Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Somali är liksom min egen ras, korat, förvisso både mycket kramiga och väldigt fartfyllda, men risken är stor att en ung katt av den kalibern ger sig på att mobba och köra rejält med något lugnare och mildare som en raggis.
Somali är liksom min egen ras, korat, förvisso både mycket kramiga och väldigt fartfyllda, men risken är stor att en ung katt av den kalibern ger sig på att mobba och köra rejält med något lugnare och mildare som en raggis.
Det förvånar mig att höra, men jag är långt ifrån någon expert på kattbeteende.
Jag kommer definitivt att undvika att skaffa en "högintensiv" katt, låter jobbigt.
Men du har ju inte en högaktiv och en lugn? Har man två av samma skrot och korn kan de hållas för sig själva och låta den lugnare vara ifred. Och jag har ytterst sällan hört talas om en birma som är högaktiv med mina mått mätt, oftare medelaktiv (vilket iofs kan innebära mer fart än folk tror om ulliga sockertoppar).
Det har jag inte påstått heller. Men jag har (haft) fyra katter i olika grad av intensitet och aldrig upplevt att den minst aktiva på något sätt blivit trakasserad av de andra. De äldre blir respekterade av de yngre. Därför förvånade det mig att höra.
Det förvånar mig för att jag själv haft fyra katter hemma, en fet och lat huskatt, en abessinierkorsning, en birma och en 18årig chinchillaperser. Persern gör inte många knop men respekteras ändå av de yngre katterna när de har sina rejs och har inte blivit "mobbad och trakasserad". Tvärtom verkar han respekteras för sin ålder. Birman som är yngst och mest aktiv och har sina ryck busar hellre med unghunden, som gärna är med, än att hon trakasserar de äldre lugnare katterna.
Jag kommer definitivt att undvika att skaffa en högintensiv katt, låter jobbigt. Räknas bengalen dit förresten? Sambon är sugen på en sån men jag har tveksam.
Dock har jag inte fått intrycket av att devonen är lika extrem som koraten eller abessiniern t.ex... Men där vet ni ju säkert bättre.
/Erica
En av de vanligaste lekarna här hemma är att en katt kastar sig över en annan med ett rejält rugbygrepp. Den överfallna katter drar igång jakten, och sen kör de upp och ner för möbler och klätterträd några minuter innan det blir liggande brottning igen.
Har de inte någon att leka med på det här sättet kommer de driva på den andra katten av ren frustration, och den lugnare katten har inte en chans att någonsin vara ifred.
De ragdolls jag känner (som ändå anses vara väldigt aktiva enligt uppfödaren) studsar runt på golvet efter bollar och vippor. Uppskattar inte våldsamma lekar, och är inte speciellt bra på att klättra.
Så jag skulle nog inte fokusera så mycket på rätt ras, utan mer på rätt personlighet. Men med "rätt" ras så finns det fler "rätta" personligheter att välja på. I en aktivare ras får man nog leta lite längre för att hitta den rätta kissen för just det här jobbet.
Dock har jag inte fått intrycket av att devonen är lika extrem som koraten eller abessiniern t.ex... Men där vet ni ju säkert bättre.
/Erica