En liten salt-fråga.

E

Engela

Vad har ni för saltstenar till era kusar? Rent salt, kombistenar med mineraler, vad passar er bäst? :)
Själv har jag viltsten till damerna (främst för mineralerna och vitaminerna), sedan är de ju små vilda araber också...:D

Sv: En liten salt-fråga.

Vanlig saltsten i boxen och på betet, men ger även löst i fodret ibland då hon är lite dålig på att förbruka stenen. Nuvarande sten (den i boxen) har nog suttit ett år eller så... :crazy:

Mineralerna får hon doserade i ett vanligt mineralfoder, som ju också innehåller lite natrium.

Jag anser att de inte ska behöva äta salt för att få i sig mineraler eller tvärt om.
Här är det 100% salt i saltstenarna och separat mineraltillförsel.

100 % salt, det känns väldigt vanskligt att tvinga i dem annat för att de är sugna på salt.

Dessutom; viltsten är ju anpassat för helt andra djurslag (och deras behov) och anda förutsättningar vad gäller foder?

Rent salt i en sten som de har i sina boxar, separat mineraltillförsel.

Jag har en gulaktig saltsten så jag antar att det är en med mineral i också.
Den slickar han på mkt.

Hade tidigare en vanlig vit men han förstod inte vitsen med den, han trodde det var en mul-kliare :angel:

Samma sak med den helvita i sommarhagen, den puttar han bara runt på lite. Sen slickar han på sin gula när han kommer in i stallet...

Annars har jag alltid haft de vita rena saltstenarna till tidigare hästar, men eftersom min häst inte förstår sig på dom så får jag lura i honom lite salt såhär :devil:

Dessutom; viltsten är ju anpassat för helt andra djurslag (och deras behov) och anda förutsättningar vad gäller foder?

Våra slickar inte mer på viltsten än på saltsten samt att skillnaden mellan en sten som det står häst på och en som det står vilt på är 2 vitaminer. :) Åtminstone är det så jag har förstått det när man läser på innehållsförteckningen.

Jag tänkte på balansen, som i alla fall på våra viltstenar skiljer markant från en häststen. Men å andra sidan är jag inte för otyget att tvinga på dem mineraler för att de vill ha salt...

Jag gillar inte heller att blanda ihop salt med mineraler så min häst har en vanlig saltsten med 100 % salt i boxen och hagen och så får han mineraltillskott separat (om det behövs).

Precis som flera andra skrivit:

Jag vill inte att de ska behöva slicka mineraler för att få i sig salt, eller tvärtom.

Så, rent salt i saltstenarna.

Min har saltsten i boxen, rent salt utan tillsatser. Ger mineraler efter behov.

KL

Någon som kan berätta för/nackdelar med att ge salt i fodret istället för saltsten i boxen?

Flyttar i höst till ett nytt stall där hyresvärden inte sätter upp saltstenar utan tillför saltet i kraftfodret istället.

Synpunkter om detta? Jag vet nämligen inte vilket som är bäst :p

Jag ser väl inga direkt nackdelar med att ge salt i maten. Då vet man ju att hästen verkligen får i sig saltet. En del hästar är dåliga med att använda saltstenen medans det finns andra hästar som missbrukar sin sten.

Du kan väl sätta in en egen saltsten? Så gjorde jag nu i somras när hästen stod inne på nätterna. Han fick salt i maten men hade samtidigt saltsten som jag satt in så han kunde ta sig en slick om han kände för det.

jag har testat båda sorterna... vanlig "ren" saltsten använder hästen som "klistolpe" medans en salt o mineralsten den äter hon av!
jag har alltid tidigare använt vanliga saltstenar till alla hästar och anledningen till att det blev mineralsten var ett stallbyte där det ingick salt/mineralsten i boxen, och till min förvåning så användes den...
så det lutar åt att det blir salt/mineralsten i boxen denna vinter med, ingen mening med vanlig om hästen ändå inte rör den!

Hur vet vet man att hästen får i sig tillräckligt? Och om man ger salt i maten, hur mycket ska dom få då?

22 gram är dagsbehovet för en normalstor häst som inte svettas etc. Det är ungefär en msk.

När det är varmt eller om hästen jobbat och blivit svettig kan man ge betydligt mer än så.

Tänk på att vanliga mineralfoder och andra sammansatta foderslag ofta innehåller en del salt, men å andra sidan kan salt knappast överdoseras så länge hästen har tillgång till vatten.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 534
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben