En till katt, vilken ras?

Sv: En till katt, vilken ras?

Siames kanske? Min kan ligga i knät i timmar och innan jag skaffade hunden brukade hon sova med mig i sängen :)

De pratar mycket dock, men jag tycker att det är charmigt.
 
Sv: En till katt, vilken ras?

Somali är liksom min egen ras, korat, förvisso både mycket kramiga och väldigt fartfyllda, men risken är stor att en ung katt av den kalibern ger sig på att mobba och köra rejält med något lugnare och mildare som en raggis.

Precis vad jag tänkte säga, det är inte heller alla raser som går bra ihop. Jag skulle nog inte sälja en kattunge till ett hem med enbart en ragdoll, om inte ragdollen var osedvanligt tokig. Eller om kattungen jag har råkar vara den lugnaste devon som gått i ett par skor. :D
 
Sv: En till katt, vilken ras?

Somali är liksom min egen ras, korat, förvisso både mycket kramiga och väldigt fartfyllda, men risken är stor att en ung katt av den kalibern ger sig på att mobba och köra rejält med något lugnare och mildare som en raggis.

Det förvånar mig att höra, men jag är långt ifrån någon expert på kattbeteende.
 
Sv: En till katt, vilken ras?

Det förvånar mig att höra, men jag är långt ifrån någon expert på kattbeteende.

Varför förvånar det dig? De högaktiva raserna är otroligt intensiva, och ragdolls tillhör de allra lugnaste raserna. En av de vanligaste lekarna här hemma är att en katt kastar sig över en annan med ett rejält rugbygrepp. Den överfallna katter drar igång jakten, och sen kör de upp och ner för möbler och klätterträd några minuter innan det blir liggande brottning igen. Upprepas ett par vändor innan de tar en tvätt/sov/matpaus och kör igång igen. Och då är det som sagt vuxna katter jag har, ca 3, 4 och 8 år.

Har de inte någon att leka med på det här sättet kommer de driva på den andra katten av ren frustration, och den lugnare katten har inte en chans att någonsin vara ifred.

De ragdolls jag känner (som ändå anses vara väldigt aktiva enligt uppfödaren) studsar runt på golvet efter bollar och vippor. Uppskattar inte våldsamma lekar, och är inte speciellt bra på att klättra.
 
Sv: En till katt, vilken ras?

Det förvånar mig för att jag själv haft fyra katter hemma, en fet och lat huskatt, en abessinierkorsning, en birma och en 18årig chinchillaperser. Persern gör inte många knop men respekteras ändå av de yngre katterna när de har sina rejs och har inte blivit "mobbad och trakasserad". Tvärtom verkar han respekteras för sin ålder. Birman som är yngst och mest aktiv och har sina ryck busar hellre med unghunden, som gärna är med, än att hon trakasserar de äldre lugnare katterna.

Jag kommer definitivt att undvika att skaffa en högintensiv katt, låter jobbigt. Räknas bengalen dit förresten? Sambon är sugen på en sån men jag har tveksam.
 
Sv: En till katt, vilken ras?

Jag kommer definitivt att undvika att skaffa en "högintensiv" katt, låter jobbigt.

Ja, jag avråder oftare än rekommenderar min ras. Många faller för att de är oerhört vackra och tror att alla raskatter är stillsamma soffprydnader. Sen ringer de i panik när katten är 10 månader och oftare befinner sig i taklampan än på golvet. Eller så klarar de inte av en katt som faktiskt är bokstavligen på sin matte/husse större delen av sin vakna tid. Gillar man att träna tricks, kasta apporter och ha en katt på axeln i allt man gör är det dock ett bra val :love:

Men du har ju inte en högaktiv och en lugn? Har man två av samma skrot och korn kan de hållas för sig själva och låta den lugnare vara ifred. Och jag har ytterst sällan hört talas om en birma som är högaktiv med mina mått mätt, oftare medelaktiv (vilket iofs kan innebära mer fart än folk tror om ulliga sockertoppar).
 
Sv: En till katt, vilken ras?

Men du har ju inte en högaktiv och en lugn? Har man två av samma skrot och korn kan de hållas för sig själva och låta den lugnare vara ifred. Och jag har ytterst sällan hört talas om en birma som är högaktiv med mina mått mätt, oftare medelaktiv (vilket iofs kan innebära mer fart än folk tror om ulliga sockertoppar).

Det har jag inte påstått heller. Men jag har (haft) fyra katter i olika grad av intensitet och aldrig upplevt att den minst aktiva på något sätt blivit trakasserad av de andra. De äldre blir respekterade av de yngre. Därför förvånade det mig att höra.
 
Sv: En till katt, vilken ras?

Det har jag inte påstått heller. Men jag har (haft) fyra katter i olika grad av intensitet och aldrig upplevt att den minst aktiva på något sätt blivit trakasserad av de andra. De äldre blir respekterade av de yngre. Därför förvånade det mig att höra.

Har man flera katter kan den mest aktiva få utlopp för sin energi på fler än en individ. Det gör stor skillnad. Har man bara två katter av varav en är väldigt aktiv och den andra är väldigt lugn riskerar man att den aktiva katten är på den andra mer än vad den tycker är kul. Det krävs en större insats från ägaren i den situationen eftersom man då måste satsa på att aktivera den aktiva katten för att "avlasta" den andra katten.

Det är inte helt ovanligt att konflikter uppstår just pga. skillnader i aktivitetsnivå. Därför är det bättre att ha katter med samma temperament och i samma åldersgrupp än att blanda, men som sagt: ju fler katter man har ju fler katter finns det att fördela energin från en aktiv katt på.;)
 
Sv: En till katt, vilken ras?

Det förvånar mig för att jag själv haft fyra katter hemma, en fet och lat huskatt, en abessinierkorsning, en birma och en 18årig chinchillaperser. Persern gör inte många knop men respekteras ändå av de yngre katterna när de har sina rejs och har inte blivit "mobbad och trakasserad". Tvärtom verkar han respekteras för sin ålder. Birman som är yngst och mest aktiv och har sina ryck busar hellre med unghunden, som gärna är med, än att hon trakasserar de äldre lugnare katterna.

Jag kommer definitivt att undvika att skaffa en högintensiv katt, låter jobbigt. Räknas bengalen dit förresten? Sambon är sugen på en sån men jag har tveksam.

Dina katter är ju i mer jämn nivå, än vad exempelvis en devon rex och en ragdoll skulle vara. Alla dina är av lugnare variant, förutom abessinierkorsningen då kanske, som kan ha fått lite abysätt. ;)

Bengalen är en mycket aktiv ras.
 
Sv: En till katt, vilken ras?

Jag vet folk som haft ragdoll och bengal ihop utan problem. Rent generellt så brukar katter av olika ras ta efter varandra, ragdollen blir mer aktiv (och lär sig plötsligt att hoppa upp på bokhyllor och andra hyss...) och de andra katterna ligger på rygg med magen i vädret a la ragdollstil! :D Förutsatt att det är en relativt ung ragdoll så går det säkert bra med en något mer aktiv ras också.

Dock har jag inte fått intrycket av att devonen är lika extrem som koraten eller abessiniern t.ex... Men där vet ni ju säkert bättre. :)

/Erica
 
Sv: En till katt, vilken ras?

Och jag har erfarenheten av att en aktiv katt och en lugn katt inte alls går så himla bra ihop.
Men det är ju givetvis beroende på individer.
Jag sparade en kattunge ur senaste kullen. Ett stycke riktigt odjur :D
Men fick till slut sälja henne eftersom mamman blev mer och mer tillbakadragen.
Nu har hon lika tokiga katter att röja av sig på och det går kanon!
 
Sv: En till katt, vilken ras?

Dock har jag inte fått intrycket av att devonen är lika extrem som koraten eller abessiniern t.ex... Men där vet ni ju säkert bättre. :)

/Erica

Precis det intrycket har jag av crx också. Aktiv och social, men inte hyper. Sen vet jag en del som inte tycker att korater verkar så extrema. Jag har säkert fått/uppfostrat mina åt det hållet eftersom nästan alla ungar jag sålt är riktiga klängapor som ska lägga tassarna i blöt konstant.
 
Sv: En till katt, vilken ras?

Jag har precis skaffat en devon. Han ligger just nu i knät och sover efter en tuff dag. Vi har provat sele, suttit på balkongen i tio minuter, badat i diskhon och tvättat öron, utöver rusher med fjädervippor och leksaksmöss och bollar. Samt sovit middag i soffan... Som sagt, tuff dag i en singelkatts liv. :p

Min research innan var mest "korthårig ras utan damp". Devon finns i alla sorter vad gäller temperament verkar det som, även om "aktiv, social och nyfiken" väl är den vanligaste beskrivningen. Den här killen är medelaktiv, social OCH självständig - en "happy-go-lucky"-kille, om än med huligan-tendenser (allt ska tugg-lekas). Hans halvbröder var ena försynta små rackare och hans kullsyster var hypersocial och tok-lekig med klara damptendenser.

Just min devon-kille tror jag skulle funka utmärkt med en äldre latmask. Han skulle bara ta sin leksaksmus och spexa iväg på egen hand om inte den andra ville leka.

Så jag skulle nog inte fokusera så mycket på rätt ras, utan mer på rätt personlighet. Men med "rätt" ras så finns det fler "rätta" personligheter att välja på. I en aktivare ras får man nog leta lite längre för att hitta den rätta kissen för just det här jobbet.
 
Sv: En till katt, vilken ras?

En av de vanligaste lekarna här hemma är att en katt kastar sig över en annan med ett rejält rugbygrepp. Den överfallna katter drar igång jakten, och sen kör de upp och ner för möbler och klätterträd några minuter innan det blir liggande brottning igen.
Har de inte någon att leka med på det här sättet kommer de driva på den andra katten av ren frustration, och den lugnare katten har inte en chans att någonsin vara ifred.
De ragdolls jag känner (som ändå anses vara väldigt aktiva enligt uppfödaren) studsar runt på golvet efter bollar och vippor. Uppskattar inte våldsamma lekar, och är inte speciellt bra på att klättra.

Har en 4-årig birma och en 2-årig "nånting" som jag fångade in på motorvägen när han var sådär 8-10v. Den lille är en mycket aktivare variant som gärna rugbytacklar birman och ibland hänger ju birman på men inte så ofta som den andra kanske önskar. De bråkar inte men de har helt klart olika önskemål om tempot.
Så jag kan bara hålla med i att försök skaffa katter i ungefärlig samma aktivitetsnivå -för allas skull. Min blandning var ju inte riktigt planerad utan nu blev det bara så.
 
Sv: En till katt, vilken ras?

Så jag skulle nog inte fokusera så mycket på rätt ras, utan mer på rätt personlighet. Men med "rätt" ras så finns det fler "rätta" personligheter att välja på. I en aktivare ras får man nog leta lite längre för att hitta den rätta kissen för just det här jobbet.

Det kan jag hålla med om. Mina två har samma ras men helt olika åsikter om hur man ska leka. Nu i värmen har de samma inställning och ligger mest och ser ut som salvador dali målningar båda två
 
Sv: En till katt, vilken ras?

Dock har jag inte fått intrycket av att devonen är lika extrem som koraten eller abessiniern t.ex... Men där vet ni ju säkert bättre. :)

/Erica

Jag har ingen större erfarenhet av någon annan aktiv ras, har enbart haft devon så jag vet inte hur jag rankar dem i aktivitetsnivå relaterat till andra raser av "högaktiv" variant. :) Mina devons och mina kattungar har varit allt från totalt skvattgalna (Exempelvis min kastrathane Rustie och min senast sparade katt Pingu) till mer milda och och med mer normal kattaktivitetsnivå (min fertila hane Hugo och Pingus syster Santa.)

De fyra individer jag har boende hemma skulle jag inte sätta ihop med något annat än en annan "fartig" katt medans Hugo eller exempelvis en kattunge som Santa absolut skulle kunna gå tillsammans med en mer aktiv "normalkatt".
Överlag har mina uppfödningar mer lutat åt Rustie-Pinguhållet, men Hugo-Santaindividerna finns de med. :D
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 549
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 382
Senast: Sel
·
Övr. Katt Jag har nu nästan bestämt mig för att skaffa katt under året. Tanken är två katter så de har sällskap av varandra när jag jobbar eller...
2
Svar
31
· Visningar
2 356
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 520

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sekretessbrott?
  • Håravfall
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp