En ny kval tråd

fio

Trådstartare
ja jag vet det finns massor av sådana men kvalreglerna ändras hela tiden så jag vet inte längre vad som är vad och rider man svår klass på sin häst så är man ju alltid kvalad till "allt" och då tänker man inte så mkt på vilka regler som gäller så vad gäller för i år om man skall kvala till tvåstjärnigt ?? Är det fortfarande 2 godkända kval i * ??

Tänkte kvala Subban till Strömsholm nämligen.

Sv: En ny kval tråd

Jo men tror att en 1* måste vara internationell.

lite OT - men har du koll på hur det är med kvalperioden - är det innevarande säsong och föregående, eller året före det åxå?
jag har inget nytt TR, är lite nyfiken bara.

"Innevarande eller två föregående kalenderår" står det. :)
Mitt är från 2006, det har väl inte kommit nåt senare?

Tack! :bow:
Nä, det har inte kommit ngt nyare - men mitt är från 2003 tror jag och snål som jag är har jag ingen lust att skaffa ngt nytt :p

så är det inte. man kan komma upp i svår klass (CNC3*) bara genom att kvala på nationella tävlingar.
(internat. resultat är åxå kvalificerande, men inget krav för att få starta)

Okej. Men för att rida CIC** måste väl ett kval vara CIC*?

Det är ju inte riktigt samma sak!

CIC är ju internationellt och går ju eg inte under Svenska regler utan under FEI regler

olgaklara har gett dej ett bra svar ang reglerna.

För CIC** gäller:

"Minimum 1 QR required:
1x CIC 1* or 1x CNC 2*"

enl FEIs regler (som btw finns att hitta på www.horsesport.org - eventing).

olgaklara har gett dej ett bra svar ang reglerna.

För CIC** gäller:

"Minimum 1 QR required:
1x CIC 1* or 1x CNC 2*"

enl FEIs regler (som btw finns att hitta på www.horsesport.org - eventing).

Så är det bara EN CIC* för att starta CIC ** eller vad :confused: Så hon är kvalad att gå CIC ** men inte CNC** :confused:

Hon har en godkänd CCI * sen 2005 att leva på, hon har inte tävlat mer sen dess.

Hmm ja det kanske stämmer - om det inte måste vara just CIC och inte CCI....(jag har ju bägge så jag slipper fundera för egen del)
Men konstigt är det hur som, tycker att FEIs regler är väl snälla, ett godkänt resultat kan man ju få med lite tur utan att vara mogen för klassen eg...

Men vill de inte att man skall ha ridit två CNC* för att bli "uttagen" att rida internationell *

*kl*

Här är FEI reglerna

1*

CCI / CCIO
Horses and riders must be certified
as competent by their NF.

CIC / CICO
Horses and riders must be certified as
competent by their NF.

2*

CCI / CCIO
Minimum 2 QRs required:
1x CCI 1*
or 1x CIC 2*plus 1x CIC 2*
or 2x CNC 2*

CIC / CICO
Minimum 1 QR required:
1x CIC 1*
or 1x CNC 2*

3*

CCI / CCIO
Minimum 3 QRs required:
1x CCI2* plus 1x CIC 3* plus 1x CIC 3*
or CNC 3*

CIC / CICO
Minimum 2 QRs required:
1x CIC 2* plus 2x CIC 2*
or 1x CNC 3*

4*

CCI / CCIO
Minimum 3 QRs required:
not applicable

Hämtat i denna länk

De svenska reglerna säger följande:

Mom 410
Följande text utgår femte raden nedifrån sidan 12.
"Undantag: För start i ***nationell klass samt alla SM-klasser krävs kvalificering för ekipage, dvs ryttare och häst tillsammans."

Lydelsen nuvarande sidan 12 sista raden osv:
Som kvalificerande resultat gäller: ej mer än 75 straffpoäng i dressyrmomentet, ej mer än 20 straffpoäng vid övervinnande av hinder i terrängprovet, ej mer än 90 sekunders överskridande av optimaltiden i terrängprovet, ej mer än 16 fel på hinder i hopprovet.

För att få starta i klass skall ryttare och häst under kvalificeringsperioden antingen ha genomfört klass med samma svårighet eller med kvalificerande resultat minst genomfört:
90 Grönt kort + fälttävlansmärke I
100 Två 90 klasser
CNC* Tre 100- klasser + fälttävlansmärket steg II
CNC** två CNC*
CNC*** en CNC**
CCN* två CNC*
CCN** två CNC**samt en CCN*
CCN*** två CNC*** samt en CCN**

Vad gäller CNC** och uppåt kan kvalifikation också uppnås på CIC eller CCI tävlingar varvid samma stjärnstatus som anges ovan skall gälla för de kvalifice-rande resultaten oavsett om det är i nationell eller internationell klass som det kvalificerande resultatet uppnåtts.
Som kvalificering för Svenska mästerskap gäller samma kvalificering som krävs för den klass i vilket mästerskapet avgörs.

Men vill de inte att man skall ha ridit två CNC* för att bli "uttagen" att rida internationell *

Jag hade redan ridit en massa godkända medelsvåra samt CIC * på henne tidigare samt CNC** innan så dom kvalen har ju gått ut för länge sedan nu.
Man kan väl säga att hon inte tävlar så mkt som hon kanske borde gjort men är man ensam jämt på alla tävlingar så är det slitsamt med 2 st.

jag fattar fortfarande inte , krävs det 1 CIC* för kval i CIC** gäller inte CCI* då eller??? Det verkar ju skumt eftersom det är hårdare krav till alla CCI tävlingar :confused:

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 289
Senast: Jeps
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 015
Senast: netia
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 457
Senast: Ragdoll
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
2 694
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka