en normal träningsvecka

M

munckiis

Hejsan! jag är bara intresserad på hur ni lägger upp träningen på en vecka. Hur ofta rider ni ut,hoppar, vila, dressyr?? Inspirera!!:bump::bump:

Sv: en normal träningsvecka

Jag har en tre årig travare.
Hon görs något med 4-5 dagar i veckan. Just nu när det är mörkt fort rids hon ut på helgerna, då far vi bara ut å myser ingen större träning.
För tillfälle har jag lagt upp så här.(brukar ändra lite nu och då)
Måndag: Tömkörning, galoppträning
Tis:ledig
Ons: dressyr, lång och låg, känna att ´jag har henne under mig och att hon lyssnar
Tor: ledig
Fredag:tömkörning, galoppträning
Lördag och söndag: ute ritt eller ledig.

har kört detta i några månader nu, alltså att rida varannan dag under vardagarna.det har fungerat super för min häst.Hon trivss inte av att stå mycket.Men märker jag att hon har en dållig dag tar vi det lugnare...

Ja har inget schema, utan går på hur veckan ser ut, hur vädret är m.m
Blandar dagar med varierade träning som promenad, nh, tömkörningen, longering och skogsridning.

Jag skulle aldrig kunna göra ett direkt schema, allt beror på väder, underlag, humör, ork, tid osv.

Jag rider minst 3 dagar i veckan iallafall nu i höst/vinter/vårtid.
Varierar ridningen med att rida i skogen - gå över och runt stock, sten och nerfallna grenar och träd, klättra, osv. Och ibland längre ridturer på grusväg/skogsväg. Klämmer in lite "dressyr" övningar även när jag rider i skogen. Galopper på öppna fält brular det också bli ibland för att stäcka ut musklerna.
Och ibland blir det bara skogsmulleturer då min häst får gå på helt långa tyglar och bara lufsa runt och slappna av.

Rider minst 1 dag på ridbanan, då jag tränar mycket psykiska övningar, alltså då hästen måste tänka mycket. Rider i volter, serpentiner, tempoväxlingar, vändningar, stop, skänkelvikning, öppna-sluta, olika mönster och övningar osv osv. Försöker att använda fantasin och göra lite nya saker varje gång, så att hästen inte tröttnar utan tycker att det är roligt.

Vissa dagar blir det också tex longering, markarbete, lastträning, miljöträningar, promenader, osv. Vissa dagar blir det bara mys, kel, och rykt ocskå.

lilla hästen rids 5-6 gånger i veckan

förra veckan såg ut så här:

mån: rida i skogen

tis:dressyr (max 30 min annars tycker hästen att det e JÄTTE tråkit)

ons: medryttaren rider lite förberedande arbete för hoppträning på torsdag

tors: hoppträning (medryttaren går ridinstruktörs utbildning)

fre: skritt i skogen

lör: vila

sön: markarbete

Måndag:Ridning ute i skogen
Tisdag: Tömkörning
Onsdag: Medryttaren rider
Torsdag: Vila
Fredag: Rida på banan/vila
Lördag: Uteritt
Söndag: Uteritt

Mån vilodag
Tis Uteritt
Ons Hoppträning
Tor Skritt ute
Fre Dressyr
Lö Uteritt med klättring eller galoppträning
Sö Dressyr eller markarbete på bana

Det blir ju inte alltid som man tänkt sig pga väder osv, men ett bra upplägg är typ:
Mån - Tömkörning eller annat som inte är ridning
Tis - Dressyr
Ons - Dressyr
Tors - Uteritt med "promenad/myssyfte"
Fre - Dressyr
Lör - Uteritt med lite hårdare träning som klättring, konditionsträning osv
Sön - Dressyr eller hoppträning

Och självklart inleda och/eller avsluta varje dressyrpass med en skrittrunda i skogen, det brukar alltid höja motivationen!

Senast ändrad av en moderator:

Måndag: Vila/skritt
Tisdag: Uteritt (om vädret tilllåter)
Onsdag: Dressyr i ridhuset
Torsdag: Dressyr i paddoken eller hoppträning beror på vecka
Fredag: Dressyr i ridhuset
Helg: Uteritt eller Hoppning/Markarbete

Eftersom jag rider mycket i ridhus där det alltid är fullt med folk kan jag nästan alrig rida markarbete ;[

Det är väldigt olika beronde på årstid.
Under vinterhalvåret rids hon endast ut runt 1 gång i veckan, resten kombineras med dressyr, vila, promenader, cavaletti, longering och lite hoppning.
På våren/sommaren rids hon ut runt 3 gånger i veckan och resten det ovanstående, rids även på utebanan då.
Jag dressyrtränar för tränare 1-2 gånger i veckan oftast.

Senast ändrad:

Mån vilodag
Tis uteritt i mörkret
Ons Hoppning!
Tor ridning på banan
Fre uteritt
Lö Långritt ute
Sö Träning, Hoppning/dressyr

Måndag skritt
Tisdag dressyr i ridhus
onsdag skogen
torsdag vila
fredag skogen
lördag dressyr
söndag skogen eller tonerspelsträning

Måndag: Uteritt
Tisdag: Hoppning
Onsdag:
Torsdag: Dressyr
Fredag: Markarbete
Lördag: Uteritt , klättring, eller terränghoppning
Söndag: Dressyr

Så brukar det se ut för mig. Som föregående talare, vid varje pass på banan sker framskrittning och av avskrittning i skogen.

Dressyr alt cavaletti-arbete i ridhus: 2 gånger
Uteritt: 3 gånger
Vila/alt skrittpromenad: 1 gång
Tömköring: 1 gång

Delar oftast upp det ung. såhär:

Mån: Dressyr (träning varannan och själv varannan).
Tis: Uteritt (oftast runt 30-45 min, alla gångarter men lugnt pass).
Ons: Tömköring
Tor: Uteritt
Fre: Dressyr alt cavaletti-arbete i ridhus.
Lör: Uteritt alt. skritt för hand/vila
Sön: Skritt för hand/vila alt. uteritt (gör det jag inte gjorde på lörd.)

Måndag: Dressyr i ridhuset.
Tisdag: Veckans hårdaste dressyrpass (tränare)
Onsdag:Lättare dressyrpass / markarbete (tränare)
Torsdag: Skritt och trav i skogen (hennes vila)
Fredag: Mark arbete eller dressyr på ute bannan eller inomhus
Lördag: Hoppning (tränare)
Söndag: Skogen eller lättare hoppning

Min häst mår inte bra av att vila, hon är bara som en tikanade bomb på fredagar när hon har fått jobba ur sig ordenligt på en dag. :angel:

Jag skulle aldrig kunna göra ett direkt schema, allt beror på väder, underlag, humör, ork, tid osv.

Håller med.. Just nu på hösten så rider jag då det går, vi har ingen manege i närheten där jag har min häst.

Men ett schema jag skulle trivas med är att rida i manege/paddock 2 - 3 dagar vecka, och rida ut resterande dagar, men 1 - 2 dagar vila. Hoppa en dag i veckan.

jag undrar bara appetax, varför skrittar och travar du bara? verkligen inget ont menat, jag skulle bara vilja veta varför, eftersom jag själv tycker att galoppen är såpass lösgjorande, att jag galopperar på min hästs "vilodagar".:)

För det är jätte svart ute så jag tkr personligen att det är läkigt att galopera ute då. Jag kommer slutar för sent för att hinna ut när det är ljust ..

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
581
Senast: MiniLi
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 519
Senast: Sesca
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 340
Senast: Grazing
·
Träning Utbruten diskussion från forumet Dressyr, om hur hästens ansiktsuttryck och fysiska reaktioner kan se ut under träning/ansträngning...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
10 938
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022