En stilla undran...Rollkur

Sv: En stilla undran...Rollkur

Men böjning i sidled har väl aldrig historiskt hävdats höja ryggen, så som rollkur sägs göra?

Huvudfixeringen är väldigt intressant. Vi styrs väl till stor del av vår syn och våra händer är bra instrument eftersom vi jobbat så mkt med dem genom århundradena. Så att det blir fokus på hästens front (företrädesvis huvudet) och våra egna händer är väl inte så konstigt. Ögonen är ju egentligen bara en avknoppning av hjärnan.

Röven är det inte (även om man kan tro det hos vissa medmänniskor som verkar tänka med ändalykten!). Den är en egen individ som de flesta av oss använder väldigt lite.

Vilket säkert förklarar att folk hellre rider framifrån än bakifrån.

Senast ändrad:

(Min tolkning: när hästen "går av" känner ryttaren detta som ett minskat motstånd - vi är ju handfixerade och går på vad vi känner i handen. Om fler ryttare vore arslefixerade och hade fler nervbanor på till sätet, skulle nog inte överböjningar existera. Min erfarenhet är att det går bara att böja gansk lite och ändå få hästen att sitta ihop i ett stycke bakifrån. För oss som inte är på VM-nivå alltså, oavsett gren).

:bow:
Mycket bra sagt!

Böjningen sidleds är inte det enda jag reagerar på. Det jag mest reagerade på var huvudet ner/in o dra som jag sett, och undrar varför man vill ha det.

Böjningen sidleds anser jag inte heller vara vacker förvisso och kan inte se varför man måste överdriva något, alls.

Stretcha från ryggen låter ju bra, men det anser väl också AVG att hon gör. (Antagande)

Aha, nu börjar Åsnan fatta. Jag trodde det mest handlade om sidled.

Ja, AvG anser sig stretcha ryggen men även få upp den. Som jag förstått det rider hon inte långa stunder i Rolllkur, även om det säkert motbevisas gång på gång. På den clinic jag var i Lkpg med henne var hon rätt så trött på Deep & Round frågor, enl henne ville hon _variera formen_ och rekommenderade inte någon speciell form. (Även om jag är medveten om att hon är ute på pr-turné för att promota sitt eget varumärke)

Rollkurs-liknande ridning förekommer numera i rätt hög grad på westernridningens framridningsbanor. Man rycker gärna in hästens nos i bringan med stången, eller varför inte sitta på stång och draw-reins med helkort tygel?

Oavsett i vilken gren ridning bakom lod tränas, är det förkastligt. Men man gör det av samma anledning som dressyren: träningen går fort och man vinner mycket.

Jag önskar att människan kunde se till andras, i det här fallet hästens, bästa först, istället för att stirra sig blind på medaljer och prispengar. Vad är pengar värda om man offrar hästen för att vinna dem? Det skulle kännas lika fel som om jag hade stulit pengarna.

Den sk. unghäst-skolan har gett mig rysningar sen den startade. Men det är just så som många tävlingsryttare värmer upp sina hästar. Det måste fram mer kunskap i ämnet, inom alla ridstilar och på bred front i medierna. Men vad kanske viktigare är, de som tar avstånd från denna typ av träning måste fram mer på tävlingsbanan, för att tävlingsmänniskorna ska kunna byta ridsätt. Tyvärr lyssnar de flesta tävlingsmänniskor bara på andra framgångsrika tävlingsmänniskor.

Till viss del håller jag med dig, till viss del inte...

För bara ett tag sedan tycker jag att det var så som du säger, men jag tycker det har ändrats, till det bättre. Just för att det inte funkar att rida så, det har inget "ridtekniskt" syfte, och på den nivån "vinner" man inte de extra poängen med en sån ridning.

Visst finns det fortfarande många som harvar runt så, men ridningen utvecklas och den ridningen är inte utvecklande! De flesta ser man på nivån strax under de bästa.

Jag har faktiskt inte stött på någon tränare som vill att jag ska "krulla ihop" mina hästar på det sätt du beskriver, men jag vet många ryttare som gör det (har inte sett det som "rollkur" men inser nu att det kan likställas). Jag skulle aldrig gå med på det, för jag skulle inte nå de resultat jag vill, och heller aldrig träna någon på det sättet.
Dock måste jag tillägga att jag inte tränar för innegänget i detta landet och mycket väl kan ha en missvisande bild av det hela! :idea:

Håller helt och fullt med dig om att ridsättet du beskriver är förkastligt! :bow:

Men..i ditt första inlägg skriver du såhär:

Nej det har jag aldrig sett eller hört.

Många rider sina hästar ihopkrullade, overcollected dock men inte så som rollkür (inte alls i den graden eller i något specifikt syfte), mer avknäppta och för låga i form pga okunnighet.

Min åsikt är att Hyperflexion knappast skulle tillföra något av det vi är ute efter (vilket iof är samma för mig vare sig jag rider dressyr eller western) och jag har som sagt aldrig hört/sett någon tränare jobba så.

Och nu skriver du såhär:

Till viss del håller jag med dig, till viss del inte...

För bara ett tag sedan tycker jag att det var så som du säger, men jag tycker det har ändrats, till det bättre. Just för att det inte funkar att rida så, det har inget "ridtekniskt" syfte, och på den nivån "vinner" man inte de extra poängen med en sån ridning.

Visst finns det fortfarande många som harvar runt så, men ridningen utvecklas och den ridningen är inte utvecklande! De flesta ser man på nivån strax under de bästa.

Jag har faktiskt inte stött på någon tränare som vill att jag ska "krulla ihop" mina hästar på det sätt du beskriver, men jag vet många ryttare som gör det (har inte sett det som "rollkur" men inser nu att det kan likställas). Jag skulle aldrig gå med på det, för jag skulle inte nå de resultat jag vill, och heller aldrig träna någon på det sättet.
Dock måste jag tillägga att jag inte tränar för innegänget i detta landet och mycket väl kan ha en missvisande bild av det hela! :idea:

Håller helt och fullt med dig om att ridsättet du beskriver är förkastligt! :bow:

Bara jag som är förvirrad kanske, men då kände du i alla fall till att det förekom?

Övrigt:

Diskuteras det något inom Western-grenarna så som det diskuteras inom Dressyrvärlden att det är Djurplågeri etc? Med Hyperflexion?

Jag tycker personligen att det är konstigt att det bara hackas på Dressyr-ryttarna när det är uppenbart att det finns fler som tränar så.

Många som läser men inte så många olika som svarar? Hade varit intressant med allas åsikter!

Tack Lina!

Men ta då igen detta ex. med tidningen som presenterar unghästskolan. Jag har själv inte sett det från början utan bara bläddrade i tidningen i Tisdags då vi satt på en anläggning där dessa tidningar låg så man kunde ta dem.

Plötsligt bläddrar vi fram till den här Unghästskolan och bokstavligen storknar. Vad fan är detta liksom?

Hur kan tidningen publicera sådant material utan att ryttarna i Sverige reser sig upp och slår näven i bordet?

Är det en populär tidning? köps den? av unga nya ryttare?

Jag kan tänka mig scenariot om Ridsport började publicera för dressyren liknande artiklar - O yeah- Det hade varit spännande.

Reagerar inte folk?

Jag är förvånad.

Rollkurs-liknande ridning förekommer numera i rätt hög grad på westernridningens framridningsbanor. Man rycker gärna in hästens nos i bringan med stången, eller varför inte sitta på stång och draw-reins med helkort tygel?

Oavsett i vilken gren ridning bakom lod tränas, är det förkastligt. Men man gör det av samma anledning som dressyren: träningen går fort och man vinner mycket.

Jag önskar att människan kunde se till andras, i det här fallet hästens, bästa först, istället för att stirra sig blind på medaljer och prispengar. Vad är pengar värda om man offrar hästen för att vinna dem? Det skulle kännas lika fel som om jag hade stulit pengarna.

Den sk. unghäst-skolan har gett mig rysningar sen den startade. Men det är just så som många tävlingsryttare värmer upp sina hästar. Det måste fram mer kunskap i ämnet, inom alla ridstilar och på bred front i medierna. Men vad kanske viktigare är, de som tar avstånd från denna typ av träning måste fram mer på tävlingsbanan, för att tävlingsmänniskorna ska kunna byta ridsätt. Tyvärr lyssnar de flesta tävlingsmänniskor bara på andra framgångsrika tävlingsmänniskor.

Jag skrev också i mitt första inlägg att det förekommer mycket stretchning från ryggen, och "ihopkrullning", "översamling" eller vad man nu vill kalla det,
senare att jag trodde mig missuppfattat vad hela begreppet Hyperflexion innebär, och att jag inte hade likställt det med ovan nämda fenomen.

Som jag påpekat, jag hade missupfattat innebörden!

Som Lina själv skriver, Rollkurs-liknande ridning. Trodde jag också att det var. Om nu tex "stretcha från hästryggen" är detsamma som rollkur, ja då är det så och då ser jag det ofta. Men de videos/bilder jag har sett där man diskuterar rollkur brukar visa hästar under framåt-arbete och samtidigt i samling-olika övningar.

Dock (återigen, som jag skrev i mitt första inlägg) ser man många hästar som jag kallar "ihopkrullade" (mitt ord ursäkta bristen på fackmannaspråk) som går för lågt och bakom lod.
Detta är tydligen hyperflexion/rollkur - vilket jag missuppfattat då de tex inte alls är i den grad som den rollkur jag sett på ovan nämda bilder/videos. Inte desto mindre helt fel då.

Upplys mig dock gärna, var går gränsen för Hyperflexion-Rollkur, hur mycket eller lite ska hästen "bita sig i bogen" ?

Övrigt:

Diskuteras det något inom Western-grenarna så som det diskuteras inom Dressyrvärlden att det är Djurplågeri etc? Med Hyperflexion?

Inte i dom termerna, vad jag har hört. Men många förespråkar friare ridning - bort från handen och "översamlingen" vilket ju är ett felaktigt ord eg eftersom det inte handlar om äkta samling.

Djurplågeri har jag annars bara hört om repgrimmor, stjärnsporrar, sliding stop, spinn och dylikt, men det är då inte westernryttarna som skriker.

Bara en påpekan:
Rollkur är betydligt vanligare bland hoppryttare än dressyrryttare.
För min del önskar jag att ingen använde det alls.

Bara en påpekan:
Rollkur är betydligt vanligare bland hoppryttare än dressyrryttare.
För min del önskar jag att ingen använde det alls.
En himla bra påpekan!
likaså någon nämnde: friare ridning - bort från handen.

Det är dags för en stor förändring helst IGÅR tycker jag.

Senast ändrad av en moderator:

http://www.youtube.com/watch?v=J5pH5CEoZks&mode=related&search=

Men kolla här...
Hästen går ju typ såhär: <

Det kan väl inte vara bra?:confused:
Hur tänker dom?

(om ni sedan går igenom filmerna till höger så finns det en som visar punkter som tar skada osv, om jag fattade det rätt.. :crazy: )

Här är en annan där det står information/kritik?

http://www.youtube.com/watch?v=jyozYRj2oz0&mode=related&search=

Ja vad säger man...

Nej jag använder mig inte av dyligt i min träning...
Har dock sett att det förekommer i westernriding med, tyvärr.......
Dock kanske inte i lika hög form och riktigt så kort tygel som i vissa videofilmer som länkats till i denna tråd.
Som Lina_Olsson skrev, man kan se mycket ryckande i stången för att tvinga in huvudet mot bringan i en låg form.....
och sedan ska hästen gå kvar där fast på lång tygel*skakar på huvudet*

Kan bara hoppas att folk tänker om :crazy:
de som idag använder sig av detta

Senast ändrad:

Nej jag använder mig inte av dyligt i min träning...
Har dock sett att det förekommer i westernriding med, tyvärr.......
Dock kanske inte i lika hög form och riktigt så kort tygel som i vissa videofilmer som länkats till i denna tråd.
Som Lina_Olsson skrev, man kan se mycket ryckande i stången för att tvinga in huvudet mot bringan i en låg form.....
och sedan ska hästen gå kvar där fast på lång tygel*skakar på huvudet*

Kan bara hoppas att folk tänker om :crazy:
de som idag använder sig av detta

Tack för svar!!!

Ja att föregå med gott exempel är ju det bästa, och att informera människor, det är viktigt!

Folk som vet vad de ska titta efter reagerar. Tyvärr märks inte det så mycket. Inte på samma sätt som inom den engelska dressyren.

Den här diskussionen behövs! Det här ämnet behöver granskas, undersökas och analyseras! Lysas igenom så att fler ser mer och diskuteras, så att fler får lägga fram sin åsikt och utveckla tankar!

Jag ser fram emot den dag då någon kan förklara för mig meningen med att tvinga hästen gå så pass böjt som i Hyperflexion/Rollkur och förklara hur det är skonsamt mot hästen.

Folk som vet vad de ska titta efter reagerar. Tyvärr märks inte det så mycket. Inte på samma sätt som inom den engelska dressyren.

Den här diskussionen behövs! Det här ämnet behöver granskas, undersökas och analyseras! Lysas igenom så att fler ser mer och diskuteras, så att fler får lägga fram sin åsikt och utveckla tankar!

Jag ser fram emot den dag då någon kan förklara för mig meningen med att tvinga hästen gå så pass böjt som i Hyperflexion/Rollkur och förklara hur det är skonsamt mot hästen.

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 564
Senast: Nepenthe
·
Western Några frågor gällande westernridning som tävlingsform (från en som har noll koll...): Är det indelning i klasser med olika...
Svar
1
· Visningar
1 404
Senast: Ramona
·
Western I höstas började jag rida efter femton års (!!! vart tog tiden vägen?) uppehåll. Valet blev då att börja på en ridskola med...
Svar
4
· Visningar
3 333
Senast: Myrten
·
Ridning Jag fick bara för ett litet tag sedan reda på att det fanns något som kallades "rollkur". Jag har sedan dess fått höra lite olika...
Svar
5
· Visningar
3 164
Senast: Jordon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka