A
anniequarters
Sv: En och samma person på många styrelseposter!
nej inte istället, också!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
som sagt, rösta bort de styrelsemedlemmar ni inte vill ha, och tala om att ni vill ha information, både som styrelseledamot och som medlem.
man kan väl inte sitta med i en styrelse om man inte blir informerad?
det mesta brukar lösa sig med dialog, alla vill ju göra ett bra jobb, prata med den det berör!
försök hitta nya sätt att jobba på, ex så lägger vår styrelse ut alla protokoll på hemsidan så att alla medlemmar kan se vad som är på gång.(och också komma med synpunkter och önskemål)
en oproffsig styrelse måste väl kunna lära sig, kan vi utvecklas som ryttare med våra hästar, så ska vi väl alla tillsammans kunna bli proffsigare på allt runtomkring också?
vi har de styrelser vi förtjänar!
tycker själv att det är rätt lätt att påverka, bara man går på möten och lägger konstruktiva förslag.
och ibland kanske man måste välja människor som känner varandra, för att de är de enda som är villiga att ställa upp.
ser inget problem med detta, om årsmötet beviljar ansvarfrihet, så betyder ju det att man är nöjd med styrelsens arbete?
Var är ni då, alla missnöjda, står ni utanför föreningarna, och startar egna små klubbar, för att ni inte kan finna er i majoritetsbesluten i de etablerade klubbarna
är själv medlem i flera klubbar, bl a en wras klubb med ständigt växande antal medlemmar. och det beror på att många känner sig välkomna och uppskattade!
Att årsmötet beviljar ansvarsfrihet innebär inte alltid att man är nöjd med styrelsen men däremot kan det vara så att styrelsen har gjort ett ok jobb men att det finns mer att göra. Nu är det så att jag har varit med i olika förreningar både som "vanlig" medlem och som styrelsemedlem så jag vet hur svårt det kan vara att yttra sig på ett årsmöte. Alla är inte födda talare men även de som inte vågar att uttala sig kan ha bra åsikter och funderingar.
Nu är jag på gång igen att vara med i en styrelse igen och jag hoppas att vår klubb kan visa framfötterna genom att medlemmarna känner sig välkomna och uppskattade.
MVH Ann
Det KAN ju också vara så enkelt att "den stora massan" tror att allt är bra. Tävlingar anordnas,och då måste väl allt vara bra?
Jag håller med även det du skriver...
Och styrelserna får aldrig glömma att det handlar om medlemmarna...viktigt är också i denna "lilla westernvärld" att styrelserna har spridning på de sittande och att man jobbar för att utöka styrelserna med antingen kommitteér eller utökade ledamotsplatser, det ger fler möjligheten att påverka. Det ger fler kanaler in till styrelsen och fler åsikter och tyckanden kan dryftas och tas upp på ett annat sätt.
Det förenklar också för den som inte är "polarn per" med en trång styrelse....
Håller med dig till viss del, men med dagens teknik så behöver man inte ställa sig upp inför en folksamling för att säga sin mening.
De flesta föreningar idag har både hemsida och mailadresser, har man svårt för att föra fram sitt ärende verbalt så är det kanske lättare att skriva ner vad man tycker !
I en dagordning inför ett styrelsemöte finns alltid med punkten "Korrespondens till XX föreningen" och där skall t ex ett mail tas upp.
Är man då många som tycker en viss sak så "bombadera" styrelsen med mail, så måste de ta upp frågan och komma med svar.
Man får aldrig glömma att styrelsen är till för medlemmarna och inte tvärtom !
Jag skulle tycka det vore oerhört spännande om ni "missnöjda" startar er egen förening, så kan vi andra nöjda vara kvar i våra föreningar och ägna oss åt det vi tycker är viktigt.
Hur ska en förening fungera utan toppstyre? Vad ska man då ha en styrelse till? Vem ska styra?Ja det är ju också ett resonemang... inte så bra då enligt mig som inte vill ha 711 olika föreningar som alla då ska vara toppstyrda?
Klart att alla ska bli hörda. Men vad är det egentliga problemet? Det verkar återigen ligga annat bakom?! Var det fel personer som valdes på årsmötena eller vilken är den "springande punkten"?Och jag förstår inte, får inte de som är missnöjda göra sin röst hörd nu helt plötsligt utan de ska starta en ny föreningen istället? Ja det löser ju problemen..... *ironi*
Hur ska en förening fungera utan toppstyre? Vad ska man då ha en styrelse till? Vem ska styra?
Klart att alla ska bli hörda. Men vad är det egentliga problemet? Det verkar återigen ligga annat bakom?! Var det fel personer som valdes på årsmötena eller vilken är den "springande punkten"?
Håller med dig,men då är vi tillbaka igen...att vi ska delta i årsmötet.För mig ska en förening styras av medlemmarna i den bemärkelsen att styrelsen ska göra det medlemmarna vill.
Det problemet finns i många föreningar tyvärr. Men om man inte är nöjd med sin förening...kan man ju begära utträde för att markera sitt missnöje.I de flesta fall räcker det att vara medlem i moderföreningen för tävlingars skull. Och då slipper man käbbel på hemmaplan.Jag anser att problemet inte alltid ligger i att medlemmarna inte vill hjälpa till och jobba. Problemet ligger i när de utestängs och vissa ska (vill) sköta allt, på sitt sätt. Jo det händer. Jag pratar inte om en viss förening och specifika personer