En och samma person på många styrelseposter!

Sv: En och samma person på många styrelseposter!

Tyvärr är det inte helt ovanligt med folk som skapar nick till till en viss tråd bara för att vara allmänt otrevliga eller störiga... :crazy:

D

Jaaa....eller så vill dom ha någon som stöttar och håller handen när det blåser...det fenomenet har vi ju stött på....och är det inte fantastiskt att kunna stötta sig själv???:crazy:

Funderar på vilken ände jag ska börja i.
Kan börja med att klargöra att jag själv sitter på mer än en stol. Ledamot och tävlingsansvarig i WRAS-klubb, valberedningen till WRAS förbunsdsstyrelse och valberedningen till SPHA.
Varför? Började för 12 år sedan när vår WRAS-klubb startades som ledamot och har suttit där 9-10 av de åren för att jag tycker det är så kul att vara involverad i arbetet för att föra westernridningen framåt i mitt geografiska område.

När man sedan varit med ett tag och lärt sig hur saker funkar och folk lärt sig vem man är så kommer det alltid förfrågningar från andra håll om man kan tänka sig den eller den posten.
På så vis har mina platser i valberedningarna tillkommit.
Hade det visat sig att medlemmarna inte varit nöjda med det jobb man gjort hade jag ju givetvis lämnat plats för någon som de kanske tror kan göra ett bättre jobb. ;)

Problemet är ofta det att de som klagar över hur saker sköts när man erbjuder dem att ta över 9 gånger av 10 säger "Nej, nej. Det har jag inte tid med!". Det konstiga är att ju mindre någon lägger på arbete i en klubb desto mindre tid har de till detta. Däremot de som lägger mycket tid har alltid plats att lägga till något mer ansvarsområde inom klubben. :smirk:

Har en klubb en styrelse som inte gör det jobb den ska är det ju upp till valberedningen att börja sköta sitt. :angel:
En valberedning kan på två årsmöten byta ut en hel styrelse om viljan att lägga ner lite arbete på den saken finns.
Som Herr F säger, en klubb har den styrelse den förtjänar....:angel:

Hoppas ni har förstått mitt svamlande... :D

Kan inte du som sitter på flera stolar förklara lite hur du agerar med detta?? Hur du gör för att bibehålla förtroendet och seriositeten??
Och framför allt hur mycket personliga åsikter och tyckanden du tar med in i styrelsearbetet....om det är din privata åsikt som väger mer än vad du egentligen inser skulle vara större delen av medlemmarnas önskan??
Skulle vara trevligt med en bra förklaring från någon:love:(du) som kanske inte känner att den måste försvara SITT på ett irrationellt och aggressivt sätt......
Så kom igen give us.......:)

:banana:

Kan inte du som sitter på flera stolar förklara lite hur du agerar med detta?? Hur du gör för att bibehålla förtroendet och seriositeten??
Och framför allt hur mycket personliga åsikter och tyckanden du tar med in i styrelsearbetet....om det är din privata åsikt som väger mer än vad du egentligen inser skulle vara större delen av medlemmarnas önskan??
Skulle vara trevligt med en bra förklaring från någon:love:(du) som kanske inte känner att den måste försvara SITT på ett irrationellt och aggressivt sätt......
Så kom igen give us.......:)

:banana:

Ska man vara seriös också??? :confused:
Nä, skämt åsido så har jag inte tyckt det varit speciellt svårt att hålla isär mina olika stolar, fast nu sammanfaller ju styrelsearbetet i WRAS-klubben delvis med arbetet i WRAS valberedning eftersom man ju behöver ha så mycket kunskap som möjligt om vad det finns för folk ute i klubbarna.

Till en viss del kommer personliga åsikter fram men man får ju se till att det blir en dialog inom styrelsen och att de beslut som tas där är till medlemmarnas och klubbens gagn.
Nu kan det ju vara lite svårt ibland att veta vad medlemmarna vill när de inte hör av sig eller kommer på de medlemsmöten som anordnas.
Men hitills har det fungerat bra i vår klubb.

Arbetet för SPHA's valberedning ligger ju lite vid sidan om WRAS-arbetet men jag haft mycket nytta av att sitta i WRAS valberedning och lärt mig mycket där.

Hoppas du försått mitt svamlande... :D

Ska man vara seriös också??? :confused:
Nä, skämt åsido så har jag inte tyckt det varit speciellt svårt att hålla isär mina olika stolar, fast nu sammanfaller ju styrelsearbetet i WRAS-klubben delvis med arbetet i WRAS valberedning eftersom man ju behöver ha så mycket kunskap som möjligt om vad det finns för folk ute i klubbarna.

Till en viss del kommer personliga åsikter fram men man får ju se till att det blir en dialog inom styrelsen och att de beslut som tas där är till medlemmarnas och klubbens gagn.
Nu kan det ju vara lite svårt ibland att veta vad medlemmarna vill när de inte hör av sig eller kommer på de medlemsmöten som anordnas.
Men hitills har det fungerat bra i vår klubb.

Arbetet för SPHA's valberedning ligger ju lite vid sidan om WRAS-arbetet men jag haft mycket nytta av att sitta i WRAS valberedning och lärt mig mycket där.

Hoppas du försått mitt svamlande... :D

Tack för svar...
Men om man då ser till (den försvunne?) TS postade tråd..denne funderar över någon som sitter på flera stolar på ett vad jag skulle tycka helt annat sätt...som då TS skriver att någon sitter på två ordförandeposter...PLUS andra poster inom andra föreningar....hur blir arbetet då?? En ordförandestol är en tung post, kan man då göra ett fullgott arbete på alla stolar???? Om man då dessutom är x gånger antal ordföranden??
Kan man bidra med högkvalitativt arbete inom föreningarna då? Finns det ens tid att finnas till hands för medlemmarna som sig bör??
Ja, jag vet inte, det är en svår fråga...

Jag tror inte att frågan skulle komma upp om inte det ansågs som ett problem i vissa fall!

Jag tror absolut att en del klarar av att sitta på dubbla stolar, men som sagt, uppenbarligen finns det ju synpunkter på hur det sköts i vissa fall...

Det är ju skillnad på olika personer också. En del tar gärna på sig väldigt mycket och blir hemskt "revirförsvarande", har svårt för att delegera och lämna ifrån sig ansvaret till andra. Sådana personer ska inte sitta på dubbla poster, om ens någon.

Eldsjälar är en annan sak i mitt tycke.... :cool:

Tack för svar...
Men om man då ser till (den försvunne?) TS postade tråd..denne funderar över någon som sitter på flera stolar på ett vad jag skulle tycka helt annat sätt...som då TS skriver att någon sitter på två ordförandeposter...PLUS andra poster inom andra föreningar....hur blir arbetet då?? En ordförandestol är en tung post, kan man då göra ett fullgott arbete på alla stolar???? Om man då dessutom är x gånger antal ordföranden??
Kan man bidra med högkvalitativt arbete inom föreningarna då? Finns det ens tid att finnas till hands för medlemmarna som sig bör??
Ja, jag vet inte, det är en svår fråga...

Själv skulle jag nog inte sätta mig på samma post i flera föreningar eftersom jag anser risken för stor att man blandar ihop det man gör.
Och där börjar jag med att säga emot mig själv... :angel:
Fast valberedning är en annan typ av arbete där det enligt min erfarenhet kan vara en fördel att sitta på fler ställen.
Fick en förfrågan häromdagen ifall jag var intresserad av att sitta i vår distriktsstyrelse men jag anser att jag har precis så mycket som jag hinner med för att kunna gör ett så bra jobb som möjligt.

Personligen tycker jag att det är skillnad på att sitta med i flera valberedningar och att ha flera orförandeposter i föreningar som rör samma sak.
Och att vara med i en valberedning är nog det tristaste ställe man kan sitta på i de flesta föreningar. För vad svarar folk när man ringer - "jag har inte tid", "jag vill inte" el "jag kan inte" - vad ska man då göra? Till slut är det bara några få själar som ställer upp, och resten gnäller på det arbete dom gör för de är inte nöjda! Obs: nu pratar jag om klubbar i allmänhet och inte westernklubbar specifikt.

Och ja det går att förändra saker i en befintlig klubb om man samarbetar - viserligen vet jag inte till 100% om westernfolk är vanliga människor med sunt förnuft, men om det går för andra klubbar så borde det ju funka inom westernvärlden oxå, eller?

Sedan är det väl konstigt, att oavsett vad en klubb sysslar med så finns det ALLTID medlemmar som inte är nöjda, men själva inte är villiga att lägga ner den tid och det engagemang som behövs för att förbättra saker. Själv är jag för tillfället nöjd och glad med den WRAS-klubb jag är medlem i, men om den dag kommer att jag inte längre är nöjd så skulle jag INTE starta en ny klubb bara för att den befintliga klubben inte passar mig längre. Är man fler missnöjda medlemmar får man ju påtala detta genom att gemensamt engagera sig så det blir förändringar till det bättre - OM nu de missnöjda är i majoritet. Annars får man finna sig i de beslut som majoriteten fattat alternativt om möjlighet finns - byta till en annan klubb som man har mer förtroende för.

Och skulle någon ur valberedningen ringa får jag ju stå mitt kast om jag väljer att tacka nej. Självklart har man inte alltid möjlighet att medverka överallt, men det är ju trots allt mitt eget beslut. Och att sedan gnälla är ju inget som jag skulle göra högt i så fall.

Senast ändrad:

Personligen tycker jag att det är skillnad på att sitta med i flera valberedningar och att ha flera orförandeposter i föreningar som rör samma sak.
Och att vara med i en valberedning är nog det tristaste ställe man kan sitta på i de flesta föreningar. För vad svarar folk när man ringer - "jag har inte tid", "jag vill inte" el "jag kan inte" - vad ska man då göra? Till slut är det bara några få själar som ställer upp, och resten gnäller på det arbete dom gör för de är inte nöjda! Obs: nu pratar jag om klubbar i allmänhet och inte westernklubbar specifikt.

Valberedningsarbete är tråkigt ja. Om man gör det som de flesta gör, alltså låter i princip hela året gå och sätter sig och panikringer runt sista månaden när de insett att de personer de "tagit för givet" att de skulle sitta kvar inte är intresserade av omval.
Om man däremot låter valberedningsarbetet pågå under hela året och pratar med folk i god tid om de eventuellt skulle kunna tänka sig en post i styrelsen och ser till att ha en lista på de som är intresserade.
Sen så gäller det att i god tid se igenom vilka som har tid kvar och vilka som tiden går ut för till nästa årsmöte och prata med dessa hur de tänkt sig och sätta ett sista datum för besked ifall de tänkt sig omval eller inte.
Då är det bara att gå igenom den listan man har sedan tidigare och plocka in folk därifrån på platser de lämpar sig på.

Då är valberedningsarbete både givande och kul....:D

Jag känner nog att DU är en tillgång i de valberedningar du ingår :)

Givetvis ska man jobba efter dom premisserna, då blir det som du säger både roligt och givande. Samtidigt som folk har mer än en vecka på sig att ta ställning till om man kan sitta två år på en post, som faktiskt kan innebära flera timmars jobb i veckan!!
Du får ju även en överblick om vad det är för människor du/ni ber om att vara med i styrelsen, vilket jag tror är förnuftigt om man ska försöka undvika problem, liknande dom som omtalas i tidigare inlägg. MEN då är det även viktigt att valberedningen inte arbetar åt ett specifikt håll, utan håller alla dörrar öppna.

egentligen är det ju valberedningens arbete att se till att det inte blir jäv om man nu tar in personer med dubbla styrelseposter - sker detta i omnämna klubbar?? Det är ju egentligen den intressantaste frågan i denna tråd :smirk:

Fast det var ju lite den problematiken jag beskrev.... att folk kanske försöker göra sin röst hörd utan att det6 syns, genom ex vis mail osv, men att det inte alltid fungerar om man blir ignorerad, tillrättavisad eller bara överkörd i svaren, om det ens kommer några.

Det är illa om det är så !

En styrelse måste lyssna på sina medlemmar, är man ensam om en åsikt så är det ju inte så lätt förstås ! Å då får man kanske finna sig i att det inte händer det man nu vill ska hända eller göras....
Men ju fler man är ju lättare blir det att man kan få styrelsen att lyssna.

Ja det är ju också ett resonemang... inte så bra då enligt mig som inte vill ha 711 olika föreningar som alla då ska vara toppstyrda?
Sedan är det ju så att vissa föreningar har "ensamrätt" som tex underföreningar till de stora moderföreningarna, tex SQHA-AQHA, SPHA-APHA, SRHA-NRHA, NSBA-s-NSBA osv, kanske inte så lätt att bara starta upp en ny om det inte funkar i dom fallen.

Och jag förstår inte, får inte de som är missnöjda göra sin röst hörd nu helt plötsligt utan de ska starta en ny föreningen istället? Ja det löser ju problemen..... *ironi*

Nej, jag tror ingen vill ha 711 olika föreningar !

Men om jag är medlem i en förening som jag är missnöjd med och inte kan få till stånd någon ändring, Vad är där då att göra ??

Många av våra WRAS klubbar är väl startade av den anledningen, att vi är alla olika, tycker och tänker olika, har olika intresse inriktingar, även om alla ingår i western, då är det ju bättre att de som tänker si har sin förening och de som tänker så har sin.

Sen förstår jag också problemet med de föreningar som har sina moderföreningar i USA. Är inte lika lätt där, men det går och är fullt genomförbart. Även om man blir en underförening till den förening här i Svergie som är "huvudföreningen" om du förstår vad jag menar.

Enl vad Wild Rein skrev så är det ju ett stort missnöje i hennes föreningen, å då vore det väl ändå bättre och framför allt roligare om de som är missnöjda med föreningen gör något tillsammans som de tycker är bra, än att bara fortsätta och vara missnöjda !

Valberedningsarbete är tråkigt ja. Om man gör det som de flesta gör, alltså låter i princip hela året gå och sätter sig och panikringer runt sista månaden när de insett att de personer de "tagit för givet" att de skulle sitta kvar inte är intresserade av omval.
Om man däremot låter valberedningsarbetet pågå under hela året och pratar med folk i god tid om de eventuellt skulle kunna tänka sig en post i styrelsen och ser till att ha en lista på de som är intresserade.
Sen så gäller det att i god tid se igenom vilka som har tid kvar och vilka som tiden går ut för till nästa årsmöte och prata med dessa hur de tänkt sig och sätta ett sista datum för besked ifall de tänkt sig omval eller inte.
Då är det bara att gå igenom den listan man har sedan tidigare och plocka in folk därifrån på platser de lämpar sig på.

Då är valberedningsarbete både givande och kul....:D

Vilka otroligt kloka tankar om valberedningsarbetet. Tänk om det fanns många med så positiva tankar till sitt styrelsearbete.

Jag själv tycker det är givande och roligt med styrelsearbete men personkemin måste ju dessutom fungera mellan merparten av ledamöterna annars blir det tungt.

Ps Har föjt tråden och undrar också var TS tog vägen...

Eeeeehhh...starta ny förening???? Varför det???
Du sätter på pränt det som är det verkliga problemet....VI...och.....NI....!!!!!!!!:cool:

Wild Rein, om du är medlem i en förening där det finns VI och NI så har jag bara en sak att säga, Begär ditt utträde !!

Har precis själv gjort så ur en förening som har det tänket !
Kan aldrig komma något bra ur det !

Måste väl finnas någon liknande förening du kan gå med i som har
samma inriktning som du är intresserad av ?!

Tro och veta är två helt skilda saker....så även att leva i förnekelse!!
:idea:

....NI.....och.....VI.....igen....?!

Varför så argsint:confused:

Jag talar om min erfarenhet, du om din, inget att härskna till för !!

Du har helt rätt !!:bow::bow::bow:

Den viktigaste posten i en styrelse har Valberedningen !!

Det är de som skall se till att ta in medlemmarnas åsikter och se till att föreningen får en väl fungerande styrelse !

En Valberedning som jobbar som du är guld värd för din förening eller var det kanske föreningar ? Du satt väl på fler än en stol, dock i olika föreningar, eller missuppfattade jag det.

För det är ju så det blir...

De som gör ett bra jobb inom föreningslivet (å de är inte så många som har ork, tid och kraft ) blir ju involverade i flera olika föreningar just pga att de är engagerade personer.

Jag har själv i hela mitt vuxna liv suttit i styrelser av olika slag, dock avsagt mig uppdrag nu pga att ändr på min arbetsplats. Det är roligt att vara engagerad men det tar också på en.
För som sagt en förening där alla medlemmar är nöjda och glada med sin styrelse finns inte !

Hoppla, tillbaka efter sportlov…. Eller en mycket lång fika:D.
Här har det hänt en hel del märker jag.

Vad kul att så många verkar engagerade av ämnet och att många också har konstruktiva bra åsikter från bägge sidor om bordet
…..men…….
För det första var det inte menat att ämnet från början skulle tas som ett rent klagomål, missnöje eller påhopp på olika föreningar, verkar som om en hel del kände sig träffade.

Frågeställningen var snarare om det är OK att samma personer tenderar att sitta på flera olika styrelseposter i olika föreningar och om det är bäst för föreningarna och om "western-sverige" förs framåt i rätt riktning genom detta.
När det fungerar så att samma personer innehar varandras motsatta viktiga poster i några av landets största föreningar, kan jag ibland känna det lite olustigt och att det nästan gått överstyr.

Många verkar också tycka att det är den lilla medlemmen som hela tiden ska säga ifrån och klaga? Just klaga och verka missnöjd kan kännas väldigt jobbigt i vissa sammanhang som just på tex.årsmöten (kanske enda gången där den lille enskilde medlemmen ger sig tillkänna). Jag håller absolut med om att uppslutningen kring årsmötena oavsett förening kan vara rent ut sagt usel, men jag vet också att det inte alltid är lätt att göra sig hörd via mejl eller telefonsamtal med synpunkter eller delge sina åsikter i olika frågor, dessa har ibland en tendens att inte nå hela styrelsen eller för den delen tas upp till diskussion! Det är kanske dags för en separat fast punkt på dagordningen *fika med mingel följt av diskussioner?

Vad säger de nominerade personerna själva?
Är man ex. ordförande och vill vara seriös och opartisk, vore det inte bäst om samma person vid en eventuell nominering kanske sa nej tack, till ytterliggare förtroendeuppdrag? Inte för att personen inte är lämpad, utan just för att man redan är engagerad och inte vill hamna i situationer som ovan.

Detta är ett mycket viktigt ämne som kanske skulle passa för ”Western Sverige” skulle ta upp på sitt nästa möte som ligger runt hörnet. Där träffas väl alla ordföranden från de olika western föreningarna och klubbarna? Det vore intressant att få ta del av uppfattningarna från det mötet och sedan diskutera dem i respektive förening.

Förhoppningsvis kanske något konstruktivt kan bli resultatet av denna diskussion så den inte bara ”rinner ut i sanden” när tråden ebbar ut här på "Bukes", eller vad tycker ni?

Nu ska här nattas hästar, kommer inte tillbaka förrän tidigast i morgon kväll, bara så ni vet…..

Jag försöker så gott det går att göra mitt jobb på ett bra sätt... :D

Vilka otroligt kloka tankar om valberedningsarbetet. Tänk om det fanns många med så positiva tankar till sitt styrelsearbete.

Jag själv tycker det är givande och roligt med styrelsearbete men personkemin måste ju dessutom fungera mellan merparten av ledamöterna annars blir det tungt.

Ps Har föjt tråden och undrar också var TS tog vägen...

För min del kommer det positiva ifrån att jag råkar ha turen att sitta i en positiv, lyhörd och framåtsträvande styrelse där alla kommer bra överens och är ense om vad styrelsen jobb är..:love:

Du har helt rätt !!:bow::bow::bow:

Den viktigaste posten i en styrelse har Valberedningen !!

Det är de som skall se till att ta in medlemmarnas åsikter och se till att föreningen får en väl fungerande styrelse !

En Valberedning som jobbar som du är guld värd för din förening eller var det kanske föreningar ? Du satt väl på fler än en stol, dock i olika föreningar, eller missuppfattade jag det.

För det är ju så det blir...

De som gör ett bra jobb inom föreningslivet (å de är inte så många som har ork, tid och kraft ) blir ju involverade i flera olika föreningar just pga att de är engagerade personer.

Jag har själv i hela mitt vuxna liv suttit i styrelser av olika slag, dock avsagt mig uppdrag nu pga att ändr på min arbetsplats. Det är roligt att vara engagerad men det tar också på en.
För som sagt en förening där alla medlemmar är nöjda och glada med sin styrelse finns inte !

Nu har jag suttit i WRAS valberedning ett antal år och där har jag haft den bästa läraren man kan ha vad gäller valberedningens arbete och föreningsteknik i herr F.
Det är faktiskt synd att inte fler tar chansen att sitta där när han finns till hands för att lära en så oerhört mycket.
Valberedningen i SPHA var det faktiskt jag själv som erbjöd mig sitta med i för att få ännu mer erfarenhet av valberedningsarbete... :D

Själv var jag ingen styrelsemänniska förrän jag blev iväglurad för att starta upp klubben jag är med i.....:angel:
Jodå, vi var ett gäng missnöjda medlemmar som tyckte vi kunde göra ett bättre jobb.....:angel: :rofl:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka