Sv: En till fråga om att välja uppfödare
cassiopeja skrev:
Hur mycket jobb ska man lägga ner på att välja uppfödare tycker ni, om man inte är utställningsintresserad? Hur noggrann tycker ni att man ska vara?
Om man tittar på SKK hunddata och ser att vissa uppfödare har valt att avla på helt obedömda hundar, eller hundar som till och med har någon veterinärkommentar om någon defekt som "sannolikt" ej är ärftlig, tycker ni att man ska bry sig om det och välja bort dom kullarna/uppfödarna i så fall? Hur stor betydelse skulle ni lägga vid om en tik av sällskapshundsras enligt MH-test är skottberörd (tex 3:a?, 4:a?, 5:a?)?
Det känns som om det finns så himla mycket att kolla upp, bedöma och ta hänsyn till att jag blir alldeles snurrig...
Det som egentligen känns viktigast för mig är att att uppfödaren är trevlig och känns bra, att valpkullen planeras vid den tid som vi helst skulle vilja köpa valp, att man tycker att tiken är trevlig att träffa och att uppfödaren följer SKK och rasklubbens regler.
Om man ser bara till dom "kraven", vad kan gå fel då, som man i efterhand kan tänka "DET skulle vi ha kollat upp innan"?....
Exakt den här diskussionen hade jag min väninna häromdagen! Hon vill ha en lagotto, är inte utställningsintresserad (men vill att hunden skall se ut som en lagotto och inte något högbent "staket").
Jag sade till henne, och jag skriver till dig - dra inte ned kraven bara för att inte du är intresserad!
Föräldrarna skall vara friska och de åkommor som visas på hunddata testas därför att man inte med säkerhet vet om det är ärftligt eller inte. Varför chansa bara för att du kanske inte vill avla själv? Att föräldradjuren är friska a och o. Ingen, inte någon, vill ha en sjuk hund!
Det jag tycker att du skall kolla är graden av linjeavel. Visst är det bra om båda föräldrarna är utställningmeriterade (om inga andra meriter finns, så är SUCH eller vad det kan vara i alla fall ett tecken på att hunden klarar att vistas i stora sammanhang alltid något). Men köp inte hund med fina titlar på bekostnad av att en mycket meriterad hund förekommer på flera ställen i stamtavlan.
Linjeavel är något som skall skötas med försiktighet. Att en hund som har en mamma som är hårt linjeavlad på och en pappa som är från en HELT annan linje - innebär inte att nu är allt frid och fröjd för att just den här kombinationen är utavlad. Mitt råd är att kolla det noggrant. Ju mindre inavel, desto bättre! Sedan är det mer eller mindre ofråkomligt i vissa raser att viss linjeavel existerar. I så fall, tänk på att det skall ligga så långt bak i stamtavlan som möjligt.
En annan sak som jag sade till min väninna är att hon faktiskt inte vet om hon gillar utställning eller ej. Att hunden är fin stör inte i skogen, det kommer aldrig vara ett "problem" att hunden ser bra ut. Dessutom så kanske hon (eller du) någon gång skulle vilja ställa ut? Det vet man inte alltid innan. Jag som tidigare haft ett svalt intresse har själv blivit mer intresserad. Det berodde på att jag råkade ha en hund som visade sig vara fin.
Ingen kennel vill sälja till bara utställningsintresserade, utan vill sprida sina valpar. I en kull där man kan förvänta sig en och annan stjärna, så kommer det alltid att finnas hundar som håller måttet, men som kanske inte är vinnare. Om du är ärlig och säger vad du vill ha, så kommer uppfödaren att visa dig den valp han/hon tror passar. Det är inte så enkelt att valpar ur en "utställningskull" alla blir champions, för givetvis är individerna olika.
Jag hade varit tveksam till det där med skottberördhet, men det bästa är i så fall (tycker jag) att fråga uppfödaren hur skottberörd hunden är, hur det yttrar sig och så vidare. Jag tycker du fick bra svar tidigare, så lyssna på dem som kan den biten.
Du skriver undrar vad som kan gå fel om du väljer en uppfödare som du trivs med... Tja, fungerar du med henne/honom så tror jag att du har de bästa förutsättningar om något skulle bli ett problem för dig. Jag hade hellre valt en uppfödare som jag fungerar ihop med än en som har de allra bästa meriterna på sina hundar.
Men
framför allt, Cassiopeja - se till att du gillar tiken. Känns tiken som en hund "som du skulle vilja ha" (och som är frisk och sund) - då tror jag att du har god chans att få en valp som passar dig!