En och samma person på många styrelseposter!

Sv: En och samma person på många styrelseposter!

Funderar på vilken ände jag ska börja i.
Kan börja med att klargöra att jag själv sitter på mer än en stol. Ledamot och tävlingsansvarig i WRAS-klubb, valberedningen till WRAS förbunsdsstyrelse och valberedningen till SPHA.
Varför? Började för 12 år sedan när vår WRAS-klubb startades som ledamot och har suttit där 9-10 av de åren för att jag tycker det är så kul att vara involverad i arbetet för att föra westernridningen framåt i mitt geografiska område.

När man sedan varit med ett tag och lärt sig hur saker funkar och folk lärt sig vem man är så kommer det alltid förfrågningar från andra håll om man kan tänka sig den eller den posten.
På så vis har mina platser i valberedningarna tillkommit.
Hade det visat sig att medlemmarna inte varit nöjda med det jobb man gjort hade jag ju givetvis lämnat plats för någon som de kanske tror kan göra ett bättre jobb. ;)

Problemet är ofta det att de som klagar över hur saker sköts när man erbjuder dem att ta över 9 gånger av 10 säger "Nej, nej. Det har jag inte tid med!". Det konstiga är att ju mindre någon lägger på arbete i en klubb desto mindre tid har de till detta. Däremot de som lägger mycket tid har alltid plats att lägga till något mer ansvarsområde inom klubben. :smirk:

Har en klubb en styrelse som inte gör det jobb den ska är det ju upp till valberedningen att börja sköta sitt. :angel:
En valberedning kan på två årsmöten byta ut en hel styrelse om viljan att lägga ner lite arbete på den saken finns.
Som Herr F säger, en klubb har den styrelse den förtjänar....:angel:

Hoppas ni har förstått mitt svamlande... :D

Vad gör jag om jag nu är medlem i eller t o m sitter i styrelsen i en förening med ett stortmissnöje vad göra ??

Kan jag inte påverka sittande styrelse att ändra det som missnöjet avser så varför inte vara kreativ :banana:

Starta en ny förening, tillsammans med alla de missnöjda och få er inriktning och röst hörd.
Om fallet är så att så många är missnöjda med den nuvarande föreningen så går de naturligtvis över till er förening och den andra tappar massor med medlemmar och på sikt kanske försvinner från föreningslivet.

Man behöver inte göra livet svårare än det är !
Föreningslivet engagerar oss på vår fritid och då vill vi vara tillsammans med människor som delar vårt intresse och ser på världen med i stort samma ögon som en själv.
Gör inte din förening det så byt eller starta en ny !
As simple a that !:bump:

Eeeeehhh...starta ny förening???? Varför det???
Du sätter på pränt det som är det verkliga problemet....VI...och.....NI....!!!!!!!!:cool:

SRHA efterlyser folk till olika kommittéer så det är bara att höra av sig dit!:D
Står som info på hemsidan.

Jaa, det är ju trevligt att SRHA börjar informera medlemmarna lite smått om vad som händer i styrelsearbetet...en eloge till det!!

En i massan,
Ja är man nöjd och tillfreds med vad ens förening gör för medlemmarna så är ju allt coolt:banana:

Jag tror att du tillhör den kategori som är absolut störst i Western Sverige !
Medlem i en förening som gör det som du som medlem förväntar dig och du har inga klagomål utan du tycker du får det du betalar för !

Tack o lov så tillhör vi ju flertalet av oss den "stora massan", den erfarenhet jag hunnit skaffa mig under mina 8 år inom western världen , är de som klagar och är missnöjda och har svårt att inrätta sig i leden, vill hellre vara lite rebeller och rör om i grytan mer för rörandets skull, de vet redan att de kommer inte komma med några stora förändringar, utan vill lyfta på locket och "pysa" lite.
Ofta det de vill förändra är saker som ger dem själv lite extra bonus.

Men så tänker sällan den som frivilligt ställer upp i en styrelse, de vill jobba för den "stora massan" och göra ett bra jobb !

Jag skulle tycka det vore oerhört spännande om ni "missnöjda" startar er egen förening, så kan vi andra nöjda vara kvar i våra föreningar och ägna oss åt det vi tycker är viktigt.:banana:

Tro och veta är två helt skilda saker....så även att leva i förnekelse!!
:idea:

....NI.....och.....VI.....igen....?!

Hur ska en förening fungera utan toppstyre? Vad ska man då ha en styrelse till? Vem ska styra?

Klart att alla ska bli hörda. Men vad är det egentliga problemet? Det verkar återigen ligga annat bakom?! Var det fel personer som valdes på årsmötena eller vilken är den "springande punkten"?:confused:

Rent generellt nu utan indragning av div. namngivna föreningar...
En förening skall styras gemensamt av x antal ledamöter, suppleanter samt ev. kommitteér..
Föreningens ordförande skall vara en stark oberoende person som har kapaciteten att hålla samman en styrelse och tillika medlemmarna...han skall besitta stor erfarenhet av att delegera arbetsuppgifter, kunna ta kritik och vara opåverkbar av personliga åsikter...

TS la in denna tråd för att ifrågasätta vissa saker (vart han sen tog vägen vet jag inte??)...men berörda har tydligen oerhört svårt att ta någon form av kritik som det verkar...:confused:
De som har andra tankar eller tyckanden blir rådda att starta en egen förening!?!?!?:cool:
Eehhhh...i mina ögon förklarar det alllting...hur många föreningar fungerar....tyck att allt är bra...eller stick!?!?!?

Det problemet finns i många föreningar tyvärr. Men om man inte är nöjd med sin förening...kan man ju begära utträde för att markera sitt missnöje.I de flesta fall räcker det att vara medlem i moderföreningen för tävlingars skull. Och då slipper man käbbel på hemmaplan.:idea:

Smart och seriöst råd igen....:angel:
va nöjd eller begär utträde?!?!?!

Tack o lov så tillhör vi ju flertalet av oss den "stora massan", den erfarenhet jag hunnit skaffa mig under mina 8 år inom western världen , är de som klagar och är missnöjda och har svårt att inrätta sig i leden, vill hellre vara lite rebeller och rör om i grytan mer för rörandets skull, de vet redan att de kommer inte komma med några stora förändringar, utan vill lyfta på locket och "pysa" lite.
Ofta det de vill förändra är saker som ger dem själv lite extra bonus.

:

Skulle gärna vilja att du utvecklar det du skrivit ovan....låter lite otäckt det du skriver..:crazy:

TS la in denna tråd för att ifrågasätta vissa saker (vart han sen tog vägen vet jag inte??)...men berörda har tydligen oerhört svårt att ta någon form av kritik som det verkar...:confused:
De som har andra tankar eller tyckanden blir rådda att starta en egen förening!?!?!?:cool:
Eehhhh...i mina ögon förklarar det alllting...hur många föreningar fungerar....tyck att allt är bra...eller stick!?!?!?

Ehm, hoppas du inte klämt med mig i det gänget... :angel:

Smart och seriöst råd igen....:angel:
va nöjd eller begär utträde?!?!?![[]

Vad är ditt råd?? Det finns väl ingen anledning att stötta en förening ekonomiskt eller på annat sätt om man är missnöjd???:confused:
Undrar också:måste ordföranden vara en han??

Hej!

Jag finner det rätt intressant att denna tråd fött ett nytt nick.
Månne en medlem i forumet som inte vill stå bakom sina inlägg?

Och nej, ordföranden måste givetvis inte vara en man, men det är du själv som valt att tolka inlägget så bokstavligt. Jag tror inte alls att meningen med inlägget var att fastslå att så skulle vara fallet :)

/Mike

Det är inte ok att sitta på två stolar samtidigt. Det är inte heller ok att två ur samma familj eller släkting sitter i samma syrelse. Det kan kallas för jäv.

såvitt jag vet är det inte jäv, men personligen tycker jag det.

i min "vanliga" klubb är det typ en halv familj i styrelsen + deras vänner, och det är tydligen inte jäv :smirk:

Vad är ditt råd?? Det finns väl ingen anledning att stötta en förening ekonomiskt eller på annat sätt om man är missnöjd???:confused:

Är man missnöjd så framför man detta och man får gärna komma med konkreta förslag på förändringar.
Nej, ordförande måste inte vara en man. Var har du fått det ifrån??? Vi har en kvinnlig ordförande som nog är den bästa ordföranden vi har haft...:D

Senast ändrad:

Hej!

Jag finner det rätt intressant att denna tråd fött ett nytt nick.
Månne en medlem i forumet som inte vill stå bakom sina inlägg?

Och nej, ordföranden måste givetvis inte vara en man, men det är du själv som valt att tolka inlägget så bokstavligt. Jag tror inte alls att meningen med inlägget var att fastslå att så skulle vara fallet :)

/Mike
Hej själv!
Jepp,det har fötts ett nytt nick.:D Klart att jag står för mina inlägg! Du har rätt, jag har tolkat inlägget fel och ber om ursäkt. Varför är du så misstänksam angående nicket? Jag har tidigare varit inne och läst men inte skrivit. That´s all :D

Är man missnöjd så framför man detta och man får gärna komma med konkreta förslag på förändringar.
Nej, ordförande måste inte vara en man. Var har du fått det ifrån??? Vi har en kvinnlig ordförande som nog är den bästa ordföranden vi har haft...:D
Tack för bra svar. Än en gång:fel av mig förlåt:crazy:

Hej själv!
Jepp,det har fötts ett nytt nick.:D Klart att jag står för mina inlägg! Du har rätt, jag har tolkat inlägget fel och ber om ursäkt. Varför är du så misstänksam angående nicket? Jag har tidigare varit inne och läst men inte skrivit. That´s all :D

Tyvärr är det inte helt ovanligt med folk som skapar nick till till en viss tråd bara för att vara allmänt otrevliga eller störiga... :crazy:

Men är du seriös så är du varmt välkommen in till oss stollar på westernforumet...:D

Problemet är ofta det att de som klagar över hur saker sköts när man erbjuder dem att ta över 9 gånger av 10 säger "Nej, nej. Det har jag inte tid med!". Det konstiga är att ju mindre någon lägger på arbete i en klubb desto mindre tid har de till detta. Däremot de som lägger mycket tid har alltid plats att lägga till något mer ansvarsområde inom klubben. :smirk:

Har en klubb en styrelse som inte gör det jobb den ska är det ju upp till valberedningen att börja sköta sitt. :angel:
En valberedning kan på två årsmöten byta ut en hel styrelse om viljan att lägga ner lite arbete på den saken finns.
Som Herr F säger, en klubb har den styrelse den förtjänar....:angel:
BRA SKRIVET!! :bow:

Varför inte ta upp problemen till diskussion istället...dom flesta eller en del kanske väljer att strunta helt i föreningen...men om man är en del av hästbranschen och då givetvis just denna del av hästvärlden så kanske man väljer en annan väg...som att tex ta upp det till diskussion...

Och ditt ordmärkeri vill jag inte ens kommentera...det blev han istället för denne...jag menade inte att det måste vara en man med snopp!?!?!?!? Dock tror jag att dom flesta inte heller uppfattade det så....:cool:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka