En månads uppsägning av stallplats

Sv: En månads uppsägning av stallplats

jag har varit med om båda varianterna. i ena stallet hade jag 2 mån uppsägning, flyttade hästen efter en månad men betalade varmhyra för två mån. Stallägaren hade redan köpt in foder och spån och om de inte lyckades få in en ny hyresgäst som använde detta hade det varit en pengaförlust för de (gick inte att spara hur länge som helst). Helt ok för mig, jag skrev på avtalet och visste vad som gällde.

Ja är det på det viset och man är medveten om det i förväg så låter det inte så farligt.
Hos oss har stallägarna eget hö dvs ej inköpt, spånet köper de en gång per månad eller så när det behövs och det verkar inte direkt bli dåligt om det blir kvar någon månad extra.
Självklart är det ju en pengaförlust om de inte får in någon ny hyresgäst och inte hade haft någon uppsägningstid. Men att ta betalt "varmhyra" trots att ingen står där skulle vara ren vinst. Spånet t ex finns ju då kvar till nästa hyresgäst som också kommer "betala" för det, det blir mindre jobb osv.
Nu får man väl vara beredd på det eftersom det inte är specificerat något annat i avtalet även om det känns lite skumt :p

Lånar knapp o lånar tråd

Jag har fått ett erbjudande om att få hyra ett stall på 6 boxar idag...saken är den att en man som har en häst och en tombox finns i stallet..mannen i fråga är galen rent ut sagt så jag vill i dagsläget INTE ha honom kvar...han påstår ( utan kontrakt av den nuvarande hyresvärden) att han har uppsägning på ett ÅR :eek:

Han kommer ju att hyra av MIG hädanefter...Vad kan jag göra för att bli av med honom ? Chockhöja hyran?
Han är bortom all sans o förnuft och han har redan gjort bort sig så jag inte kan ha honom kvar.

Om han hyr av dig så är det ju bara att säga upp honom, eftersom det är ny hyresvärd.

Det är väl den nuvarnade hyresvärden som måste säga upp mannen. Du kan få jätteproblem med mannen om du tar över honom som hyesgäst. han kan ju hävda att han har avtal med förra hyresvärden fortfarande.

Han har blivit uppsagd av den nuvarande hyresvärden redan men vägrar att flytta. Han hävdar ( fortfarande utan ett kontrrakt/avtal) att han har 12 mån på sig att flytta....:angel:

eller dom har ett muntligt avtal om en månads uppsägning..men det säger han att dom aldrig gjort upp...saken är den också att de nuvarande hyresvärdarna hyr av en annan person i sin tur.Där finns kontrakt på 3 mån mellan DOM och 1 mån mellan hyresgäster.

Borde man inte kunna "tvinga" människan att skriva på ett nytt avtal för att öht få stå i ditt stall?
Skriva in en månads uppsägningstid, lite förhållningsregler, se hur han sköter sig/om man kommer behöva boxen, och säga upp hans avtal om det blir nödvändigt.
Så ni har något konkret, och du kan påvisa varför du behöver avsluta avtalet.

Kan man verkligen gå efter ett gammalt avtal när det inte längre är denne som har hand om stallet? Någon jurist här kanske...? :p

saken är den att han "vägrade" skriva på ett avtal förra gången men han lovade att inte bråka och gick då med på muntliga avtalalet som då betydde 1 mån uppsägning .

ska höra med I_U ..hon är ju "expert" på detta :D

Ja du, denna man hävdar nog besittnings rätten vilket skulle kunna medföra 1 års uppsägning. MEN det hänger lite på omständigheterna hur han har tecknat sitt avtal, dvs vad som ev skulle ingå eller snarare vad som inte skulle ingå.

Han har inget avtal/kontrakt och det skulle nog vara lögn i h-e att få honom att skriva under nåt övht, bara ett muntligt som sas ha 1 mån uppsägningstid med handslag...men hur kan man bevisa det när gubben blåvägrar

Att han i nuläget inte skriver på ett nytt avtal, beror ju på att han förmodligen traktar efter den sk besittningrätten. Har han rätt till den, beroende på tidigare avtal och vad den bestod i.
Jag vet människor som som hyrt in sig på detta sätt, men inte haft häst i boxen och det har varit oerhört krångligt att få ut dem. En bekant till mig fick till slut begära handräckning, där hyresgästen tagit besittningsrätt i anspråk. Men till trots att personen borde ha flyttat, gjorde denne inte det och därför blev det med hjälp av handräckning.

Prata med en jurist, här kan man få ut honom på 3 månader i varje fall med största sannolikhet.

Ponera då att jag tar över detta stallet, vad kan jag göra då? Måste jag ha kvar honom som hyresgäst? Eller kan jag säga upp honom på "mitt"...alt att jag höjer hyran drastiskt kanske. Han är riktigt otäck och kommer med både hot o personliga påhopp.

Normal gång är väl att alla hyresgäster sägs upp från sina gamla kontrakt, och sen tecknas nya med den tillträdande hyresvärden. Här kan du ju helt enkelt neka att skriva ett nytt kontrakt, eller skriva regler eller hyra som han förmodligen inte accepterar.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 586
Senast: Enya
·
Hemmet Nu vill jag bara ha hjälp att dubbelkolla med er som har bättre koll, så jag förstått rätt. Jag och sambon ska precis skriva under ett...
Svar
1
· Visningar
1 291
Senast: TinyWiny
·
Äldre Okej, rörig historia (som kanske borde ligga på hästforumet någonstans egentligen? Moderator får gärna flytta isåfall!) men hang in...
Svar
19
· Visningar
2 704
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 468
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar