En Tass flyttar in!

Tassetass

Trådstartare
Så har jag fått nycklarna till nya lägenheten och påbörjat processen att Jenny-fiera den. Jag tänkte måla och tapetsera innan alla möbler ska in då jag ändå står med dubbelt boende i juni, så nu ska ni få följa heeela processen. :D

Så... Dag 1!

Strålande sol, varmt som satan och skööönt fläktande vind. En perfekt dag då allt kommer att gå perfekt! Nå ja... Det återstår att se.

Efter att ha glott lite på utsikten från köksfönstret en stund så är det dags att ta itu med arbetet.

DSC00119.jpg

Först på agendan står att peta ner den förskräckliga bården som finns i köket.

DSC00107.jpg

Lugnt och stilla petar jag bort kvadratcentimeter för kvadratcentimeter och tycker att det här går ju fint! Så ska man aldrig tänka...

DSC00108.jpg

Ritch ratch filibombombom så ligger halva (nåja) väggen på golvet. Längst in mot gipsskivan sitter någon form av vinyltapet (?) vars övre lager totalkollapsar så fort jag råkar komma åt det. Aja, det är bara att acceptera läget och riva på! Någon timme senare ser hela köksväggarna ut så här:

DSC00109.jpg

Att Easy Cover finns tackar jag just nu min lyckliga stjärna för, då jag verkligen vill att mitt rätt söta kök ska få komma till sin rätt! Ni tror att de där träknopparna kommer att målas om i glada färger, eller? :angel:

DSC00118.jpg

Fortsättning i nästa inlägg!

Sv: En Tass flyttar in!

På grund av avsaknad av passande skruvmejsel för att få bort golvlisterna och den uppenbara avsaknaden av Easy Cover (och lim och allt annat som behövs) så fick köksprojektet avslutas efter ungefär 3,5 timmars rivande och klösande.

Istället ställde jag mig i vardagsrummet och tittade lite på utsikten. Visst ser ni älven där? Eller hur? Det där blåa som skymtar? Jävla löv, säger jag bara! När jag var och kollade på lägenheten hade jag fri sikt... *muttrar*

DSC00110.jpg

Så här ser för övrigt vardagsrummet ut i övrigt.

DSC00113.jpg

DSC00112.jpg

Visst har sovrummet en... Erhm... Intressant färg på väggarna?

DSC00114.jpg

Jag avslutar denna första dag med en favoritdetalj från lägenheten, nämligen öppningen som är mellan hallen och köket. Fatta vad mysigt man kan göra det med en massa ljuslyktor hängandes där!

DSC00120.jpg

Fortsättning följer troligtvis imorgon, då jag också ska fota utsidan litegrann så ni får se hur själva huset ser ut. Och balkongen, och och och...

:D

HAHA! :rofl: jag tror dock att det kommer bli otroligt bra när du fått det klart, men tja... Du får fortsätta dokumentera arbetet med hjälp av kameran :p

Men vad gör du med den fina bården människa??? Marodör!

Vill du låna motorsåg och skapa lite utsikt?

Tänkte måla rosa elefanter ju. :D

Jag har redan blivit erbjuden en motorsåg, men jag misstänker att de som äger träden - som också äger en av vad jag kan tro Umeås dyraste villor - skulle bli räääätt sura. :angel:

Det här ska bli ett kul projekt att följa. :)
Skönt att få bort bården. Vem har sådant i sina hem?! :o

Det undrar jag också. Men jag blev faktiskt påtvingad bård när de tapetserade om mitt badrum för ett par veckor sedan. Jag kan verkligen inte förstå varför, för det var då ingen bård där innan. De sa dock att det hade någonting med själva tapetseringen att göra, om jag förstod rätt (typ att tapetskarven hamnade under bården). Jag vet inte om det är några speciella regler de har att ta hänsyn till just gällande våtutrymmen, men hyresvärdar tycks ju annars nästan sträva efter att få sina hyresgästers hem så omoderna (och fula) som möjligt, känns det som. ;) Bården i badrummet kan jag i och för sig ta, men jag kommer aldrig förlåta (eller förstå mig på) den som en gång valde den gula tapeten som sitter i resten av lägenheten.

Tassetass: vad roligt med en ny lägenhet! Det blir kul att se vad för spännande saker du kommer hitta på med den. :)

Finns det ett syfte med saker och ting så kan man ju oftast köpa det, dock tycker jag det där med att bården döljer en skarv mest låter som en dålig ursäkt. :o Jag har ett av Umeås största badrum med massor med skarvar och ingen bård. :D

Vissa hyresvärdar är verkligen omöjliga att ha att göra med, dock verkar de vara mer medgörliga ju mindre de är. Det är i och för sig väldigt förståeligt, det går ju inte att hålla ordning på hur varje lägenhet ser ut om man har flera tusen lägenheter.

Min är dock - som ni ser - väldigt medgörlig... :angel:

Vilken fin lägenhet du ser ut att f¨tt tag på, vad roligt!!
Lycka till, ser fram emot att följa hela projektet!

Jag har också gula tapeter i min lägenhet, inte alls fina men är det är orginaltapeterna från när huset byggdes 1996 :D Dessutom är det en studentlägenhet så det är riktigt slitna tapeter dessutom.
Pojkvännen lyckades finna en lägenhet med orange tapeter i sovrummet men idag äntligen kom målaren och ska fixa till det och kök och hall. När det är klart så ska jag flytta in :D

tassetass: ska bli spännande att få se fortsättningen :)

Kära vänner!

Dag två lider mot sitt slut och en del grejer har hänt!

Först tänkte jag visa en bild som ganska väl illustrerar hur dåligt det innersta lagret tapet satt. "Behöver du någonstans att lägga skrapan?" Inte undra på att hela väggen rasade...

DSC00121.jpg

Nåväl! Tillbaka till lite trevligare saker. Tänkte visa ett par bilder på hur det ser ut utomhus.

Precis där man går in till själva huset:

DSC00133.jpg

Tittar man till höger från bilden ovan så ser man cykelbron som går över älven till centrum:

DSC00132.jpg

Och här är min balkong/loftgång med sol ända fram till sen eftermiddag!

DSC00129.jpg

Inomhus då... Där har jag lattjat med en sån här utan att skada mig:

DSC00128.jpg

Detta då för att åstadkomma detta; första våden av Easy Cover (världens bästa grej) är uppe!

DSC00122.jpg

Den vita rutan bredvid våden är ett litet test av den kulör som ska få vara grunden i på väggarna i kök och hall. Färgåtergivningen är inte den bästa, men kan det bli fel när färgen heter så här?

DSC00123.jpg

Det var väl ungefär det jag hade att visa i bildväg idag! Imorgon ska jag ha vilodag från nya läggan, sen på onsdag så återkommer jag med bilder på hur det ser ut när all Easy Cover är uppe och hur det ser ut efter första strykningen i hallen!

Jag menar det, det fanns ju som sagt ingen bård där tidigare, så varför det var så viktigt nu förstår jag inte riktigt. Det har säkert bara med pengar att göra. Typ att tapeter med tillhörande bård är så ute nu att det är det billigaste alternativet eller något. ;)

Jag är väldigt nöjd med min hyresvärd annars, trots att det är ett lite större bostadsbolag. Men en studerande, fattig hyresgäst och ett stort bostadsbolag som måste tänka på kostnaderna är uppenbarligen ingen bra kombination rent stilmässigt. Hade jag bara haft råd hade jag säkert fått välja en annan tapet (utan bård!) annars. I alla fall får jag göra i princip som jag vill i resten av lägenheten, bara jag är medveten om att jag kan bli tvungen att göra om igen innan jag flyttar. Jag fick berättat för mig att en hyresgäst hade målat alla sina element lila och tja, så länge hon bara återställde dem vid utflyttning, så... :D

Vad mysig omgivningen runt lägenheten ser ut att vara! Och egen ingång/loftingång är ju verkligen skönt att ha.

Ser ut att vara ett underbart område du flyttat in i och fortsätt att uppdatera lika duktigt, jag är så nyfiken på hur det blir när du är klar :D

aiquen: Jag älskar att ha egen ingång!! Finns få saker jag avskyr så mycket som trapphus..

Red_Chili: Det är ett mysigt område och det ska bli skönt att komma ifrån betongghettot. :p Och givetvis kommer jag fortsätta att uppdatera! Hoppas bara inte nästa uppdatering blir "Allt jag har satt upp har rasat ner...". ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka