En tacka har fått fyra lamm

Forest Autumn

Trådstartare
Hjälp! Vi har haft får i ganska många år men jag har aldrig varit med om att en tacka har fått fyra lamm! Ibland får de tre st och de har alltid klarat sig bra på tackans mjölk. Men igår kväll fick en av tackorna fyra st. De är pigga och äter som vanligt. Är det möjligt att de kan klara sig utan att jag ger dem ngt extra? Jag kommer att ha tackan och hennes lamm ensamma och ge henne massor av mat. Om jag nu måste ge dem, hur ofta och hur mkt ska jag då ge dem? (Hur matar man fyra lamm?) Jag har bara gett ngt extra till enstaka lamm tidigare.

Sv: En tacka har fått fyra lamm

Hej o gratttis till 4 lingar ! jag har haft 4 lamm ett antal ggr o alla ggr förutom den sista ggn har tackan klarat att föda dem o den ggn så berodde det på att hon stötte bort dem helt så de fick flaskuppfödas. det är jättebra att du tänkt ha dem för sig själva, det brukar jag ha ca 3 veckor o som du säger tackan behöverr mkt proteinrik mat. Tänk på att öka kraftodret försiktigt o håll bara koll på lammens vikter ..mitt tips är att du redan till andra veckan låter lammen ha tillgång till lammfor 300 som de får börja knapra på..
lycka till prillan

Själv är jag glad så länge jag slipper fyrlingar.
Vad du måste kolla noga är att lammen inte blir för hungriga i diar för häftigt. Många lamm o stor konkurens är en vanlig orsak till juverinflammation.
PL

Vi fick också fyrlingar så sent som igår ;)
Eller vi och vi... det är pappas får men dom är i anknytning till stallet så man e rätt ofta där och kollar läget:angel:
Tackan fick fem lammungar förra året men då dog två, men i år klarade sig alla fyra!

Det låter kul. Tyvärr dog två av tackans lamm igår.
Jag hoppas era klarar sig. De brukar göra det om de överlever första dygnet.

Jag har en fråga till som du kanske har tid att svara på.
Två av lammen dog igår. Jag vet att det kan hända men jag undrar alltid över anledningen. Tackan har mått bra hela tiden. Hon är kanske inte i allra bästa hull men inte heller mager. Hon var jättestor när hon hade alla lammen i magen men min erfarenhet är att det behöver inte vara många lamm för det.

Jag tyckte inte att lamningen gick som de brukar. När jag kom ut på onsdag em hade vattnet gått men inget lamm kom. Hon har fått lamm tre ggr tidigare så hon är van. Hon hade inte så mkt krystvärkar (vet inte om det heter annat för djur) och jag tyckte att det gick långsamt. Jag hade telefonkontakt med vet och han var på väg. Men till sist kom det fösta lammet. Det var ganska medtaget och hade mkt slem som jag tog bort. Men det piggnade till. Efter att ha pratat med vet bestämde vi att han inte skulle komma. Hon fick sedan två lamm till som mådde bra. Jag gick in igen för jag tog för givet att det var över. Efter ett par timmar hade hon fått ett lamm till. På kvällen var alla uppe och gick och åt.
Mitt på dagen igår blev två av dem plötsligt mkt svaga och dog efter en till två timmar.

Jag förstår att det är svårt att avgöra så här. Men kan det ha varit lamningen som tog på deras krafter? Eller är det vanligt att de inte klarar sig när de är många?

Mkt svår fråga. Min spontangissning är att det är ngt som inte är ok med utfodringen, tex för lite protein. Marginalerna blir lägre med fler lamm.
PL

Tack för ditt svar.
Du har antagligen rätt även om det inte känns bra att inse det. Jag ska tänka på det i fortsättningen och öka mängden foder framförallt proteinet.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 141
Senast: IngelaH
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 596
Senast: Sassy
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 426
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Torsten har matvägrat och kräkts en hel del. Numera kräks han även dagtid. Och han bajsar inne omnätterna.. Har varit lite förundrad...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 189
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar