.)
Hundras under knähöjd. (Även om det är en "stor hund i liten förpackning".)
Ingen jakthund. Ska tränas till att kunna gå lös mycket ute, vill gärna har rätt förutsättningar.
Retrievers... Tyvärr, de är inte min typ av hund.
Det min sambo och jag kan erbjuda är ett hem med mycket aktivering (främst intresserad av agility, spår, lydnad men vill gärna prova på annat också) och motion (främst långpromenader i stiglös natur, hiking osv.). Men också myskvällar i soffan.
Vi har två katter men inga barn, kommer nog ej heller att skaffa några. Tar det slut är hunden min och följer med mig vart jag än tar vägen.
De raser jag fastnat för hittills är:
Korthårig Collie - har hittat ett par kennlar som verkar avla målmedvetet på funktionella hundar som man kan arbeta med. (Har fastnat hårt för denna.)
(Mellan)Schnauzer - kanske aningens för tjockt pannben?
Hovawart - vet jag inte så mycket om ännu, men misstänker att de kanske är för mycket för mig?
Eftersom jag nu också ev. har ett hus på G med egen tomt mitt i obygden och med möjlighet att arbeta på stallet närstgårds så är min hundplaner igång för fullt nu!! Men tar inte ut något i förskott vad det gäller huset... *håller krampaktigt i tummen*
Hoppas på att få en massa förslag på hundraser jag ännu inte tänkt på!!