En stilla undran...Rollkur

Sv: En stilla undran...Rollkur

när har denna positiva förändring skett? i år?

jag var ju väldigt aktiv 2001-2003, och då såg man det på vissa ekipage. Sen hade jag ett totalt avbrott från tävlingsbanorna ett par år, men var och kollade på förra årets Harvest Festival. D¨å red plötsligt var och varannan ryttare med brutala metoder. De flesta bara på framridningsbanan, inne på tävlingen gick hästarna där de skulle och då fick de bra poäng. Det är ju därför det är så svårt att få bort dessa träningsmetoder; de som använder sig av det gör det på framridningen, för att sedan gå in och vinna tävling efter tävling, som Anky.
Jag vill ju dock inte använda några namn på dessa w-ryttare här, men många verkar blunda för hur tränarna och andra framgångsrika ryttare egentligen rider. Skippa tävlingsbanan, sätt er på framridningsläktaren istället, det är där det är intressant.

däremot har jag inte hört om någon som lär ut ihopkrullning. Men å andra sidan har jag inte hört mina kolleger uppmana ryttare som redan rider sina hästar bakom lod att släppa fram nosen, eller poängtera felaktighet eller ohälsa. Man lär ut andra saker istället, som spin eller galopp-ombyten, sen bryr man sig inte om att eleven rider sin häst helt hopkrullad, eller lika felaktiga total-motsatsen konkav-spänd.

Jag håller med dig i så mycket i dina två inlägg här! Känns SÅ bra att inte vara den enda som sett och reagerat på detta vid framridningar och träningar!

Och nu ska jag cykla lite OT:
Väldigt många tränare skiter fullständigt i hur eleverna sitter och för mig är det helt tokigt, eftersom sitsen är grunden till allt även i westernridningen?!? VARFÖR låter man då ryttare efter ryttare sitta och studsa i sadeln eller med låsta armar eller i en övertydlig stolsits eller inte alls i takt med hästen eller med händerna i muttan/skrevet...ja, jag kan hålla på rätt länge... VARFÖR? Är det ren okunskap eller har dessa tränare kommit på nån hemlighet som vi andra missat?
Och fler och fler konstaterar att hästen verkligen fortfarande är kvar där under sadeln, steg efter steg, varv efter varv, rädda för att låta hästen sträcka fram nosen. Rider man med stång ska man väl ändå ha lärt sig att rida hästen utan så mkt hand och i balans?!? Eller har jag missuppfattat allt?
Och varför så många dyker in nosen på hästarna - är det för tidigt användande av bett eller på fel sätt som föder fram detta? Eller är det verkligen meningen?
jag känner visserligen ryttare som med avsikt rider sina hästar så, och lär ut det till andra, men det är inget de hittat på själva. Det kommer uppifrån från tränare på högre nivå. Varifrån har de fått detta? För de blir ju bara fler och fler? (Finns måna andra metoder som jag inte gillar på framridningsbanorna.) Är det nån genväg som de hittat? Eller vad?

*svammel*

det som är mest skrämmande är när ryttare som varit vettiga, åker till det storta landet. När de kommer hem igen har de med sig den ena knäppa träningsmetoden efter den andra. Allt som kommer från USA sväljer man direkt.

Jag håller givetvis med dig angående sitsen. Vidare brukar sgs varje "gammal räv" börja sina clinics med att be ryttarna att t.ex. göra en spinn, ryttare som knappt ridit western förut. Varför är man så rädd för att lära ut grunderna? Varför känner dessa tränare något sorts krav från eleverna att de måste få börja lära sig "coola saker" direkt? Hur många ridskoleryttare har någonsin gjort en galopp-piruett????

När jag var ny var jag också lite rädd för vad eleverna skulle tycka om jag gick back to basic med varenda en, men jag gör det ändå för det är så viktigt. Vad jag märkte av var ju att det var tvärt om. Elever VILL ha en ordentlig grund. Elever VILL bli longerade och utföra massa tokiga balans och strech-övningar för att hitta avslappning i rätt muskler. Elever VILL lära sig hur olika form påverkar hästen.

Och nu ska jag cykla lite OT:
Väldigt många tränare skiter fullständigt i hur eleverna sitter och för mig är det helt tokigt, eftersom sitsen är grunden till allt även i westernridningen?!? VARFÖR låter man då ryttare efter ryttare sitta och studsa i sadeln eller med låsta armar eller i en övertydlig stolsits eller inte alls i takt med hästen eller med händerna i muttan/skrevet...ja, jag kan hålla på rätt länge... VARFÖR? Är det ren okunskap eller har dessa tränare kommit på nån hemlighet som vi andra missat?
Och fler och fler konstaterar att hästen verkligen fortfarande är kvar där under sadeln, steg efter steg, varv efter varv, rädda för att låta hästen sträcka fram nosen. Rider man med stång ska man väl ändå ha lärt sig att rida hästen utan så mkt hand och i balans?!? Eller har jag missuppfattat allt?
Och varför så många dyker in nosen på hästarna - är det för tidigt användande av bett eller på fel sätt som föder fram detta? Eller är det verkligen meningen?
jag känner visserligen ryttare som med avsikt rider sina hästar så, och lär ut det till andra, men det är inget de hittat på själva. Det kommer uppifrån från tränare på högre nivå. Varifrån har de fått detta? För de blir ju bara fler och fler? (Finns måna andra metoder som jag inte gillar på framridningsbanorna.) Är det nån genväg som de hittat? Eller vad?

*svammel*

Inte svammel!
Kunde inte hålla med mer!

Sitsen och balansen är A och O, och grunderna för att gå vidare, problemet är att många gärna vill hoppa över det och gå på dom "häftiga övningarna"! Gärna med en häst som är "proffstränad", inköpt "färdig" för STORA pengar och "klar" för de svåra klasserna. Som om det skulle hjälpa...

:bow: :bow: :bow:

På lite lägre nivåer räcker det med en helgs clinic hos nån person man ser upp till, sen sväljer man allt den personen säger. Man är frälst.

Inte svammel!
Kunde inte hålla med mer!

:o

Jag håller med dig i att många har alldeles för bråttom!
Jag ser mer glädje i att ha väldigt bra grunder att kunna gå tillbaka till när nånting nytt känns tufft än att kunna rida på hög nivå snabbt! Jag vill kunna ha kvar det jag jobbat fram i grunderna om 10-30 år! (Kunskapsmässigt och som erfarenhet...svårt att förklara.)

tycker inte detta är svammel du framför, utan något mycket viktigt!

Håller även med Lina_Olsson, upplever precis som du att de elever man har där man går igenom allt från början och verkligen riktar in sig på sits och hur allt hänger ihop med påverkan av sitsen på hästen, de blir riktigt GLADA att få lära sig en korrekt sits!!!

Det är nog dags att detta som kommer fram i denna tråden verkligen kommer upp till disskussion inom western!

Det är så mycket som bara accepteras för att det kommer från USA, eller att någon annan tävlande/ tränare gör så och får bra placeringar......

Hur kom det sig egentligen tex att det blivit sådana gångarter som det blivit i pleasure på hög nivå?
Även om reglerna ändrats så döms fortfarande den häst som ser mest stapplig och orytmiskt i galoppen oftast som vinnare??
Ska trav vara så kort och oengagerad samt med näsan framåtstupa i marken som man ofta får se på dessa tävlingar?

I reining har vi alla dessa hästar med slidingskor som ska gå i expressfart på stora volten, ett under att det inte varit några allvarliga ikullridningar i denna gren......
Kolla hur de springer i princip jämfota med bakbenen för att inte stå på näsan......
Samt dessa lååånga , häftiga stop, där de kasar och glider läääängre och flashigare för vart år.....
Vad är det för fel på ett kortare, kraftfullt stop i balans, utan dessa skor? Enl regelboken skall detta vara lika bra, varför satsar inte fler på att göra på så sätt istället?

Inom workingcowhorse fattar jag bara inte att de vågar rida med slidingskorna:eek: där har det ju också skett ett par otäcka incidenter under koarbetet där ekipage gått ikull med skador på både häst och ryttare....:mad:
En av sveriges främsta ekipage i dessa grenar ,han broddar sin häst istället för att få grepp i cutting.( tror att han gör det även i WC, men är inte säker)
Han har INTE sliding skor på sina hästar....:)

Brukar själv få som kommentar i mina starter:
"för hög form" ( se min anv bild, släpper dock ut betydligt på tygel-längd i Pleasure,bilden tagen under Western Riding, rider över en bom och ska göra galoppombyten därefter)

En liten fundering om detta med grunder och sitsträning, jag har själv ett antal gånger när jag varit på clinics bett tränare om att få min sits granskad och få veta vad jag kan förbättra där. Men tyvärr har majoriteten av dem varit så insnöade på vad hästen gör att sitskritiken har varit i stort sett obefintlig. :crazy:
De enda som verkligen har hjälp mig att jobba med den saken är de tränare som har mer inriktning mot horsemanship-klasser och liknande. :)
Vad gäller att rida hopkrullat kan det ju för en oerfaren ryttare vara svårt att veta hur mycket som är för mycket, men det finns enligt mig ingen ursäkt när erfarna ryttare rider på detta sätt....:(

/Carina (med en häst som tyvärr gärna vill krypa bakom hand)...:angel:

Jag håller med dig till fullo, jag vill verkligen börja från början. Nu har jag förvisso börjat med en unghäst men i alla fall. Grunderna är A och O, det finns inga genvägar. Sen om man vill ta genvägar genom "felaktiga" träningsmetoder så tror jag ändå att man bara vinner på det kortsiktigt. Men visst känns det lite surt när dessa ryttare plockar förstaprisrosetter efter varandra. Men jag tror att man i längden vinner på att noggrant lägga grunden och bygga vidare därifrån, sakta men säkert. Många gånger behöver man gå tillbaka till basic för att kunna gå vidare. Känner igen fenomenet att som nybörjare börja träna spinn:confused: . Helt otroligt egentligen. Man kan inte ens rida hästen i en korrekt form, men träna spinn ska man. Nu rider jag för en jätteduktig tränare som är otroligt noga med grundarbetet och det har betalat sig:idea: .

MVH
Linda

En liten fundering om detta med grunder och sitsträning, jag har själv ett antal gånger när jag varit på clinics bett tränare om att få min sits granskad och få veta vad jag kan förbättra där. Men tyvärr har majoriteten av dem varit så insnöade på vad hästen gör att sitskritiken har varit i stort sett obefintlig. :crazy:
De enda som verkligen har hjälp mig att jobba med den saken är de tränare som har mer inriktning mot horsemanship-klasser och liknande. :)

Håller med dig där. Tyvärr finns det för få pleasure- hunter- horsemanship-tränare!

Jag har märkt det där också!
Av de 5 olika tränare (svenska som utländska) som jag har clinic-erfarenhet från var det bara en som kunde kommentera sitsen, och det var efter att ryttaren frågat. H*n hade helt enkelt slutat säga till om vissa saker, för att eleverna inte ville lyssna/höra/få veta... :eek:

I min värld är det svårt att förstå att man inte vill förbättra ALLTING, speciellt sitsen!

http://www.youtube.com/watch?v=J5pH5CEoZks&mode=related&search=

Men kolla här...
Hästen går ju typ såhär: <

Det kan väl inte vara bra?:confused:
Hur tänker dom?

(om ni sedan går igenom filmerna till höger så finns det en som visar punkter som tar skada osv, om jag fattade det rätt.. :crazy: )

Här är en annan där det står information/kritik?

http://www.youtube.com/watch?v=jyozYRj2oz0&mode=related&search=

Väntar bara på att höra hästens nacke brytas av... :mad:

http://www.youtube.com/watch?v=J5pH5CEoZks&mode=related&search=

Men kolla här...
Hästen går ju typ såhär: <

Det kan väl inte vara bra?:confused:
Hur tänker dom?

(om ni sedan går igenom filmerna till höger så finns det en som visar punkter som tar skada osv, om jag fattade det rätt.. :crazy: )

Här är en annan där det står information/kritik?

http://www.youtube.com/watch?v=jyozYRj2oz0&mode=related&search=
snacka om att TVINGA en häst att gå på ett visst sätt :mad:

vart tog samarbetet mellan häst och ryttare vägen?? Här tvingar ryttaren att hästen ska samarbeta istället för att be om samarbete :confused:

det är för sorgligt :crazy:

*kl*

Min häst "stretchar" ryggen själv. Jag sitter upp, hon blir lite småsur och vips sitter jag tre meter ovanför henne:o känns det som i alla fall... Hon gör så när hon är irriterad på mig, när jag kräver något. alltid. I longering, grimma+grimmskaft, tömkörning, ja- allt! Då skjuter hon rygg... eller vad man ska säga;)

Sen kan jag ju tillägga att hon INTE går i den extrema formen och att jag INTE behöver nudda tyglarna:crazy: Snacka om fördelaktig exteriör!!

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 562
Senast: Nepenthe
·
Western Några frågor gällande westernridning som tävlingsform (från en som har noll koll...): Är det indelning i klasser med olika...
Svar
1
· Visningar
1 402
Senast: Ramona
·
Western I höstas började jag rida efter femton års (!!! vart tog tiden vägen?) uppehåll. Valet blev då att börja på en ridskola med...
Svar
4
· Visningar
3 331
Senast: Myrten
·
Ridning Jag fick bara för ett litet tag sedan reda på att det fanns något som kallades "rollkur". Jag har sedan dess fått höra lite olika...
Svar
5
· Visningar
3 164
Senast: Jordon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka