En stilla undran...Rollkur

Sv: En stilla undran...Rollkur

kan tillägga att jag rider liite western(har tränat typ två ggr), mest i skogen, och mkt islandshästridining. hoppar kanske två ggr om året:rofl: max.

Visst rollkur/hyperflexion ser ju inte så kul ut men sålänge framgångsrika ryttare använder sej av dessa metoder och vinner så lär ju detta bli en allt vanligare syn på framridningsbanorna.

Sen undrar man ju var man skulle dra gränsen ifall man skulle förbjuda detta för på många, både dressyr- och western-, tävlingar så går ca 80% av hästarna bakom lodplanet.

Jag säger inte att det är bra m hyperflexion men att rida så i 20 minuter är nog mindre skadligt för hästen än gå bakom lodplanet hela ridpasset.

Jag hade inte sett denna tråd men har ögnat igenom den och tittat på lite tub-klipp...

Jag måste säga, det är otroligt vilka knäckta hästar dom måste ha som går med på att gå sådär?
Skulle jag tvinga min häst gå sådär skulle han nog protestera och skicka av mig efter några minuter bara....

Jag vet inte om jag tycker det är rätt väg att gå och vad man skulle vinna på detta??

Jag hörde en förklaring till ihopkrullning på framridningen och det var att när man sedan går in på banan och går i den "vanliga" westernformen på lång tygel så ska hästen slappna av och gå bättre. Inne på tävlingsbanan blir som "belöning" av nåt slag....???

Vad säger ni om det?

Jag har läst massvis med disskusionner, artiklar och sett oändligt många klipp på Tuben om detta med Rollkur/hyperfexion eller vad man nu vill kalla det, och jag sitter alltid med ögonbrynen uppe vid hårfästet och förundras över hur folk ens kan FUNDERA på om detta är bra?! :confused:

"Jamen Anky använder ju den metoden och hennes hästar går ju jättebra!" Jaha, men hur MÅR de stackars djuren då? Prova själv, att trycka hakan mot bröstet och springa runt i lägenheten. Skönt? Avslappnande? Skulle inte tro det.

Visst kan det hända att min häst hamnar bakom lodplan en sisådär 2 sekunder någon gång ibland pga lite käbbel mellan oss två, men aldrig att jag skulle sätta mulen mot bringan och sedan tvinga henne att springa frammåt.

Nej, jag har häldre en glad häst med en för hög form
Än en knäckt häst som går in och vinner klass efter klass

Vart tog glädjen och kärleken mellan häst och ryttare vägen?
Lockar de där blå-gula rosetterna verkligen så mycket? ...

Ibland förlorar jag hoppet om mänskligheten :mad:

KL
Jag brukar ibland be min häst böja huvudet ända till stigbygeln (när vi står stilla) för att stretcha och mjuka upp halsen. Det är ju ungefär som man själv böjer halsen åt olika håll när man suttit och pluggat länge och är stel i nacken. Då tar jag bara i ena tygeln och släpper så fort hästen ger efter i nacken. Det är nog många som gör på det här sättet. Men är inte det också hyperflexion? Okej man tvingar ju inte hästen till det eller håller kvar, och det är ju inte meningen att man ska rida hästen i sådan form men det är ju fortfarande överdriven böjning.
Likadant kan jag ibland böja hästen väldigt mycket till utsidan respektive insidan när jag rider (korta sträckor så klart) för att mjuka upp halsen. I engelsk ridning skulle det kallas att förböja hästen och det är ingen form jag normalt rider i utan bara använder för att få hästen lösgjord.
På det sättet tycker jag att hyperflexion är ok och använder det, men jag skulle aldrig tvinga ner hästen eller hålla kvar den i en konstig form varv efter varv.

Näää – håller westernfolket på såhär nu också?! Går evolutionen framlänges eller baklänges undrar man!

Jag red lite western under en period i slutet av 90-talet och har därefter sysslat med klassisk dressyr (ej att förväxla med ”modern” dressyr utan mer åt det akademiska hållet – så det inte blir några missuppfattningar).

Jag har ingen större koll på vad som försiggår bakom kulisserna och på framridningsbanorna i westernkretsar – men tänkte rekommendera boken ”Tug of War” för den som eventuellt vill fördjupa sig i hyperflexionens effekter på hästens kropp och muskulatur. Den handlar i första hand om modern dressyr jämfört med klassisk, men om rollkuren nu förekommer även inom western så borde följderna vara ungefär desamma?

Upplyftande att se så många människor med sunda och nyktra åsikter och insikter här i alla fall!!!!

halvknapp

Så gör jag också ibland. Hästarna kan ju stå och klia sig långt bak på rumpan. Men jag gör precis som du, tar bara i en tygel och vägleder henne åt sidan, så fort hon ger efter i nacken ger jag efter. Det jag syftade på var när ryttare drar in huvudet mot bringan. Visst har vi alla sett hästar som biter sig själva i bringan, när det kliar eller sitter en broms mm. Men då kastar de mer in huvudet, biter och sedan tillbaka med huvudet. Att dra in huvudet och hålla det där och rida runt skapar ofantliga spänningar i hela kroppen.

usch ja... ingen lär ut detta sätt att rida och ingen vill erkänna att de rider såhär... ändå har vi alla sett det och ofta på framridning...

Är det någon som ifrågasätter?
Eller är det "sköt dig själv och skit i andra" som gäller?

I så fall borde vi ju lägga ner den här (och många till) trådar här på buke om det är värt att diskuteras här men inte öga mot öga mot den som utövar det (??).

Jag känner att jag har inte tillräckligt mycket kunskap om just det här ämnet men ja, jag har sett det på framridning av "kändisryttare" på quartershow. Jag var "en sån" som såg men inte sa något.

Det är så svårt också för hur ska man säga till? Ska man säga till om man ser rollkur på framridning? Är det så dåligt för hästen att man har underlag att förbjuda det?

Hoppas ni förstår vad jag menar och vart jag vill komma, läs lite mellan raderna och tolka fritt :)
Inga påhopp mot någon men buke fungerar ju som ett jättebra bollplank och detta är ju en bra fråga att diskutera...

Skulle du säga till om du såg den här sortens ridning på en framridning till större tävling?
Varför? Varför inte?

Jag personligen skulle inte säga till en ryttare som använder rollkur på framridningen. Anledning? Jag är för feg :p

Men jag hade nog kunnat prata med tävlingsledare/funktionär som sedan hade fått vidarebefodra. Man vill ju inte häller komma på kant med allt för många.

Jag får nog hålla med Elanor jag är också för feg, och hur man hanterar och rider sin häst är oftast en känslig fråga! Så risken att få en förbannad ryttare på sig är stor oavsett hur fint man lägger fram det!

Däremot tycker jag man kan påpeka det för tävlingsledaren för jag antar att det finns nån typ av regler för hur framridning få gå till!:)

Vuxna ryttare som använder sig av hyperflexion/våld mot hästen genom hårda ryck i hästens mun, sparkande sporrar är otroligt dåligt, men ännu värre är det när barn/tonåringar/deras elever tar efter!
Jag har sett det och man slutar aldrig förundras, framförallt inte när föräldrarna tycker det är ok, för dom vinner ju!:cool:

Tack för svaren, jag håller med, jag är också för feg...

Men säg vi tar det ett steg längre och att vi faktiskt står där och påpekar detta för tävlingsledaren...

Denna är ju också människa... Tror ni den skulle gå ut och säga till den här ryttaren?

Jag tror tyvärr inte det.

Särskilt inte heller nu när man fiskar på alla möjliga sätt för att få ihop tillräckligt med anmälningar till sina arrangemang.
Möjligtvis att frågan skulle komma upp på något möte efter tävlingen men högst troligt att den rinner ut i sanden... Då ingen vill anklaga någon för man är rädd om sitt eget skinn...

Eller är mina tankar helt fel?

Skulle du säga till om du såg den här sortens ridning på en framridning till större tävling? Varför? Varför inte?

Nej, det skulle jag inte. Jag är ingen stor talare och förhandlare och är inte "känd" i branschen så jag skulle knappast bli tagen på allvar. Hur motbjudande det än är så är det inte förbjudet och ryttaren i fråga lär göra det för att det är hans/hennes övertygelse att metoden ger fördelar och inte är skadlig för hästen.

Att som en ensam fulltändig främling gå fram och protestera tror jag inte skulle resultera i någon positiv förändring "på plats" - såvida man inte är en erkänt välrennomerad veterinär eller välkänd "tungviktare" i branschen. Antar att tävlingsledaren inte ens har några reella befogenheter att sätta stopp för eländet, med mindre än att det inom western finns en regel som säger att det är otillåtet även på framridningsbanan?

Tyvärr, som med all forskning och vetenskap, finns det två sidor. Dels finns studier som visar att det är skadligt för hästen såväl fysiskt som psykiskt (vilket också är min övertygelse) men det finns också andra studier som visar på andra resultat. Själv tror jag ju att dessa studier görs mest för att tillfredsställa en "efterfågan" från tävlingsetablissemanget (på liknande vis som oljebranschen gärna vill att klimatförändringarna ska vara naturliga). Men just pga att t.o.m. forskare och veterinärer är oense i frågan så blir det extra svårt för en "lekman" att diskutera med de som beslutar vilka regler som ska gälla på tävling.

Att många visar sitt missnöje och försöker påverka beslutsfattarna vid olika "möten" är nog det bästa sättet att få fram en förändring på sikt. Även att frågan verkligen uppmärksammas i tidningar (fackpress) av så många som möjligt (insändare, artiklar mm), för det finns ju en viss "makt" och tyngd i att vara många också. Det är helt klart värt att agera även om man inte är veterinär, välkänd tränare eller dylikt. Och är man kaxig och rebellisk nog att på en tävling gå fram och protestera så är det ju inte fel att prova sin lycka!

Vi får väl organisera oss och anlita några tränare, forskare och veterinärer som kan ge tyngd åt våra åsikter! Upp till kamp för våra fyrbenta vänner - typ!:D:bump::banana:

KL

Jag vet, tråden är hypergammal. Sökte på draw reins (efter att ha läst en artikel i LuckyRider) och hamnade här, och sen var jag fast..

Funderade lite på det här.. Jag har tränat rätt mycket för en ny tränare under våren, och eftersom att jag börjat med barrel race är en lösgjord och böjlig häst väldigt viktigt.
Den här tränaren har sagt att jag ska dra in nosen på min häst, enda in till stigbygeln, oftast även upp till mitt knä. Detta i både skritt och trav (säkerligen även i galopp om min häst hade orkat..). Detta är något "jag kan träna hur mycket som helst, eftersom att min häst är väldigt stel", enligt tränaren.

Det känns rätt extremt i mina ögon (även att hon får eftergift så fort hon böjt in huvudet) - är detta en form av hyperflexion? :confused:
(Har fått klart för mig av andra att den här tränaren rider rätt så tufft på framridningsbanan. Jag vill absolut inte bli en sån ryttare, men då jag inte ridit mycket för tränare innan, känns det svårt att veta vad som är rätt och fel.. :crazy:)

Nej, det ar inte okey att boja en hast sa... ar hasten stel kan man stretcha pa helt andra satt, som ar trevliga for bade hast o manniska.... att boja en hast sa pass i rorelse ar, i mina ogon, inte okey.

Ska leta ratt pa lite ovningar som ar rekommenderade for barrelracers och lite namn dar du kan soka och hitta lite videos dar de forklarar vad de gor och inte.

Man ska alltså rida med hästens näsa vid stigbygeln? :o

Jag lockar min häst att nosa på stigbygeln ibland, men då står vi still. Likadant kan jag be honom lyfta bakbenet och ta nosen till ljumsken (heter det ljumske på häst?), men då sitter jag ju inte ens på.
Hade aldrig fått för mig att göra nåt sånt medan jag rider.. Jag använder det som "nödbroms" om det krävs, dvs jag drar in hästen på en snäv liten volt där huvudet är i princip vid stigbygeln. Som tur väl är var det många år sen något sånt behövdes :p

http://www.youtube.com/watch?v=Zhljcsuudd4

Den här videon visar tydligt var Rollkur och Hyperflexion gör med våra hästar. Enligt mig är detta rent djurplågeri. Försök själva att motionera och andas med nacken böjd såhär.

Däremot att stretcha hästen från ryggen är en helt annan sak. Att sitta och överböja hästen åt sidan och gå några meter innan man släpper är inget farligt. Helst gör jag detta stillastående, men i skritt funkar oxå. Det är inte värre än när vi lutar huvudet åt sidan för att sträcka ut nackmusklerna.

Alltid trevligt med länkar. Som du ser i inläggen verkar ingen av de senare postarna vara positiv till någon typ av hyperflexion, inte heller jag.

Ja, enligt den här tränaren är det "bara ett sätt att få hästen mer böjlig".. Eftersom att jag tillhör svensson-folket som inte vågar säga ifrån, har jag låtsas som att jag inte "lyckats" få in hästens nos till stigbygeln, och därmed inte utsatt henne för detta. :angel:

Ville bara få höra andras åsikter om denna "träningsmetod". Alltså är det klart att åtminstone en av Sveriges tränare använder sig av detta. Hoppas dock att det är den enda.

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 562
Senast: Nepenthe
·
Western Några frågor gällande westernridning som tävlingsform (från en som har noll koll...): Är det indelning i klasser med olika...
Svar
1
· Visningar
1 402
Senast: Ramona
·
Western I höstas började jag rida efter femton års (!!! vart tog tiden vägen?) uppehåll. Valet blev då att börja på en ridskola med...
Svar
4
· Visningar
3 331
Senast: Myrten
·
Ridning Jag fick bara för ett litet tag sedan reda på att det fanns något som kallades "rollkur". Jag har sedan dess fått höra lite olika...
Svar
5
· Visningar
3 164
Senast: Jordon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka