En ny människa i mitt stall!

Cinta

Trådstartare
Nu är det så att jag ska för första gg ta in en innackordering i mitt stall. Jag har alltså under nästan hela mitt liv (27år :D ) stått i ett eget stall med endast mina hästar! Vad är det jag måste tänka på? :confused:

Jag vet själv att jag kan vara en besvärlig människa ibland men måste jag begräns mig eller? :crazy:

Ge tipps!!! kom gärna med exempell med!

Sv: En ny människa i mitt stall!

Spännande! Det är svårt att ge generella råd. Men för mig är det viktigt att lyssna på om den har önskemål, och sedan fundera på om det är rimligt eller inte. Jag ahr haft väldigt krävande hyresgäster som förväntar sig hjälp med allehanda ting, och då säger jag helt enkelt nej eller tar betalt för tjänsten. En annan viktig sak är att inte lägga sig i sådant som inte rör en själv. Jag tycker själv det är svårt att ha hyresgäster, men jag över.

Skriv ner de stallregler som du tycker är viktigast och låt h*n som ska hyra in sig läsa det innan. Är det saker som h*n inte alls ställer upp på så väljer h*n antagligen något annat stall.

Var noga med att ha skriftligt på vad som ingår och inte i hyran för er bådas skull (foder, strö, mockning, in- utsläpp, fodringar, uppsägningstid osv) Ha även skrivet om du vill att hästen som kommer ska vara vaccinerad, avmaskad mm.

Jag ahr haft väldigt krävande hyresgäster som förväntar sig hjälp med allehanda ting, och då säger jag helt enkelt nej eller tar betalt för tjänsten.

Hur klarar du av det?? :crazy: Lite rädd för att ses som en ragata. Fast det får man kanske ta...

Hej..så här tycker jag att en bra hyresvärd ska vara, jag har varit med om hyresvärd som inte var så ämnad för sin uppgift, om man inte tänker sig för kan det lätt bli onödiga konflikter mellan hyresgäst och hyresvärd.
så detta tycker jag man bör tänka på:

vara tydlig vad gäller information och regler i stallet, blir annars lätt missförstånd och berätta direkt hon flyttar in vad som gäller.
Det ska gå att prata med dig och framföra önskemål, du ska kunna lyssna och resonera, även kunna säga nej ifall det behövs. Även kunna framföra dina tankar ex varför, varför inte det är bestämt så, det blir så lättare att förstå en hyresvärds tankar på det sättet. Komunikationen är a och o, skriv inte för mycket lappar, utan prata direkt med personen i fråga. Kontrakt skrivning tycker jag är självklart också, dock valfritt..men där står det en hel del om vad man har kommit överens om. I fall det bara är en hyresgäst i stallet så kan man gärna hjälpas åt, dock aldrig tvinga hyresgäst att sköta dina hästar, utan enligt överenskommelse.
Tänka på hur man uppför sig även om man är på dåligt humör, ta inte ut det på någon oskyldig. Att inte göra skillnad på sina hyresgäster om det är fler än en i stallet, alla ska stå där på samma vilkor. Vara engagerad i stallet, dvs går något sönder..vänta inte två månader, utan gör upp om vem som ska laga och åtgärd det så fort som möjligt i stället.

kan inte komma på så mycket mer just nu, men detta var det som fattades hos en hyresvär som jag inte var nöjd med.

Lycka till! :banana:

ang kontrakt så bör det stå med hyressumma och redogör exakt vad som ingår i hyran. Även önskemål om du villa att hästen ex ska vara vaccinerad, försäkrad mm. Kallhyra - om hyresgästen har rätt till det om hästen tas från stallet ex vid bete.

Ta inte den första som dyker upp utan vänta tills du känner att du hittat någon du verkligen kommer trivas med!

Nu är det så att jag ska för första gg ta in en innackordering i mitt stall. Jag har alltså under nästan hela mitt liv (27år :D ) stått i ett eget stall med endast mina hästar! Vad är det jag måste tänka på? :confused:

Jag vet själv att jag kan vara en besvärlig människa ibland men måste jag begräns mig eller? :crazy:

Ge tipps!!! kom gärna med exempell med!

Skriv kontrakt på vad som ingår i hyran. Begränsa inte mängden grovfoder som ingår i stallhyran, Däremot kan du begränsa strömängden (det tvinga folk att mocka lite noggrannare = mindre strö i gödseln).

Sätt noggranna regler för vad som gäller i stallet. Var ska grejor stå, täcken hänga, när ska man sopa golvet etc. etc.

En viktig sak är också att se till att ridvägar och ridvolt osv. håller för ridning av fler hästar. Sätt därför upp regler för när man kan rida på olika ställen så att inte skogsstigar osv. blir söndertrampade.

Sätter du upp regler redan från början så blir det sällan problem senare.

Behandla den nya hästen som om den vore din egen (emotionellt alltså)

Respektera din nya hyresgästs behov om du kan. Vill han /hon pillra med tusen burkar, låt han/hon göra det. Vill han/hon ha extra vatten, låt han/hon ha det så länge hästen inte far illa.

Om det går kan det ju vara bra att du erbjuder hyresgästen att använda samma hovslagare och veterinär. Då blir det enklare med passning av hovslagaren eller veeterinären när det är dags för det. Framförallt hovslagaren brukar också uppskatta att ta flera hästar på samma ställe.

Om du ska ha fler inackorderingar än tre måste du också ha tillstånd från kommunen (§ 16- tillstånd).

Jag hade även velat ha med att jag som stallägare har rätt att kalla ut veterinär utan hästägarens godkännande i akutlägen. Så att jag inte står med en kolikhäst men inte vågar ringa ut veterinären, för jag inte vet om hästägaren är beredd att stå för kostnaden.

Vet inte om någon skrivit det innan, men jag hade även krävt att hästägaren har hästen minst vet-försäkrad.

/Camilla

Försök träffa personen fler ggr innan och försök lära känna.. Det jag själv hatar med stallägare är att dom ofta brukar vara så överdrivet besserwisser.. Dom tycker säkert att det är en själv det är fel på men i oftast är det stallägaren som är snorkig och otrevlig.. Skriv ner regler som måste följas visa upp det i god tid.. Tala om allt du tycker är viktigt följer personen inte det så får dom flytta.. Självklart ska en stallägare ha strikta regler för stallet det måste finnas.. men bara för det så tycker jag det är A-O att dom är jordnära och ytterst trevliga likaså hästägarna..

Ha gärna en liten whiteboard i stallet där man kan skriva upp viktiga saker... Som han /hon måste läsa varje gång dom kommer dit .. Detta är alltid bra om det är nått man vill ändra på.. som typ "kom ihåg att sopa stallgången ordenligt denna gång".

Nu har jag varken häst eller stall men ett tips kan jag ge dig utifrån andras erfarenheter och det är kompisar och medryttare som hyraren ev tar med sig till stallet. Skriv i kontraktet hur du ställer dig till det här. Det är lätt hänt att ett stall blir till en fritidsgård om hyraren tar med sig kompisar och de i sin tur tar med sig sina och dessutom kanske det finns medryttare på hästen. Tänk igenom hur du vill ha det i ditt stall. Kanske inte är så roligt att komma till stallet en dag och möta flera obekanta som går runt i stallet. I vissa stall måste hyraren anmäla besökare dagen innan och få det godkänt.

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 634
Senast: Karamello30
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 410
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 866
Senast: fejko
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 854
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt