En till försäkringsfråga

mian1

Trådstartare
Har min häst försäkrad hos Agria och hon har haft samma försäkring sedan hon föddes. På försäkringspappret står hon som "korsningsponny" trots att hon är över 165 hög. Jag har försökt ändra det till "korsningshäst" i flera år, men utan resultat. Spelar det någon roll om hon står som ponny eller häst?

Sv: En till försäkringsfråga

Jag skulle gissa att det blir problem den dagen du behöve utnytja din försäkring,ring bolaget och förklara,igen..
Eller be att få ett papper på att det är ok att "ponnyn" är 165 cm i mkh.. ;)

Hallloj!

Vad vill du att det skall stå på försäkringen??
Det finns inget som heter "korsningshäst".

Den "rätta" benämningen är halvblod.

Och vet du vad.. det är dyrare att försäkra ett halvblod än en ponny.

/Frasse

En sak till....

Ingen på försäkringsbolaget lär ha några synpunkter på hur hög din "ponny" är.

Om du vil ha ett "vitt" samvete tycker jag att du skall ringa bolaget och berätta att du har ett halvblod och betala försäkringskostnad därefter.

Skadereglerarna kommer inte att mäta pållen...

/Frans

Fast vad händer om hästen har varit på ex. klinik och där uppgifter om hästen står,och ibland även en ca mkh?

Alla korsninghästar klassas inte som hbl,beror på raserna i den.. :smirk:
Finns ju stora kallblodskorsningar också

din häst kan mycket väl vara av 'rasen' korsningsponny fast den är för stor för att få tävla som ponny. Det beror på vad föräldrarna är för raser

Hej!

Ett förtydligande....

Jo visst kan hästen vara en korsning utan att det är ett halvblod.

Agria har följande alternativ att välja på:

Arabiskt halvblod
Blandras (vet inte vad de menar med det)
Korsning med halvblod
Korsningponny
Svensk Ridponny
Svenskt halvblod
Övriga halvblod

Det är inte ovanligt att en ridponny eller connemara går över ponnyhöjd. De slutar inte vara ponny för det.
Är din häst/ponny ett resultat av en korsning mellan två ponny raser är det en korsningsponny.

Jag tycker att du skall prata med Agria och förtydliga.

Är dock övertygad om att du inte behöver vara orolig. Jag har aldrig sett en journal där man angett mankhöjd. :smirk:

/Frans

Oki,tack..Fast de har ju fler kategorier att "välja" mellan..

På tal om journaler,jo jag har sett,då vi vid en vet.bes. upptäckte en 2-gradig hälta som behandlades så skrevs det på vet.bes protokollet,jag i allafall skickade med det in till A.
Och där stod mkh,färg,kön,ålder,tecken osv..

Hej!

Agria har en jättelång rad med raser att välja mellan, jag uppfattade det som att din häst var en korsning.
Du kan inte försäkra den som renrasig då.

Man betalar olika pris för olika raser, och om du tex skulle försäkra din korsning som Ardenner, som är en billig ras, och det upptäcks kan du bli utan ersättning och få din försäkring avslutad eftersom du "lämnat svikliga uppgifter".

Jag förstod det som att du pratat med Agria, varför vill de inte ändra uppgifterna?
Verkar märkligt!

/FRasse

Jag misstänker att ditt inlägg med frågor vad till Mian1..

Men,som du själv skrev,om de hamnar i fel "rastyp",vilken en häst på 165 i mkh borde göra om den försäkrad som korsningsponny,så skulle nog jag vilja ha papper på att det är ok.
Jag har tjafsat tillräckligt mot försäkringsbolag,för att lita på de.. ;)

Min Charlie är också "korsningsponny" på pappret trots att han är häst. Jag frågade särskilt om det på Agria, men det var riktigt eftersom hans pappa är welshponny.

Om din häst inte har någon ponnyförälder skulle jag kolla upp det noga. De har ju olika premieklasser för olika raser (och korsningsponnyer är billiga att försäkra) och det skulle inte förvåna mig om de krånglade med ersättning osv om de kom på att du har t.ex. ett halvblod istället. Försäkringsbolag är försäkringsbolag! :smirk:

Om det är rätt eller fel bror på vad för härstamning hästen har.

ex. mitt sto är korsning NF och XX och är regad i asrp och i försäkringen korsnings ponny och hon är ca 155cm och när vi skulle föräkra hennes föl som har ett halblod som pappa sa dom att jag skulle försära honnom som korsnigs ponny för det blev biligare för mej och han är ju ändo en korsning med ponny ovaset hur stor han blir, men om jag hade försäkrat honnom som halvblods korsning som han oxå är hade jag fått en dyrare premie.

Men det bror ju på vad hästen har för raser i stamen, dom kan du inte ändra på bara för att hästen inte får den höjden som borde vara relevant.

Kram

Hästen är enligt passet "okänd korsning av halvblodstyp". Inofficiellt är hon efter en lipizzanerhingt och ett varmblodssto. Hästen försäkrades i Agria som nyfött föl och hon var då 94 cm hög, mamman var 152 och det kan hända att det var därför de beräknade att fölet skulle bli ponny? I vilket fall tog jag över försäkringen 1999 och har sedan dess med jämna mellanrum bett att få försäkringen skriven på HÄST och inte ponny. Kan inte förstå att det skulle vara så svårt för dem, men eftersom inget händer gissar jag att det kan vara något lurt? Försäkringen vi tecknade till vår gamle häst, 2 månader innan han blev för gammal, "kom bort" under 3 år trots att vi ringde flera gånger om året och frågade efter inbetalningskortet. Sedan fick vi hota och skrika på deras chefer innan vi äntligen fick vår veterinärvårdsförsäkring. Därför är jag rädd att det där med ponny eller häst kan vara något som gör att vi plötsligt skulle nekas ersättning, för vi har haft turen att inte behövt använda vår försäkring under de snart 12 åren hästen levt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 551
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 070
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 415
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 091
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar