En snabbfråga.....

T

tya

Förr fick man ha pisken med sig in på banan & lämna ifrån sig den efter starsignal,alltså innan man började rida programmet.I dag gäller väl annat,ingen pisk på banan?.Hittar inget om det i TR,ska tävla på fre,lite pinsamt om jag gör fel.Har inte tävlat på 2 år,reglerna ändras ;).TPF

Sv: En snabbfråga.....

Moment 273:
"Om ekipage:
- inträder med spö runt banan eller
- inträder på banan med spö eller
- inte kommer in på banan inom 45 sek efter startsignal eller
- kommer in på banan innan startsignal är given eller
- vid felridning på banan eller
- vid kürklass inte kommer in på banan efter 20 sek sedan musiken börjat
Avdrag:
Första gången - 2 poäng
Andra gången - 4 poäng
Tredje gången - uteslutning ur klassen"

"Ridspö är endast tillåtet vid framridning (även framridning i collectingring) och
prisutdelning.

Ansvar för att spöet ej medförs i samband med förestående start åligger ryttaren."

Tackar,tyckte jag lusläste TR,men jag måste ha missat detta ;).

Jag har funderat på en gjej.

Om banan har colletingring och det finns möjlighet att rida runt banan, får jag ha pisken när jag rider runt då, räknas den ytan också till collectingring?

Utifrån TR så tror jag inte att den ytan (runt banan) räknas till collectingring.

Där jag varit och tävlat där det funnits collectingring & möjlighet att rida runt banan har man inte fått ha spöet när man red runt banan.

Det står ju klart och tydligt i TR att man får ha spöt i collectingring men inte när man rider runt banan.

Samma här.. Varit på lokala tävlingar där spö i collect ring inte varit tillåtet..Men det har alltid stått med i ryttarmeddelande...Men dom brukar ofta säga till innan man rider in..Jag brukar ofta få påpekan om det, för jag rider som Funktionshindrad och har dispens för spö..Väldigt ofta har inte banpersonalen blivit informerad om det...det är ju kanske inte lätt för dom och hålla reda på mig ;)

Regeln går ut på att man ska få avdrag om man rider med spöet i anslutning till sin ritt. Om det är en tävlingsplats där man rider runt banan i väntan på startsignal, med andra ord, man får ej beträda banan innan startsignal, så räknas den ridningen runt banan att vara i anslutning till din egen ritt. Om samma tävlingsplats också har en collectingring där en ryttare får vara medan ryttaren innan rider sitt program, så har ryttaren i collectingring tillåtelse att ha spö i handen. Och inte sitter denne ryttare och cirklar banan medan någon annan är inne på den? Om någon gjorde det när jag dömer hade nog inte denne ryttares största problem varit att den hade ett spö i handen.

Avgörande är dock i vilket skede ryttaren rider med spö. Med andra ord, när det drar ihop sig till start och du antingen har tillåtelse att beträda banan i väntan på startsignal eller måste cirkla banan i väntan på startsignal, så får du avdrag om du sitter med spö i handen under denna tid.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
591
Senast: Mli
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 510
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 360
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
742
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈