En speciell julklapp

karamba

Trådstartare
Hej,

Jag är ute i god tid i mitt julklappsletande men jag har kört fast lite grann. Det finns en person i min familj som fick en stroke för ungefär ett år sedan, och jag vet inte vad jag ska hitta på åt honom.

Innan stroken var han väldigt aktiv, han hade ett fysiskt krävande jobb och tyckte om att vara ute med båten, fiska, åka skidor, promenader med hunden, han renoverade huset och grejade med allt möjligt.

Idag säger kroppen ifrån, han sover ca 20 timmar per dygn, ibland mer. Vissa dagar orkar han gå med hunden en liten sväng, eller åka med båten men det är sällan. Han är troligtvis djupt deprimerad, äter mycket mediciner och har kronisk värk i ena armen och fruktansvärda smärtor i huvudet. Självklart blir han trött av allt detta, och han fixar inte ljud som förut, koncentrationsförmågan är väldigt försämrad. Ska han till exempel skruva upp tavlor på väggen hamnar två på rätt ställe och den tredje helt på sniskan.

Jag vill hitta en fin personlig present, som kan hjälpa honom, eller passa honom i den situation han är i. Förhoppningen är ju att han ska bli bättre men det vet vi ju inte...

Ahh hjälp, det blev långt och luddigt men jag vet fasiken inte vad jag ska hitta på.

Kanske något som han kan pilla med i lugn och ro hemma när han själv orkar. Typ pussel, målning av typ färga efter siffror med "ute" motiv och liknande.
Eller kanske tidningsprenumerationer på just dessa intressen.

Alltid svårt med personliga presenter! Hoppas du hittar något bra

Hej,

Jag är ute i god tid i mitt julklappsletande men jag har kört fast lite grann. Det finns en person i min familj som fick en stroke för ungefär ett år sedan, och jag vet inte vad jag ska hitta på åt honom.

Innan stroken var han väldigt aktiv, han hade ett fysiskt krävande jobb och tyckte om att vara ute med båten, fiska, åka skidor, promenader med hunden, han renoverade huset och grejade med allt möjligt.

Idag säger kroppen ifrån, han sover ca 20 timmar per dygn, ibland mer. Vissa dagar orkar han gå med hunden en liten sväng, eller åka med båten men det är sällan. Han är troligtvis djupt deprimerad, äter mycket mediciner och har kronisk värk i ena armen och fruktansvärda smärtor i huvudet. Självklart blir han trött av allt detta, och han fixar inte ljud som förut, koncentrationsförmågan är väldigt försämrad. Ska han till exempel skruva upp tavlor på väggen hamnar två på rätt ställe och den tredje helt på sniskan.

Jag vill hitta en fin personlig present, som kan hjälpa honom, eller passa honom i den situation han är i. Förhoppningen är ju att han ska bli bättre men det vet vi ju inte...

Ahh hjälp, det blev långt och luddigt men jag vet fasiken inte vad jag ska hitta på.
Har han några mer lugna aktiviteter? Gillade han att läsa, han kanske vill ha en deckare på ljudbok. Filmer han vill se ett, abonnemang på HBO kanske? Något gott att äta? Något pyssel för honom och hunden att göra hemma typ aktiveringsleksaker, klicker eller något?

Nu kanske det här blir helt fel till just den här personen, men när jag läste frågan kom jag ihåg en grej. Jag vet en kvinna som haft en stroke (som nog betecknas som lättare) som köpte sig Joanna Basfords Hemliga trädgården, en målarbok för vuxna, för att träna hjärnan och även självförtroendet. Nu är just den boken väldigt pillig, och eventuellt känns det för vissa män som inget en karl gör. ;) Men jag tänkte på böckerna 1000 prick-till-prick, alltså en slags målarbok där man drar streck mellan prickar, och när man är klar har det blivit ett fint motiv.

Liknande trådar

Relationer Orkar inte gömma mig bakom ett anonymt nick... Hur säger man till sin sambo att hans klädstil suger utan att låta som en elak kärring...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
33 559
Senast: _Taggis_
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
29 928
Senast: EmmaW
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 941
Äldre Jag är en kvinna på 40 år som heter Hanna. Jag är 164 cm lång och väger 75 kg. Jag har brungröna ögon och askblont hår. Jag har glasögon...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 084
Senast: Skorpion76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar