En och samma person på många styrelseposter!

Sv: En och samma person på många styrelseposter!

För min del kommer det positiva ifrån att jag råkar ha turen att sitta i en positiv, lyhörd och framåtsträvande styrelse där alla kommer bra överens och är ense om vad styrelsen jobb är..:love:

Sådana styrelsekonstellationer har jag också varit med i. Då tar man med glädje tag i både idéer och problem och klubben utvecklas framåt vilket kommer alla medlemmar till glädje.
Men tyvärr räcker det med att "fel" person (jag menar ingen speciell alls nu! bara exempel) ska väljas in för att kraften liksom ska ta slut.
Såna berg och dalbanor har nog alla styrelser oavsett vad för slags förening det är.

Wild Rein, om du är medlem i en förening där det finns VI och NI så har jag bara en sak att säga, Begär ditt utträde !!

Har precis själv gjort så ur en förening som har det tänket !
Kan aldrig komma något bra ur det !

Måste väl finnas någon liknande förening du kan gå med i som har
samma inriktning som du är intresserad av ?!

Det var dina inlägg som kraftigt visade på inställningen Vi....och....Ni..:angel:
Läs dina inlägg noga igen så förstår du kanske vad jag menar...

:banana:

En intressant och viktig diskution. Jag tycker inte det rätt att flera personer sitter på så många poster. Det blir bara problem.Svågerpolitik. Folk håller varandra om ryggen. "Gamla SPHA" var ju ett exempel på det och det gick ju åt skogen. Som tur är är ur världen och SPHA en bra fungerande förening igen.
Klart man ska va rädd om dem som vill jobba frivilligt, men de får också fatta att vi medlemmar har åsikter.De ska ju jobba för oss medlemmar och inte för eget syfte. Det handlar om förtroende. Får väl använda SPHA somexempel igen. DÄr försvann förtroendet och medlemmarna sa ifrån och en ny styrelse valdes. Som tur var, men det skadade nog föreningen en dl innan allt löstes.
Får man förtroende när det ser ut som det gör nu i SRHA och SQHA? Frågan är om man skulle ha någon gräns hur lång tid någon får sitta som tex ordförande. Kan aldrig va bra att någon sitter på samma post för länge. Samma valberedningen som är jätteviktig. En dålig valberedning kan vara en katastrof för en förening och sitter man här som kompisar och kompisar så är det nog svårt att få byta folk - om man nu vill. Det vet inte jag, medlemmarna är kanske nöjda, men det verkar ju inte riktigt så om man läser här. Jag är inte inne i någon av dessa två föreningar, men såg så klart att man valt in lite gammalt spha-folk och tänkte oj, snakca om att be om problem.
Men jag tycker det inte att det är sunt att det ser ut som det gör. Det blir svårt att få lov att ha en annan åsikt och göra den hörd på ett bra sätt, då ordfrönaden bara kan snacka med sin bästis i valberedningen och få bort den som inte har "rätt åsikt".
Jackpot

Valberedningsarbete är tråkigt ja. Om man gör det som de flesta gör, alltså låter i princip hela året gå och sätter sig och panikringer runt sista månaden när de insett att de personer de "tagit för givet" att de skulle sitta kvar inte är intresserade av omval.
Om man däremot låter valberedningsarbetet pågå under hela året och pratar med folk i god tid om de eventuellt skulle kunna tänka sig en post i styrelsen och ser till att ha en lista på de som är intresserade.
Sen så gäller det att i god tid se igenom vilka som har tid kvar och vilka som tiden går ut för till nästa årsmöte och prata med dessa hur de tänkt sig och sätta ett sista datum för besked ifall de tänkt sig omval eller inte.
Då är det bara att gå igenom den listan man har sedan tidigare och plocka in folk därifrån på platser de lämpar sig på.

Då är valberedningsarbete både givande och kul....:D

Du har en mycket bra inställning och skriver det som är väsentligt för ett framgångsrikt årsmöte....mycket bra skrivet jag kan förstå att du är en stor tillgång i föreningarna du rbetar för...

Men problemet som kvarstår...hur får man medlemmarna att komma till årsmötet för att göra sin röst hörd?? Deltagandet på de flesta årsmöten är ju oftast otroligt klent??
Kanske skall medlemmarna ges möjlighet att poströsta?? Kanske en enkät skall skickas ut till medlemmarna för att kunna få grepp om den enskildes åsikter, tankar och ideér...???

Mest folk kommer det ju oftast till ett årsmöte när det är bråk. Det är synd. Även om bråken i sig kan vara nödvändiga. Olika åsikter betyderju inte alltid att man kommer för att bråka heller, om ni förstår vad jag menar även om det är lätt att bli stämplas som bråkstake om man inte tycker som de sittande.
Men en bra styrelse har ju örat mot marken alltid å lyssnar av vad medlemmarna vill. I drömföreningn har man ju massor av aktiviteter å träffar för alla typer av medlemmar, både skogsryttarna, tävlingsryttarna eller de avelsintresserade och då uppstår inte behovet av att årsmötet är det enda möte där man kan göra sig hörd.
Men det är i drömföreningen det och i vår lilla sport lär det väl dröja innan vi kommer dit.
Tror fortfarande det är bra att byta ut folk i styrelserna, tror att det är bra at ha en maxgräns hur länge man får sitta. att man slutar i styrelsen betyder ju inte att man sluta jobba för föreningen. Man kan göra mycet utan att sitta i styrelsen.
Jackpot

För att återuppväcka diskussionen, så kan man läsa nya S*allmagasinet, och fundera utifrån det......
Här diskuteras hur en av dessa föreningar sköts, och hur det har lett till att föreningen förlorat sin stötsta sponsor........

/M

För oss som inte har Stallmagasinet, kan du inte berätta vad det står där, lite lätt?

En allmän reflektion på tråden...

Alltså...konflikter. Är inte de till för att lösas?
Och en konflikt löser man väl ändå inte genom att begära utträde? Eller genom att skylla på nån annan?

Kommunikation och information. Hur mycket informeras medlemmarna i respektive klubb om vad styrelsen jobbar med? Hur lätta är styrelseprotokollen att få tag på för en enkel medlem?

Klippt ur SM.
"SRHA,största sponsor Mikael Bergholm, har hoppat av som huvudsponsor. Bergholm är starkt kritisk tillhur föreningen sköts. Prestige och skitprat stoppar utvecklingen"
Han säger att sporten har stor potential att utvecklas och växa, men att den inte kommer att göra det så länge det sköts taffligt.

Kort.

Klippt ur SM.
"SRHA,största sponsor Mikael Bergholm, har hoppat av som huvudsponsor. Bergholm är starkt kritisk tillhur föreningen sköts. Prestige och skitprat stoppar utvecklingen"
Han säger att sporten har stor potential att utvecklas och växa, men att den inte kommer att göra det så länge det sköts taffligt.

Kort.
oj:crazy:...

Klippt ur SM.

Kort.

Ooooj....:eek:

oh shit.. >.<

Gällande den allmänna diskutionen här.. Satt med i en styrelse förra året (ej hästrelaterat) där skitsnack och intriger och manipulation var vardag.. trodde att det skulle bli bättre med den styrelse sm sitter nu, vilket var att hoppa i galen tunna och jag har precis avsagt mig mitt uppdrag som valberedning då jag som medlem INTE kan stödja en förening i vilken det finns uppenbart jäv och uppenbart fulspel.

Det man Aldrig får glömma i en förening är att Styrelsen och föreningen finns för Medlemmarna - inte medlemmarna för styrelsen/föreningen. Att "toppstyra" en förening är att ha en förening för inbördes beundran där gemene man inte får komma till tals på det sätt som h*n bör. Och det är under Inga omständigheter acceptabelt med tydliga jävsituationer. Att sitta på flera poster i flera styrelser ÄR en jävsituation som antingan A) nyttjas till att främja ens person/närmaste kresten eller B) utnyttjas för att främja förening X. Vilket i så pass stora föreningar som det talas om här INTE borde anses som acceptabelt.

Men som medlem Har man ett ansvar att sätta ner foten - på årsmöten, begära att få styrelseprotokoll, kvartals ekonomiska redovisningar (sådant ska du som medlem ha rätt att få tillgång till då Medlemmarna ÄR och SKA vara det kritiska ögat)..

All heder till Mikael som har satt ned foten så pass öppet och tydligt! Det blir en väckerklocka för gemene man med.. och för hoppningsvis för sittande styrelse.

En förening SKA vara öppen och Demokratisk, alla SKA komma till tals och alla ska ha en chans att påverka/inträda i styrelsen.

Men sen verkar vi ha "den svenska jantelagen" väldigt tydlig inom föreningar.. "Jag vill inte bråka.. jag vill Inte vara till besvär.. om jag tittar åt andra hållet så... men jag har Säkert fel för alla andra är så duktiga och jag är ju inte lika bra"

Det kan vara BRA att som styrelse lyssna på gnället "bak kulisserna" och hålla sig uppdaterad om "senaste skvallret".. vissa människor Vågar helt enkelt inte ställa sig upp inför en folkmassa och prata.. Därför at slutna voteringar ett måhända tidskrävande sätt - men MKT bra.. och "anonyma förslags lådor".. så slipper folk känna att de riskerar en massa bråk och intriger om de går emot någon som har "högre social status" vilket det ofta är frågan om i lätt "incestuösa" föreningar...

Mycket klokt skrivet, Bewildered. Du har så rätt i allt. De raderna borde läsas av många.
Jackpot

mhm.. som sagt.. har precis själv tagit händerna från en jävande förening. Så hela den här situationen ligger just nu mig väldigt varmt om hjärtat.

Och det retar mig Verkligen när en förening inte finns för sina medlemmar utan för att folk ska ha en privat sandlåda.

Klippt ur SM.

Kort.

Hur stor blir chocken för berörda medlemmar?? Har någon information gått ut om det som har pågått?? Som jag tidigare skrivit, är inte en förening till för medlemmarna?
Detta verkar ju onekligen ha sopats under mattan, vad händer med berörd styrelse då?? Inget?? :cool:

Klippt ur SM.

Kort.

Hoppsan hejsan... :eek:

Hur stor blir chocken för berörda medlemmar?? Har någon information gått ut om det som har pågått?? Som jag tidigare skrivit, är inte en förening till för medlemmarna?
Detta verkar ju onekligen ha sopats under mattan, vad händer med berörd styrelse då?? Inget?? :cool:

Du satt själv i styrelsen det året har jag fått information om. Vad gjorde du ?? Informerade du "dina" medlemmar ? Du var ju till för medlemmarna.

Klippt ur SM.

Kort.

Som medlem i SQHA får jag medlemstidningen som skrivit artikeln med ovanstående utdrag. Läste den med stor förvåning och undran, kan verkligen en företagsledare uttrycka sig så ?, stämmer det ?? Har tidningen vinklat artikeln ?
Jag är själv inte medlem i SRHA men har en kompis som var på årsmötet och sa att frågan kom upp där och att det ventilerades. Styrelsen hade varit i kontakt med MB och de hade rett ut sina mellanhavande, och styrelsen tog på sig sin del av ansvaret.
Har idag träffat flera SQHA medlemmar som tycker att SM och MB kommer med "skitprat " Har han verkligen sagt detta, eller är det SM som sprider dynga ????? I artikeln kritiserar man SRHAs styrelse och säger att skitprat stoppar utvecklingen, men att man snackar skit i en tidning själv är ok ???
Snacka om att binda ris till sin egen rygg.....

Du satt själv i styrelsen det året har jag fått information om. Vad gjorde du ?? Informerade du "dina" medlemmar ? Du var ju till för medlemmarna.

*suckar djupt*

"utan egen information kan man heller inte bidra med någon till andra"

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad läser du just nu?
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Årets matbluff

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025

Hästrelaterat