En liten fråga

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Blackfelicia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 60
  • Visningar Visningar 4 878
B

Blackfelicia

Hej på er.

Det är så här att jag får hem min 8 veckors valp nu på måndag vilket ska bli jätte skoj och ser verkligen framåt detta.
Men eftersom uppfödaren inte vaccinerar, chippar osv.. så ska jag göra det men vi har fått en tid hos veterinären den 18 december kan han klara sig så länge utan vaccination? Det fanns tyvärr inte nån annan tid...

Sv: En liten fråga

Ja ni har väl inge annat val när det inte fanns tidigare, men tänkt på att inte träffa andra hundar och sov som kan bäte på sjukdom ochså efter som valpen lätte blir smittad!

En enkel vaccination kan man få gjort på drop in-tider som vissa veterinärer har. Då får valpen iaf första sprutan gjort relativt snabbt. Du har koll på att den ska ha två sprutor? Med ca 4 veckors mellanrum. Så kan du ta den andra sprutan plus chipmärkning m.m. senare.

Fast jag undrar varför ingen valpbesiktning gjorts? Då kan ju vaccination m.m. göras samtidigt?

madeleinewall: Tack så mycket för ditt svar.

Skogstrollet: Har funderat på det ochså det här med drop in. Jag har tänkt att besiktiga honom samtidigt med vaccinationen och chippningen.

escodobe och Jadzia: det var väl knappast det jag frågade om varför jag köper en valp som jag själv får ta till veterinären och besikta, vaccinera och chippa själv.
Om ni tycker att det är oansvarig av mig som köpare så behåll det för er själv.

Jag tycker inte bara att det är oansvarigt. Jag tycker det är rent korkat och dessutom oetiskt att stödja den typen av uppfödning.Jag vill knappt kalla det uppfödning ens.

Hoppas du fått valpen gratis i varje fall annars är du lurad också.

madeleinewall: Tack så mycket för ditt svar.

Skogstrollet: Har funderat på det ochså det här med drop in. Jag har tänkt att besiktiga honom samtidigt med vaccinationen och chippningen.

escodobe och Jadzia: det var väl knappast det jag frågade om varför jag köper en valp som jag själv får ta till veterinären och besikta, vaccinera och chippa själv.
Om ni tycker att det är oansvarig av mig som köpare så behåll det för er själv.

Jag hoppas du kan lämna tillbaka valpen med full återköpsrätt om besiktningen inte är ua iallafall.

Är valpen över tolv veckor räcker det med en vaccination enligt vet.(sen en efter ett år) Den vid 8 veckor tar man för att skydda dom tidigare då man kanske träffar andra hundar själv eller dom vuxna hundarna kanske har ngt.

du behöver få valpen besiktad innan du köper den för OM det är ngt fel på den så kan nog "uppfödaren" komma ifrån att du vill lämna tillbaka valpen, har jag fel får nån gärna rätta mig.

Jag hoppas du kan lämna tillbaka valpen med full återköpsrätt om besiktningen inte är ua iallafall.

Jag skulle tro att köper man valp som inte är besiktigad, vaccinerad eller chipmärkt så är man också beredd att ta ev konsekvenser som kunnat undvikas annars.
TS, är valpen avmaskad? Skriv upp på to do-listan annars.

Valpen fick jag gratis, det är ingen jag har betalat för. Men bara för den saken skull så vill jag som köpare göra rätt för mig och chippa, vaccinera och besiktiga den men min fråga var om valpen klarar sig till den 18 dec? för jag har fått tid då.
Men sen hoppar ni på mig att det är oansvarigt och korkat av mig att köpa en valp som är obesiktiad och visst det kan jag hålla med om, men nu var det faktiskt inte det det handlade om.
Och om valpen inte går igenom besiktigningen så får jag om jag vill lämna tillbaka den.
Och jag vet allt det där om varför dom ska ha vaccination osv... Jag har haft hund inann.

du behöver få valpen besiktad innan du köper den för OM det är ngt fel på den så kan nog "uppfödaren" komma ifrån att du vill lämna tillbaka valpen, har jag fel får nån gärna rätta mig.

Tänkte om jag har fattat det rätt..
Så besiktningen är mest för "uppfödaren?
Liksom om en veterinär har kollat hunden, men ingen regelrätt besiktning har skett. Och inga fel har hittats.
Så kan det "räcka"? För köparens del då.

Det är väl för bådas skull!
För köparens, så man vet att man köper en frisk valp och för säljaren att veta att man inte säljer iväg en sjuk valp!

Skulle själv aldrig, någonsin, våga köpa nå dyligt!

Om du väntar med vaccinationen tills den 18/12 så låt inte valpen träffa andra hundar innan dess. Efter det så har du ändå 1 eller 2 veckor som valpen inte får träffa andra hundar p g a vaccinationen. Så är det alltid vid första vaccinationen.

Det klart bästa är att ta 1 vaccination på drop-in och 1 efter 4 veckor.

För att "slippa ifrån" med endast 1 vaccination måste hunden vara minst 11 veckor när du vaccinerar.

Jag håller med dig, förstår inte hur man kan gå ifrån ämnet så totalt.

Det är är nog lite off topic, men får man försäkra en hund som inte är besiktad???

Jag håller med dig, förstår inte hur man kan gå ifrån ämnet så totalt.

För att man kanske borde förstå att man inte ska stödja uppfödare som struntar i sånna här saker.
Så länge det finns oseriösa köpare så lär det finnas oseriösa uppfödare. Om köpare började ställa krav och inte går med på att köpa hos dessa uppfödare, då skulle uppfödarna få börja tänka om.

Skogstrollet: Japp valpen är avmaskad.

dpmatte: Tack för ditt svar.

SarahOlofsson: Jag har honom försäkrad genom if och där sa dom att jag inte behöver ha en besiktning för att hålla honom försäkrad.

Men besiktad och chippad kommer han bli, plus att det blir ett drop in besök hos veterinären för den första vaccinationen nu i veckan.

End of story....

Valpen fick jag gratis, det är ingen jag har betalat för. Men bara för den saken skull så vill jag som köpare göra rätt för mig och chippa, vaccinera och besiktiga den men min fråga var om valpen klarar sig till den 18 dec? för jag har fått tid då.
Men sen hoppar ni på mig att det är oansvarigt och korkat av mig att köpa en valp som är obesiktiad och visst det kan jag hålla med om, men nu var det faktiskt inte det det handlade om.
Och om valpen inte går igenom besiktigningen så får jag om jag vill lämna tillbaka den.
Och jag vet allt det där om varför dom ska ha vaccination osv... Jag har haft hund inann.

eh jag har väl inte direkt hoppat på dig???

KL

* och helt plötsligt börjar bukemobben att göra sig hörda..Ts frågade knappast om andra saker än just vaccinering, så vänligen håll er till ämnet* Eller varför inte skapa en egen tråd om oansvariga valpköpare ?

KL

*och helt plötsligt hoppar samma person som vanligt in och protesterar mot de som protesterar mot missförhållanden och oseriös uppfödning.

Om någon frågar på buke om T-sprit ska serveras i glas med hög fot eller låg fot, då får man alltså INTE gå in och varna för faran i att överhuvudtaget dricka T-sprit, utan bara svara på frågor som rör foten på glaset?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
348
Senast: Annique
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 680
Senast: Ragdoll
·
Övr. Katt Hallå på er! Av en slump så hittade jag till Bukefalos och kände vilken jackpott! Ni kanske kan hjälpa mig. Är i grunden egentligen en...
Svar
6
· Visningar
595
Senast: Blyger
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 295
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka