En liten fråga

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Blackfelicia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 60
  • Visningar Visningar 4 878
Sv: En liten fråga

Allt har gått jättebra med valpen han är nu vaccinerad, chippad och besiktad.
Han gick igenom besiktning utan anmärkning så det är skönt. Jag fick bara höra positiva grejer från veterinären så jag är mer än nöjd.

Men jag har ju lärt mig en läxa att aldrig köpa en valp obesiktad, ovaccinerad och chippad igen. Men nu gick det ju ändå bra med allt så nu ska vi iväg igen i början av januari och vaccinera honom igen...

Visst klarar sig valpen, man brukar vaxinera mot parvo vid 8 veckor,
men risken är väl inte allt för stor att den ska få det, var glad och njut av din valp, det går säkert bra, vet besiktningar är inte så avanserade så dom säjer inte så mycket, du kan väl titta lite extra själv om den har överbett eller underbett, om den stå bra på benen, å så när sen stå kan du känna under magen där naveln är om det finns en liten utbuktning där kan det vara ett litet navelbrok, brur dig inte om alla larmande skäll matta hussar
utan njut och lycka till,

valpar får flera sprutor eftersom de inte tål "vuxenvaccin". jag minns inte om det var avdödat virus eller mindre mängd. vuxna får en spruta och sedan håller den 1-4 år beroende på vad du vaccinerar mot.

Vet inte hur man lägger ut bilder här, är helt värdelös på sånt här.
nån som vet, som kan hjälpa mig??

Läs på forumet Dator. där står hur du lägger ut bilder i ett inlägg. Först måste dom ligga ute på nätet. du kan inte lägga in direkt från din dator. Läs vidare på datorforumet.

Därför att det tar ett tag för vaccinationen att verka. Rekommendationen från vaccintillverkarna brukar vara två veckor efter sista vaccinationen (om hunden är ovaccinerad innan dess).

Mvh

Tora

Så valpen ska enligt dig vara ca 14 veckor innan den får träffa andra hundar:crazy::crazy:
ALDRIG att jag skulle vänta så länge!:eek:

Jag tar mer än gärna emot besök av hundar jag känner som såååklart är vaccinerade, redan från fem veckors ålder. Allt för att valparna ska lära sig från början att vara hund....
Jag rekomenderar mina valpköpare att när de hämtat valp, vara hemma i typ två dagar så valpen känner sig trygg, sen ut o åka buss, bi, tåg, cyckel, träffa folk, höra och uppleva stökiga platser och framförallt, träffa MÅNGA olika hundar i alla storlekar och former, som de känner sedan tidigare för att vappis ska få utvecklas och lära sig hur man ska bete sig bland andra hundar så tidigt som möjligt..
Innan de är tre månader, har valpen en jätte viktig inlärnings period, allt som händer som är positivt och glatt, blir fullkommligt normalt i valpens värld.. :p
Allt från att åka cyckelkorg, smällare, bäras uppochner, eh, tja vad som bara vappis inte får en otrevlig upplevelse av det hela. Får dom det, kan det precis som det positiva ligga kvar hela livet... :crazy:

Glömde, såklart har ju valpen skydd redan från råmjölken från tiken..
Och det räcker gott, tills valpis vaccineras själv.

DÄRFÖR tror jag att folk ("bukemobben") är så snabba med att påpeka det olämpliga i att till exempel köpa en obesiktad och ovaccinerad valp:
Det här är ett diskussionsforum där vem som helst får ställa frågor och vem som helst får svara på frågorna. Mellan alla hundintresserade på forumet finns en enormt stort samlad kunskap. Det finns också de som är nybörjare på hund.

Är man nybörjare är man kanske inte medveten om vad man bör efterfråga hos en seriös uppfödare. Då är det väl bra att de som vet det påpekar saken? Visst gällde frågan vaccination, men för en oerfaren som funderar på att köpa valp är hela sammanhanget intressant.

Vet man själv mned sig att man har koll på läget - man kanske till exempel får valpen från en god vän mot att man själv ordnar det praktiska - så behöver man inte ta så illa upp av kommentarerna.

Så valpen ska enligt dig vara ca 14 veckor innan den får träffa andra hundar:crazy::crazy:
ALDRIG att jag skulle vänta så länge!:eek:

Jag tar mer än gärna emot besök av hundar jag känner som såååklart är vaccinerade, redan från fem veckors ålder. Allt för att valparna ska lära sig från början att vara hund....
Jag rekomenderar mina valpköpare att när de hämtat valp, vara hemma i typ två dagar så valpen känner sig trygg, sen ut o åka buss, bi, tåg, cyckel, träffa folk, höra och uppleva stökiga platser och framförallt, träffa MÅNGA olika hundar i alla storlekar och former, som de känner sedan tidigare för att vappis ska få utvecklas och lära sig hur man ska bete sig bland andra hundar så tidigt som möjligt..
Innan de är tre månader, har valpen en jätte viktig inlärnings period, allt som händer som är positivt och glatt, blir fullkommligt normalt i valpens värld.. :p
Allt från att åka cyckelkorg, smällare, bäras uppochner, eh, tja vad som bara vappis inte får en otrevlig upplevelse av det hela. Får dom det, kan det precis som det positiva ligga kvar hela livet... :crazy:

Ja det säkraste är att inte låta valpis träffa andra hundar innan de är färdigvaccinerade. Hunden har förhoppningsvis många långa år på sig att träffa andra hundar, varför då stressa för några ynka veckors skull?

En vaccinerad hund kan vara smittobärare utan att själv bli sjuk.

Det är ju inte så att valpen inte klarar av att lära sig något nytt när den fyllt 3 månader.

Men det hela beror ju så klart på hur pass rädd man är om valparna. Jag hade aldrig tagit den risken hur liten den än är om det inte är absolut nödvändigt som tex veterinärbesök och liknade.

Mhv

Tora

Där är vi olika.

Hos mig tar jag gärna emot folk, men inte främmande hundar (som inte tillhör flocken) innan valparna är leveransklara. Inte heller rekomenderar jag valpköparna att interagera med alla hundar de möter - tvärtom faktiskt. Jag rekomenderar att man introducerar de hundar valpen ska umgås med, men resten kan vänta till valpen har byggt upp ett fullgott skydd vid 16 veckor. Personligen tycker jag att hundar inte behöver umgås med alla de möter, men det är ju upp till var och en. Hundspråket har de lärt sig redan innan de flyttade hemifrån, så det behöver inte valpköparen leta hundar till.

Innan valparna är leveransklara så tar jag ju såklart gärna emot besök från folk och fä, hundar bara om jag känner dem.
Eller a, där ljuger jag!
Fadern till nuvarande kullen var på besök igår, jag släppte in honom rätt in i flocken här hemma, för o kolla hur han skulle reagera. :D
Mina visste jag ju att de skulle tycka att läget var lugnt hehe, och han klarade mitt lilla test galant, trots valpar och kattungar springandes runt benen haha (han har aldrig tidigare varit i den sitsen enligt ägaren)

Jag rekomenderar inte heller valpköparna att valpen ska interagera med alla hundar de möter, utan hundar de känner sedan tidigare!
Såklart inte främmande hundar.....
För att valpen ska få chansen att tidigt snabbt lära sig uppfatta hur andra hundar beter sig och hur olika signalerna kan vara mellan olika raser, trosts att de menar samma sak.. Valparna kan ju såklart hundspråk från tiden hos mig, men jag kan inte lära dem hur ex en rottis hälsar..
Och kan inte heller lära sig att katter kan vara farliga, för mina är ju inte det... Men har fått berättat från valpköpare att valpis glatt travat fram till någon kisse för att hälsa och åkt på pisk.. :o och blivit jätte paff...
Ärsh, svårt o förklara. :p

Ja det säkraste är att inte låta valpis träffa andra hundar innan de är färdigvaccinerade. Hunden har förhoppningsvis många långa år på sig att träffa andra hundar, varför då stressa för några ynka veckors skull?

En vaccinerad hund kan vara smittobärare utan att själv bli sjuk.

Det är ju inte så att valpen inte klarar av att lära sig något nytt när den fyllt 3 månader.

Men det hela beror ju så klart på hur pass rädd man är om valparna. Jag hade aldrig tagit den risken hur liten den än är om det inte är absolut nödvändigt som tex veterinärbesök och liknade.

Mhv

Tora
Tja, då är jag väl inte så rädd om valparna då...
För jag åker gärna en gång för mycket till veterinären än en gång för lite...
Oavsett ålder på valpis.
Och jo jag vet att de kan vara smittobärare...
Jag tog hem en foderhund en gång, och fick kennelhosta på alla mina hundar. *suck*
Och fodervärden anklagar fortfarande mig att det minsann inte var hennes hunds fel.. Trots att jag har veterinär intyg på detta... :grin:
(en annan historia haha)
Men ändå, trots vetskapen att hundarna här hemma kan bli sjuka, så tar jag ändå risken ibland.
Som igår när fadern till kullen var på besök igår, för de ska ha en av valparna i kullen. Strax innan de skulle åka (egentligen haha blev visste någon timmas besök till haha) så släpptes han ur bilen för att rastas av lite, och mina hundar latjade omkring med honom på trädgården, och vid insläpp in i huset så lät jag honom följa med!
In bland valpar, kattungar o fruntimmer, för jag var nyfiken på hur han skulle reagera av att se så små valpar. Gick alldeles galant haha
Trodde iof inget anant heller. :D

Sen handlar det inte om att stressa, valpen har ju faktiskt en av de viktigaste inlärningsprocesser i hjärnan när de är i den åldern och jag tycker man ska utnyttja det så gott man kan!
Men visst, jag gör ju vad jag vill med mina valpar och kan inte tvinga en valpköpare att lyssna på mina rekomedationer heller.
Så vill man låsa in valpen och inte miljöträna den tidigt är inte det mitt problem... Å andra sidan skulle det kunna bli "mitt problem" om någon från min kennel skulle ha uppenbarliga problem pga dålig miljöträning så den får beteende problem som vuxen, uppfödaren får ju skulden för allt. ;)

Alla har olika läror och olika rekomendationer..
Men i slutänden är det absolut viktigast att hunden får en lugn och trygg uppväxt! Så den får ett gott självfortroende och ett stabilt liv.

Här hemma är också hundar välkomna fast det finns valpar.
Men det är ju hundar jag känner.
Men jag tycker bara det är bra, de blir vana vid olika raser mm och det är fullt normalt att träffa andra hundar och inget man behöver vänja dom vid när de flyttar härifrån.

Sen får självklart inte hundarna hälsa på valparna om de fortfarande ligger i valplådan. Men så fort de börjar skutta runt i köket, så får de hälsa på hundar som kommer.

Mljöträning ska ske i lagom takt. Ser ingen mening med att flänga runt med en valp bara för att miljöträna. Det är viktigare att få till en bra relation mellan hund och förare, för då är ingen miljö ett problem senare.

Mina hundar hänger med lite överallt, men jag sätter mig inte och åker buss bara för att hunden ska ha gjort det innan den lämnar valpåldern.

Valpar har antikroppar från modern om denna är vaccinerad. Detta skydd avtar från 6 veckors ålder.
De flesta uppfödare vaccinerar sina valpar bara mot parvo när de är 8 v (innan leverans) men det diskuteras om detta verkligen är nödvänligt (de "vanliga" vaccinerna innehåller parvo, valpsjuka och HCC).
De vacciner som skyddar mot de tidigare nämnda sjukdomarna (sk kombinationsvacciner) ska ges vid 12 v ålder och sedan efter 4-6 v. Påfyllnadsdoser ska sedan ges vid ett års ålder och därefter vartannat år. Man får ett fullgott skydd ca en vecka efter andra sprutan i grundskyddet (dvs vid ca 17 v ålder).
Det är dock så att eftersom de allra flesta vaccinerar sina hundar är smittrycket så lågt att risken att valpen drar på sig en smitta är liten. Jag skulle dock inte ta min valp till ett hunddagis eller brukshundsklubben innan den fått andra sprutan, däremot tycker jag det är dumt att isolera den fullständigt då det inte är så bra för den mentala utvecklingen.

Vad gäller att köpa en obesiktigad hund är det ju en medveten risk den enskilda individen tar. Tycker inte det finns ngn anledning att racka ner på folk för det utan man kanske lite vänligt kan påpeka riskerna om nu personen inte skulle vara medveten om dessa? Träffade tex på en 6 mån obesiktigad hund i förra veckan som hade ett gravt blåsljud på hjärtat, kan ju vara en trist sak att upptäcka då...

Hoppas allt går väl med valpis!

Mljöträning ska ske i lagom takt. Ser ingen mening med att flänga runt med en valp bara för att miljöträna. Det är viktigare att få till en bra relation mellan hund och förare, för då är ingen miljö ett problem senare.

Mina hundar hänger med lite överallt, men jag sätter mig inte och åker buss bara för att hunden ska ha gjort det innan den lämnar valpåldern.

Där håller jag med. Faktum är att jag aldrig miljötränar mina hundar. De får följa med på det jag ska göra. Sen om det betyder att göra helt nya saker för dom, det tänker varken jag eller hundarna på. Vi bara gör.... :D

Jag åker heller inte o gör saker bara för valis skull.. Utan de får hänga med på grejjer jag gör.. Från allt som speedway till handla...

Tja, då är jag väl inte så rädd om valparna då...
För jag åker gärna en gång för mycket till veterinären än en gång för lite...
Oavsett ålder på valpis.
Och jo jag vet att de kan vara smittobärare...
Jag tog hem en foderhund en gång, och fick kennelhosta på alla mina hundar. *suck*
Och fodervärden anklagar fortfarande mig att det minsann inte var hennes hunds fel.. Trots att jag har veterinär intyg på detta... :grin:
(en annan historia haha)
Men ändå, trots vetskapen att hundarna här hemma kan bli sjuka, så tar jag ändå risken ibland.
Som igår när fadern till kullen var på besök igår, för de ska ha en av valparna i kullen. Strax innan de skulle åka (egentligen haha blev visste någon timmas besök till haha) så släpptes han ur bilen för att rastas av lite, och mina hundar latjade omkring med honom på trädgården, och vid insläpp in i huset så lät jag honom följa med!
In bland valpar, kattungar o fruntimmer, för jag var nyfiken på hur han skulle reagera av att se så små valpar. Gick alldeles galant haha
Trodde iof inget anant heller. :D

Sen handlar det inte om att stressa, valpen har ju faktiskt en av de viktigaste inlärningsprocesser i hjärnan när de är i den åldern och jag tycker man ska utnyttja det så gott man kan!
Men visst, jag gör ju vad jag vill med mina valpar och kan inte tvinga en valpköpare att lyssna på mina rekomedationer heller.
Så vill man låsa in valpen och inte miljöträna den tidigt är inte det mitt problem... Å andra sidan skulle det kunna bli "mitt problem" om någon från min kennel skulle ha uppenbarliga problem pga dålig miljöträning så den får beteende problem som vuxen, uppfödaren får ju skulden för allt. ;)

Alla har olika läror och olika rekomendationer..
Men i slutänden är det absolut viktigast att hunden får en lugn och trygg uppväxt! Så den får ett gott självfortroende och ett stabilt liv.

Tja i den kulle där jag köpte min hund så var det bara två valpar av nio som överlevde. Detta pga mamman fick kennelhosta när hon var dräktig. Så nog kan det gå illa även av något så "enkelt" som kennelhosta.

Mvh

Tora

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
348
Senast: Annique
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 680
Senast: Ragdoll
·
Övr. Katt Hallå på er! Av en slump så hittade jag till Bukefalos och kände vilken jackpott! Ni kanske kan hjälpa mig. Är i grunden egentligen en...
Svar
6
· Visningar
595
Senast: Blyger
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 295
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka