Sv: En liten uppdatering!
Jag tycker bara att det är kul att du frågar
Dom flesta brukar bara vara rädda för rasen och tycka att han ska avlivas typ..
Jag kan inte riktigt heller se ett syfte med att rasen ska finnas i ett sammhälle som vårt, då just det här extrema faktiskt inte behövs särskilt ofta. Nu har man ju övervakningskameror, larm osv. Och jag tycker absolut inte att man heller ska förstöra rasen för att få den att passa in bättre, man har förstört nog så många raser redan. Kan man inte ha en Fila som den verkligen är, då ska man inte ha en Fila alls. Tycker jag..
Jag föll egentligen inte för rasen i början
Utan jag fick reda på att denne herre behövde ett hem, och att jag var den enda nog kunniga i omgivningen för att ta hand om honom. Hans f.d ägare kan verkligen ingenting om hundar, alls! Så jag läste på om rasen, allt jag bara kunde hitta. Mailade lite med uppfödare i andra länder och försökte lära mig så mycket som möjligt.. Och nu när jag haft honom hemma ett tag, så har jag verkligen fastnat för rasen på riktigt. Han är den mest lojala, trevliga och intressanta rasen jag haft. Det är inte svårt att få in bra lydnad, för han gör precis allt för mig, bara han får lite extra motivation inför tråkiga lydnadsmoment. Han skulle aldrig komma på tanken att lämna mig och springa iväg (Dom ska ju hela tiden ha koll på sin flock och vakta den) eller att sticka efter vilt. Han fungerar bra ihop med tikar (Trots sina dåliga erfarenheter i livet), vi har någon som vaktar gården.. Ja, det enda negativa för mig är att jag inte kan ha honom med bland främmande folk, som vill ta på honom etc. Jag kan ha med honom på stan exempelvis, för han ignorerar andra helt och hållet så länge dom inte gör ansats till att ta på mig/han.
Jag och sambon har stora funderingar på att skaffa en till nu. Där får jag också chansen att forma min hund själv, och slipper att ha en hund med vissa egenskaper som kommit från att den har blivit vanvårdad/misshandlad och aldrig haft någon att lita på. Vi har ganska bra möjligheter att låta hunden jobba en hel del med vakt så som den gjort förut, dock inte riktigt lika fritt och extremt såklart. Men efter flytt i framtiden kommer det att vara en väl inhägnad gård med hundhus där hundarna kan gå ute när dom vill, och just vara vakthundar. Dom fungerar även superbra till spår! Och till viss del lydnad, men dom är lite för långsamma ibland