En riktig vän

En riktig vän tycker jag är ärlig, rak och öppen. Den finns där och peppar när man är ledsen, låter en tala av sig när man är arg och lyssnar uppmärksamt och aktivt för att ta reda på varför och den gläds med en när man är glad. Den bryr sig om och visar att den gör det med att vilja lyssna också när det är obekvämt.

Och den delar med sig - och vill dela med sig - av saker och händelser som gör den själv ledsen, arg eller glad.

Den ljuger inte och smusslar inte och den bryter inte löften.

Grundläggande för en nära vän är att det finns en ömsesidig tillit och respekt som grundas på lojalitet och jämlikhet, dvs man kan säga precis vad man känner och tycker utan att någon trycker ner den andre eller gör sig märkvärdig på den andres bekostnad. Eller bara ignorerar och struntar i det man säger.

Därmed inte sagt att man tycker lika i allt, men som utgångspunkt respekterar man och vill försöka förstå den andres synvinkel lika mycket som sin egen. En vän är sällan eller aldrig felfri, men om den gör fel på grund av avsaknad av respekt för den andre och gör det gång på gång på gång, så förtjänar den inte att ses som en vän.

Så tycker jag, ungefär. Och jag har kommit till en del uppvaknanden där jag gärna velat intala mig att jag haft att göra med en riktig vän - som sedan visat sig faila inte på en utan på alla punkter. Och inte en gång utan hela tiden.

Vad tycker du själv? Och vad får dig att fundera på frågan?

Senast ändrad:
För mig är en riktig vän någon som inte dömer mig, som jag kan vara naturlig med och som jag kan lita på i vått och torrt. Behöver inte alltid finnas där, denne har ju ett eget liv.
Jag har tror jag två riktiga vänner, (som jag väldigt sällan träffar), om jag har behov så kan jag lita hundra på dom.

Min definition handlar nog antagligen om känslor?

Den som har varma känslor för mig är min vän. Och den som jag känner varmt för är min vän.
Det finns massor jag inte delar med någon vän. Och olika saker jag delar med olika vänner.
Inget av detta handlar om frekvens på möten och kontakt.

Jag har bekanta jag träffar relativt ofta och byter tjänster och saker med, som jag inte yppar känslofrågor för. Eller privata bekymmer. Räknar det som kompisar men inte som nära vänner. Uppstår praktiska bekymmer kan jag allltid räkna med hjälp därifrån och vice versa. Men inte skulle jag ringa dit mitt i natten om jag krisar.

Kärleksbekymmer, personliga bekymmer - dem pratar jag med en speciell vän om. Vi ses inte så förfärligt ofta. Men hon är det närmaste en nära vän som jag har. :)

Jag vet inte, känns inte som jag har riktiga vänner om en vänner överhuvudtaget, kanske mer bekanta bara. Jah vet inte...

Jag tror mycket fler än man anar kan känna på det sättet. Men det sägs bara inte högt så ofta. Och det är svårt att hitta någon där saker verkligen faller på plats så mycket som med en riktigt nära vän.

Mina allra bästa och närmaste vänner har fyra ben. Det är mina hästar och katter. Hästarna får visserligen inte plats i soffhörnan för att läsa en bok och katterna lägger sig hellre över boken om jag försöker läsa. Men de ljuger aldrig för mig och de smusslar inte, de är inte falska eller beräknande någonstans och de trycker inte ner mig för att framhäva sig själva. Och det behövs inga ord för att vi ska kommunicera om vi är arga eller glada eller ledsna.

Det handlar inte om några mekaniska lyckönskningar på födelsedagen för att visa att man kan hålla reda på den (oftast ändå med hjälp av Facebooks påminnelser) utan det där dagliga - "hej människan, du verkar ledsen idag? Kom hit så får du hänga med mig tills du blir glad igen! Du kan få pladdra på om vad som har gjort dig ledsen också, jag ska ingenstans, jag lyssnar och håller antagligen med dig". Det där är mina fyrbenta bästa vänner experter på.
,
Sedan har jag en liten - liten - skara vänner som jag genuint tycker om och bryr mig om; sådana som jag alltid blir glad av och mår bra av att umgås med, även om det går lång tid mellan tillfällena. En eller två personer som jag alls kan tänka mig att prata med om personliga saker som tynger mig eller dela hemligheter med. Resten bekanta, som betyder mer eller mindre för mig men då mycket kring praktiska saker.

Senast ändrad:
Så är det nog, men man kan göra grova felbedömningar där också har jag lärt mig. Och har man blivit tillräckligt bränd av att missta sig, så känns ofta de fyrbenta vännerna som ett säkrare kort.

(Men rent statistiskt blir det nog bra fler gånger än motsatsen om det känns på det sättet.)

Så är det nog, men man kan göra grova felbedömningar där också har jag lärt mig. Och har man blivit tillräckligt bränd av att missta sig, så känns ofta de fyrbenta vännerna som ett säkrare kort.

(Men rent statistiskt blir det nog bra fler gånger än motsatsen om det känns på det sättet.)
Jag har varit lite olika genom åren.

Numera försöker jag att utgår från att tänka gott om alla människor. Sedan får de motbevisa det. Om inte, så fortsätter de vara postiva inslag i mitt liv. Annars bara raderar jag dem, fysiskt och mentalt.

Jag tycker det låter så diffust. Eller kanske närmast kliché.

En vän är en vän. Alla mina är olika, och passat olika bra i olika situationer. Jag uppskattar vänner som ger mer än de tar, om jag ska ställa upp hit och dit och vara alltid redo så orkar jag inte.

Min förra kollega är bra. Vi träffas ett par gånger om året och äter nåt gott. Pratar nonstop.

(jag umgås inte med folk bara för att, typ titta på film eller dricka kaffe eller vad folk nu gör. Vi träffas inom hobbyn eller jobb.

Jag tror verkligen aldrig att jag stannat upp för att analysera mina vänskaper. De varierar ju beroende på människa och situation, på avstånd och tillgänglighet och behov. De kommer och de går. Somliga består, men det betyder inte att de är viktigare än de som kom och var intensiva och sedan försvann.
Det enda jag hoppas på är att somliga vet att de kan höra av sig till mig om det skiter sig - jag antar att det är mina vänner. Människorna jag hoppas hör av sig om det händer någonting viktigt oavsett om det är bra eller dåligt.

Annars får jag också ganska nog av umgänge genom jobbet och träffar sällan folk "bara för att". Det blir hundpromenad eller gemensam skräckfilm i så fall.
Det där med Bästa Vän känns som någonting som hör ungdomen till.

Jag tycker det låter så diffust. Eller kanske närmast kliché.

En vän är en vän. Alla mina är olika, och passat olika bra i olika situationer. Jag uppskattar vänner som ger mer än de tar, om jag ska ställa upp hit och dit och vara alltid redo så orkar jag inte.

Min förra kollega är bra. Vi träffas ett par gånger om året och äter nåt gott. Pratar nonstop.

(jag umgås inte med folk bara för att, typ titta på film eller dricka kaffe eller vad folk nu gör. Vi träffas inom hobbyn eller jobb.
Jag umgås gärna med vänner över en kopp kaffe, men det händer några gånger per år eftersom jag inte hinner mer. Däremot så träffar jag ju mina vänner genom min träning, annars skulle jag inte hinna träffa dem alls. Jag har två riktiga vänner, den ena träffar jag en gång per år typ och den andra några gånger per år. Båda litar jag på i vått och torrt.

Vad @tanten och @Lillgrådis har sagt :up:

Min bästa och äldsta vän dumpade mig... och jag valde att inte gräva ner mig över det eller blir bitter. Jag uppskattar det roliga vi har haft och är fortfarande tacksam över saker hon gjort för mig, det är inget som kommer att ändra sig. Sedan har jag försökt att skapa nya relationer till nya människor och lyckats över förväntan, jag känner så många nya helt underbara människor :love:

Relationerna ser givetvis olika ut, precis som individerna i sig är olika. Jag graderar inte mina relationer, de är bara olika till olika människor.

Liknande trådar

Kultur Ska köpa present till en vän som flyttar till Danmark snart. Tänkte att ett presentkort till Bokus eller Adlibris kunde funka, tills jag...
Svar
4
· Visningar
277
Senast: Flummflicka
·
Fritid Vänern runt i husbil, vad måste vi se? Kända sevärdheter, små pärlor, har ni några tips? Måste gå med hund/ar 😊 Natur, historia, ja, det...
Svar
0
· Visningar
119
Senast: Tajger
·
Kropp & Själ ...Men inte direkt överlevnad. Okej en konstig trådstart. Men såhär är det. Mitt arbete måste plötsligt varsla. De sa att 5.5 tjänster... 2
Svar
29
· Visningar
3 042
Senast: Twihard
·
Mat Jag ska bjuda en vän på middag som är vegan, och har gått lite bet på efterrätten. Jag skulle vilja undvika substitut-produkter, typ... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
3 192
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka