En till, vad ska man ha för hund - tråd :D

YorkWann

Trådstartare
En vän till mig säljer hästen i veckan och ska nu köpa en till hund.

De vill ha en hund med mycket "will to please" de kommer jobba mycket med sin hund , lydnad, agility, bruks. Han kommer ta jägarexamen nästa år, så nu är de inne på jaktlabbe. Eller så blir det en jakthund till honom om ett tag, och så skaffar de en mer brukshund nu.

Kom gärna med förslag, hon kommer ha koll på denna tråden ;)
 
Sv: En till, vad ska man ha för hund - tråd :D

Jaktlabbe låter väl perfekt, i alla fall om det är fågeljakt han håller på med.
 
Sv: En till, vad ska man ha för hund - tråd :D

Vet inte vad han tänkt sig för typ av jakt än, men eftersom hunden ska vara mer allround så tyckte de jaktlabbe passade även om jag själv är mer för jaktgolden ;) Ska tillägga att det ska vara en frisk hund. :) (Alltså ingen hund med hög sjukdomsfaktor)
 
Sv: En till, vad ska man ha för hund - tråd :D

Nja flatte i sånna fall, men har fått för mig att både jaktlabbe och golden är mer "föriga" ?
 
Sv: En till, vad ska man ha för hund - tråd :D

Riesen är ingen will-to-pleasehund.. Visst är de arbetsvilliga men det går inte att på långa vägar jämföra med en retriver.
 
Sv: En till, vad ska man ha för hund - tråd :D

En australian shepherd, mindre vallningsbenägen (utställningslinjerna) än en border, mycket arbetsvilliga och stabila hundar,
 
Sv: En till, vad ska man ha för hund - tråd :D

Tycker en labbe av jaktlinjer låter som nåt som skulle kunna passa för allt de planerat.
Precis som de funderat på.
 
Sv: En till, vad ska man ha för hund - tråd :D

Aussie - Australian Shepherd - vacker, arbetsvillig, stabil & lättskött
 
Sv: En till, vad ska man ha för hund - tråd :D

stabil? det är då verkligen inte mitt intryck av rasen. visst har jag träffat på en och annan trevlig, men det verkar inte vara ovanligt med otillgänglighet, stress, skotträdsla och/eller könsbunden aggressivitet.

YorkWann: golden eller labbe är en smaksak, men jag tycker att labben är mer allround med sin större självständighet, några har också större viltskärpa och det är lättare att få tag på en bra jaktlabbe än en bra jaktgolden.
 
Sv: En till, vad ska man ha för hund - tråd :D

stabil? det är då verkligen inte mitt intryck av rasen. visst har jag träffat på en och annan trevlig, men det verkar inte vara ovanligt med otillgänglighet, stress, skotträdsla och/eller könsbunden aggressivitet.

Tråkigt att du träffat på så dåliga exemplar av rasen, känner inte igen ett ord av det du skriver,

/Aussie ägare
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 181
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 419
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
18 910
Senast: Hedinn
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 442
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp