En ovanlig reaktion

Sv: En ovanlig reaktion

okej, jo såklart tar jag lärdom av det, jag kommer ju inte säga "Nej" till hästar jag inte vet bättre om själv, dock hade de sagt att den hästen var en "Ängel" men givetvis ska man ju kolla upp det själv.

Lite jobbigt bara om man ska gå ut och hämta sin egen häst i hagen och hon kommer fram och ska vara så ihärdig som hon var idag och man inte kan säga "nej" till henne. Hur skulle ni göra? Detta var ju säkert varken första eller sista gången hon kommer fram till människor och är godissugen. Ska man bara gå då och försöka ignorera henne och hennes tjafs med andra hästar?
Vad händer om man får hela flocken runt sig som håller på med dels varandra och dels med dig som leder din häst, nån gång måste man ju kunna säga ifrån känner jag bara? Det måste vara fler som har ettriga hästar i sina hagar tillsammans med sina hästar? Bör jag splittra dem?

Ha ett långt ledrep när du ska hämta din häst och "cirkla" det mot hästar som inte ska vara i närheten, de flesta hästar brukar lyssna på det för det är ju viktigt att de håller avstånd till dig och din häst

Lite jobbigt bara om man ska gå ut och hämta sin egen häst i hagen och hon kommer fram och ska vara så ihärdig som hon var idag och man inte kan säga "nej" till henne. Hur skulle ni göra? Detta var ju säkert varken första eller sista gången hon kommer fram till människor och är godissugen.

Min häst går tillsammans med några unghästar, som på unghästars vis kan vara lite buffliga. Eftersom jag inte vill hamna i den situation som du hamnade, ser jag till att det inte går dit hän att jag måste säga "nej" när jag står mitt ibland dem ute i hagen.

Jag går fram till min häst och hämtar den, helt enkelt.

Blir de andra för närgångna, viftar jag med grimskaftet eller armen, så att jag blir lite "större", jag tar lite mer plats.

Jag tycker inte att det du beskriver är en ovanlig reaktion givet omständigheterna, och du kan vara helt säker på att hästen som sparkade mot dig hade varnat först, men att du inte såg det.

Att ha godis i fickan är ju som gjort för att få de redan buffliga hästarna ännu mer buffliga, så det skulle jag undvika.

Allra säkrast och bäst är ju om du kan få din egen häst att komma till dig vid grinden när du ropar på den så att du slipper gå in i hagen alls.

Allra säkrast och bäst är ju om du kan få din egen häst att komma till dig vid grinden när du ropar på den så att du slipper gå in i hagen alls.

Min erf är nog att om man ropar på en och den går mot grinden så kommer dom andra också;)

Så ts får nog lösa problemet ändå även om hästen kommer när hon ropar.

Kl* Jag tycker att folk i denna tråd är väl hårda mot dig ts, det är bra att du intresserat dig för nh, men som någon skrev tidigare låg nog problemet i att du först backade undan och sedan gav ett väldigt "agressivt" nej till samma sto som du tidigare gått undan för. Att stampa i backen är verkligen ett sätt att "dra linjen" detta kan man använda sig av med en häst man har en bra relation med på tu man hand som en sista beordring, om hästen t.ex är påväg att kliva över dig och inte lyssnar alls, men att stampa åt ledarstoet när denna är med sin flock lär ge konsekvenser.
Jag har själv inte hållt på med nh länge, och precis som du så har jag ett ledarsto i hagen som inte är rädd att hota och vända rumpan till. Jag brukar vara aktsam på var jag har henne när jag hämtar min häst, och säger ifrån långt innan hon är inom räckvidd om jag ser att hon vill lägga sig i. Sedan är det sant som dem säger att människor aldrig kommer misstas för att vara hästar, men att använda kroppsspråk som hästarna kan tyda är trots allt det bästa sättet att göra sig förstådd på.
När du går ut i hagen ska SAMTLIGA hästar vara medvetna om att när denna människan är i hagen visar vi respekt för henne oavsett situation. Om du kunnat vrida tillbaka tiden skulle du alltså använt rösten och lyft en arm redan när de två hästarna började tjafsa med dig i farozonen, och på så sätt hade ledarstoet inte tagit det lika personligt. Jag hoppas att du förstår ungefär vad jag menar : )

hade du börjat gå efter sådär i min ponnys hage hade min "uppkäftiga" ponny anfallit dig så att du sprungit ut så fort du kunnat. ;)
han är inte ens speciellt ranghög men han blir väldigt osäker när det kommer människor som tror sig veta hur man "talar hästspråk" eller människor med yvigt kroppspråk, därför anfaller han.
(gör exakt likadant i stallgången om folk som inte verkar medvetna om att de är i ett stall går förbi, han hugger.)

det var antagligen nåt liknande med denna häst också.
du var antagligen för otydlig i ditt kroppspråk från början.

med min ponny är jag alltid noga med att vara lugn runt honom, inga hastiga rörelser, absolut inte få för mig att flytta honom åt sidan plötsligt för då smäller det.

Senast ändrad:

Min erf är nog att om man ropar på en och den går mot grinden så kommer dom andra också;)

Så ts får nog lösa problemet ändå även om hästen kommer när hon ropar.

Det ligger det förstås något i. Men nog känns det lite lättare och säkrare ändå att "sortera" dem vid grinden och på så vis slippa hålla på och trängas med dem mitt inne i hagen? Jag tycker det. TS kan ju enkelt slinka ut då, om det trasslar till sig. Och man slipper gå en lång sträcka i hagen med lösa hästar omkring sig.

Men det är ju svårt att bestämma att hästen ska komma när man ropar om den inte gör det "av sig själv".

Nr 1 : Jag har ALDRIG godis med mig i hagen, det är som att be om bråk.
När jag ändå var tvungen att ha med mig mat till gammelmärren som skulle stödfodras på betet så utrustade jag mig med långpisk. Efter några varv med den (utan att träffa, men jäkligt bestämt) så stod de andra 8 hästarna i en ring runt henne och mig medan hon åt. Någon gång behövde jag påminna när någon blev för närgången, men annars gick det bra hela sommaren.
Då vill jag betona att samtliga hästar känner mig och jag dem.
Är man osäker och inte kan läsa av hela flocken så ska man inte heller gå in i den. Jag har vänner som när de är på besök tycker att det skulle vara så mysigt att gå ut i hagen och gosa med hästarna. Så står man där och ser att typ ranghögsta är på väg att fösa undan den lägre som står precis vid besökaren som inte har koll.
Hästar jag inte känner låter jag aldrig komma nära utan mitt initiativ. Och unghästarna ska inte upp i famnen heller och buffas.

Jag tänkte nog lite tvärtom, dvs dels att en häst ofta inte kan lämna flocken utan att de andra reagerar (beroende på hur långt avstånd det handlar om förstås) så ofta kommer de efter när de ser att det finns en anledning som tex en människa vid grinden.:)

Sen att vid grinden kan det ofta vara mera strider mellan hästarna om vem som står närmast osv än mitt i hagen. Grinden kan vara ett känsligt område, risk för att dom ryker ihop sinsemellan och ts hamnar mellan och hennes häst blir trängd osv.

Men hur som helst så kan dom följa efter till grinden ändå, ävn om ts hämtar sin häst, så ja, jag menar mest att det kan vara ett problem att hantera även om den egna hästen snällt kommer till grinden:idea: (min gör det tex men ett par andra kommer alltid samtidigt då, så jag får mota undan dem i vilket fall som helst.

Det enda råd jag kan ge ts är att hålla ögonen på de andra och inte provocera dem för mycket, utan vänligt men bestämt mota undan när de kommer för nära, för att inte få en hov i huvudet nästa gång, med tanke på hur en av dem reagerade sist.

I vårt fall känner jag alla ganska väl, så de finner sej i att bli bortmotade av mej, även om de kan ha synpunkter på det.:laugh:

KL: det jag vill tillägga i frågan är att ledarskap o dominans är inte så enkelt som vi ibland fått lära oss att tro.
Inte heller är hästens signaler alltid rättuppfattade.
Vem har inte hört om att "om den vänder bort huvudet när du gör join -up så jaga på den för den skall titta på dig o respektera dig"

Vad få förstår är att ett bortvänt ansikte är en extrem underlägsenhets signal som används som en av de sist autvägarna och mycket aggressionsdämpande.

Det här stoet sade förmodligen åt ts med mycket små signaler att uppföra sig,vilket ts aldirg uppfattade.Man uppfattar inte det om man inte är uppmärksam på extremt små signaler såsom rynkor,lätt knip vid ögonen,stelnade öronmuskler etc.

KL: det jag vill tillägga i frågan är att ledarskap o dominans är inte så enkelt som vi ibland fått lära oss att tro.
Inte heller är hästens signaler alltid rättuppfattade.
Vem har inte hört om att "om den vänder bort huvudet när du gör join -up så jaga på den för den skall titta på dig o respektera dig"

Vad få förstår är att ett bortvänt ansikte är en extrem underlägsenhets signal som används som en av de sist autvägarna och mycket aggressionsdämpande.

Det här stoet sade förmodligen åt ts med mycket små signaler att uppföra sig,vilket ts aldirg uppfattade.Man uppfattar inte det om man inte är uppmärksam på extremt små signaler såsom rynkor,lätt knip vid ögonen,stelnade öronmuskler etc.

:bow:
Har inget att tillägga, tittar de bort har man tryckt FÖR hårt.

Jag säger som många andra att det inte är förvånande att detta hände och jag ska också vara så drastisk att jag säger att jag är förvånad att det inte händer oftare.
NH är en jättebra filosofi att jobba efter. Problemet är att många fastnar i repviftandet och driva bort hästen tänket. Båda dessa metoder är bra i vissa situationer men för att kunna användas på ett bra sätt krävs det väldigt många andra kvaliteter hos utövaren först. Tyvärr är det dessa två saker som lärs ut först.
Min åsikt är att NH handlar om att läsa hästar och här menar jag läsa hästarnas kommunikation utifrån hästens perspektiv. Helt enkelt att man slutar lägga mänskliga aspekter på vad hästen gör.
När man lärt sig läsa hästarna så kan man börja tala om att sätta sig i respekt och bli ledare för hästen. Att bara tro att man kan gå in i en hage och driva undan första bästa häst och tro att den kommer se människan som en ledare har väldigt lite med NH att göra att det dessutom finns en stor risk i det gör inte saken bättre.
Det är svårt att läsa hästar och ännu svårare att förklara det i skrift.

OBS OBS OBS!!! Hejsan igen. Tack för alla svar. hur som hällst fick jag reda på nu att hästen har gjort detta mot alla i stallet. Tydligen så har hästen sparkat ägaren (i ryggen) som inte längre vågar rida sin häst, vet inte ens om hon hanterar den. Likaså har alla andra i stallet fått sig minst en spark och huvudägaren, alltså tjejen som står för betalningen, skyller på att man itne kan gå ut till hästar med morötter för då kan de "bete sig så". Jag ska inte gå ut till den hästen igen, morot eller inte, säga åt den eller låta den va, för tydligen så reagerar den så bara man stänger grinden för den. Min häst går inte tillsammans med den hästen längre, skönt.

Men igen, tack för alla svar, ska även kolla över det där ni skriver om NH.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 640
Senast: Freazer
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
419
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 095
Senast: Red_Chili
·
Samhälle Kan ni hjälpa mig att hitta en lagom informationstext att sätta i händerna på någon. Läskapacitet för abstrakt och akademisk text finns...
Svar
0
· Visningar
226
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama