En stilla undran...Rollkur

Sv: En stilla undran...Rollkur

Är ganska övertygad om att det finns flera. Av det som jag har läst på bloggar t.ex. så poppar det upp några fler tränare som jag aldrig skulle lämna min häst till för träning.

KL
Den här tränaren har sagt att jag ska dra in nosen på min häst, enda in till stigbygeln, oftast även upp till mitt knä. Detta i både skritt och trav (säkerligen även i galopp om min häst hade orkat..). Detta är något "jag kan träna hur mycket som helst, eftersom att min häst är väldigt stel", enligt tränaren.

Tillägg: Detta var även till för att lugna min häst, som kan va rätt hyper ibland.. När hon vart stressad under lektionen, har jag stannat henne (vilket jag inte ska göra enligt tränaren) och böjt in huvudet tills jag fått eftergivt, vilket är rätt snart. Visst - precis är hon ju lugn. Men så fort vi fortsätter är hon ju sitt vanliga jag, så jag förstår inte grejen riktigt.. :grin:

om hon ar stressad/gasig har du testat att rida i fyrklover monster? Att bara lagga sig pa en mjuk volt och "rulla i galopp" kan faktiskt funka ocksa, att man inte gor det till en grej i sig.

Stress i hasten (positiv saval som negativ stress) ger ofta en hast som ar spand - upplevs stel. Att da rida "huvudet" och t.ex. rida i ett fyrklovsmonster kan hjalpa dom att "landa" och tanka mer an de ror sig sa att saga. Ratt manga hastar har, och hemma, som man inte kan rida trotta fysiskt utan far rida "huvet pa". (GUD jag -suger- pa att forklara vad jag menar) LAt oss ta mitt gamla sto som ett exempel, hon har sina dagar nar hennes skalle ar sa full av allt mojligt att hon ar en gummiboll som bara vill GOGOGOGOGOOOOOOO, det varsta jag kan gora en san dag ar inbilla mig att jag kan rida henne fysiskt trott - gasar jag upp henne sa hamnar vi i en ond cirkel dar hennes huvud bara fortsatter rulla i hundranittio och spanningarna bara blir storre - och till slut har vi ett gral med en fysiskt trott hast dar huvet ar som varsta getingboet. Sanna dagar brukade vi kora "fiddelridning" - mycket skritt och langsam trav med konstiga ridvagar, boja/stalla, flytta bogar, flytta hofter tills hennes huvud "landade" i jobbet vilket kunde ta sin runda tid sa att saga.

Lite kallt sa anser -jag- (min hogst personliga asikt) att en hast som ar "over-vaken" inte tanker och saledes inte egentligen lar sig nagot. Nagot som funkat for en del hastar ar att Nar de borjar spanna sig/vill ivag i 190 knyck, ga in pa en mjuk och fin liten volt, tanka pa att man sjalv andas lungt och haller sig avspand och "rullar fram" i den lilla volten - utan att tanka "broms" eller hardna i sin ridning, nar de "kopplat in hjarnan" igen pa den lilla SNALLA volten sa gar man tillbaka ut pa stor volt. Den lilla volten skall alltsa inte vara tvingande, ignet lasande av nagra bogar, inget dragande i munnen utan bara mjukt och fint guida in dom dar och lata dom tanka sig lugna. Tror inte nagot av det jag skriver funkar pa "alla hastar" men det har hjalpt en del och man vet ju inte forran man testat :)

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 562
Senast: Nepenthe
·
Western Några frågor gällande westernridning som tävlingsform (från en som har noll koll...): Är det indelning i klasser med olika...
Svar
1
· Visningar
1 402
Senast: Ramona
·
Western I höstas började jag rida efter femton års (!!! vart tog tiden vägen?) uppehåll. Valet blev då att börja på en ridskola med...
Svar
4
· Visningar
3 331
Senast: Myrten
·
Ridning Jag fick bara för ett litet tag sedan reda på att det fanns något som kallades "rollkur". Jag har sedan dess fått höra lite olika...
Svar
5
· Visningar
3 164
Senast: Jordon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka