En shettis..

M

mia

Hejsan!
ska få hem en shettis på söndag antagligen,
ska åka o kolla på den iaf.. och antagligen även ta med den hem..
Och nu undrar jag om jag kan släppa ihop den med min andra häst på en gång?
jag funderar nästan på att göra en hage brevdvid min andra hästs hage några dagar så dom får vänja sig vid varanndra först..
Vad tycker ni om det?

mvh/mia

Jag har alltid gjort så att dem får stå ett par timmar själva. antingen i box eller hage, just för att lugna ner sig lite. Sen har jag släpt i hop dem med en häst i taget. Oftast den som är lägst i rang så att även den får chans att heja lite. Funkat för mig.

Lycka till

Och jag släpper alltid ihop mina direkt om det är fullt dagsljus.Inga problem hitentills oavsett storlek på den nya eller de befintliga. :smirk:

Beror på hur långt de åkt. Min som kom ända från Holland fick gå i egen hage ett dygn för att få lite lugn och ro. Annars brukar vi släppa ihop dem direkt.

okej,
men jag tänker även på min gamla häst, för hon har alltid varit lägst i rang och lär ju bli det även denna gång, tråkigt nog, för hon är en mycket trevligare häst då hon står själv eller då hon står med an kompis häst som hon kommer jätte bra överens med..
jag skulle vilja att hon ska få bli högst i rang, men det är väl kankse inte något man kan bestämma ;)
men tänkte att om hon kanske fick spana in den nya hästen ett tag så skulle hon bli modig och våga slåss :) haha..
men det kankse går bättre med denna häst eftersom den är yngre.. :)
eller vad tror ni? :)
ursäkta luddigt inlägg ;)

Det bästa är att släppa ihop alla på en gång , då man släpper ihop de en och en så är de ju faktiskt mer kocentrerade på varandra och då blir det oftast värre liv och slagsmål enligt mitt tycke då vi har testat olika på mitt jobb , här hemma släpper jag bara in till hela focken och så gör vi på jobbet nu också.

okej, men ska nog släppa ihop dom på en gång då!
Hoppas att det går bra bara nu då :)

Jo,det går nog bra och släppa ut shettisen din ihop med andra. För mej brukar det funka bra, lite pip o skrik ibörjan kanske,men sen går det bra.
Jag har själv en shettis som går ihop med min märr,och nu ä dom bästisar. :)
Shettisar ä lite smartare än stora hästar,oavsett om dom ä låga eller höga i rangen,så brukar dom ju oftast försvara sej genom att bitas eller så :p
Väldigt charmiga ä dom,små söta ponnyer! :love:

Lycka till!
//Carolrita

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 725
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
27
· Visningar
2 380
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka