En till, vad ska man ha för hund - tråd :D

Sv: En till, vad ska man ha för hund - tråd :D

Eng springer spaniel då?? Lite mera allround som jakthund, bra både som apportör och stötande, vet även att en del använder dem på klövvilt som stötande, och har hört om ett par springrar som driver med skall (och en som jagade gris men det är ju knappast rastypiskt...).
Det är dessutom en underbar hund att arbeta med, förig, arbetsvillig, full av motor men ändå döcool och inte fullt lika flamsig som en golden eller labb, lite mindre och smidigare i agilityn också.
Är dessutom en grym spårhund!!
 
Sv: En till, vad ska man ha för hund - tråd :D

ja skulle nog tycka eng springer spaniel.:) arbetsvilliga, trevliga, man kan göra allt me dom! Vill man jaga så får kolla efter lite mer jakt linjer.
 
Sv: En till, vad ska man ha för hund - tråd :D

En australian shepherd, mindre vallningsbenägen (utställningslinjerna) än en border, mycket arbetsvilliga och stabila hundar,


Som du ser så skrev jag utställningslinjer, vilket det inte är så många uppfödare som håller på med i sverige så det MH testen som du länkade till blir då väldigt missvisande,
 
Sv: En till, vad ska man ha för hund - tråd :D

Vad ska de jaga för något?
Mitt förslag är att titta på weimaraner, underbara men aktiva hundar.
De verkar vara väldigt allround, både till vardags o jaktmässigt.

Svägerskan har en på 9mån o den är helt underbar. :love: De ska jaga fågel med sin o spåra älg mm.
 
Sv: En till, vad ska man ha för hund - tråd :D

va? sedan när har utställningslinjerna av någon ras blivit bättre mentalt än de arbetande linjerna?
 
Sv: En till, vad ska man ha för hund - tråd :D

Weimaraner:love: Jätte härlig hund som jag gärna hade haft om pappa hade varit intresserad av jakt med stående fågelhund.;)
 
Sv: En till, vad ska man ha för hund - tråd :D

Min åsikt är att dom är bättre mentalt, det var därför jag valde en sådan, du kan jobba lika bra med den som dom andra.

Denna disskution är konstig tycker jag, du gillar inte aussien av någon anledning vilket är tvärt emot vad jag gör, orkar inte disskutera detta längre.
 
Sv: En till, vad ska man ha för hund - tråd :D

ja, jag håller med om att det är en konstig diskussion. jag skrev att jag träffat ett antal exemplar som betett sig illa (på tävlingar, och de har utmärkt. inte alla naturligtvis, men några) och jag backade upp mina erfarenheter med ett spindeldiagram. men du vill fortfarande inte kännas vid att rasen har lite problem med mentaliteten. det må vara så att problemen inte är jättestora (skotträdslan hos BC t ex, är mycket värre), men klart man drar öronen åt sig när man ser och läser att de är lite svajiga. sedan kan man efter lite övervägande ändå välja att skaffa en shepherd, eller BC, eller vad det nu må vara, för att fördelarna överväger nackdelarna. men för att kunna göra en sådan övervägning måste man ju vara medveten om nackdelarna också.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 181
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 419
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
18 910
Senast: Hedinn
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 442
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp