En liten fråga ,hoppas på svar!

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare litenmama
  • Startdatum Startdatum
L

litenmama

Skall snart bli fodervärd åt en travare som inte startar längre,kommer att stå som krav på kontraktet att jag inte få starta honom i nåt lopp,hade en kallblodstravare också som också hade de som krav när jag köpte honom,Nu är min fråga,Varför brukar man sätta det som krav?är detta vanligt?jag har inga ambitioner att tävla på travet men vill lära mig att köra för det verkar otroligt skoj och ser det också som bra kompliment.Finns det kurser för att lära sig köra?vart i sådana fall brukar dom annonsera om detta?
hoppas på svar
/litenmama

Sv: En liten fråga ,hoppas på svar!

Hoppsan det vart några fler frågor men hoppas på svar:)

De kanske har det som krav pga vilket pris de sätter på hästen? Om du hade fått tävla med den i travet kanske de hade satt ett högre pris. Om hästen i fråga springer in massa pengar hos dig kanske de vill ha någon andel? Lite funderingar bara :)
Jag vet att här i ÖStergötland kan man lära sig kör i Mantorp. Finns nog travgymnasium där.
Hoppas du får bättre svar på frågorna :D
Lycka till med travaren!

Fragile skrev:
De kanske har det som krav pga vilket pris de sätter på hästen? Om du hade fått tävla med den i travet kanske de hade satt ett högre pris. Om hästen i fråga springer in massa pengar hos dig kanske de vill ha någon andel? Lite funderingar bara :)
Jag vet att här i ÖStergötland kan man lära sig kör i Mantorp. Finns nog travgymnasium där.
Hoppas du får bättre svar på frågorna :D
Lycka till med travaren!

Nej, det finns inte travgymnasium i Mp, Vretaskolan är det som gäller tror jag. :idea:

Till trådskaparen:
Att man sätter permantent startförbud på en häst kan bero på flera orsaker, till exemplel att det tröttnat på tävlandet eller ådragit sig nån skada som gör att den inte håller för påfrestningen.

Det du ska börja med är att fundera på HUR du vill köra, jag tror att man lär sig mer om att köra om man vänder sig till Körforumet för travbanornas licensutbildningar förutsätter att man redan kan köra häst.

Däremot brukar travbanorna i bland ha "prova på"-dagar då man kan få köra några varv med en bisittare, och det kan ju vara ett bra tillfälle att känna hur det känns när travhästen joggar på. :idea:

Tack för era svar!
Ha en bra helg!:bow:

Det är ju jättebra att kunna köra hästen även om hon ej ska gå i tävling! om du av någon anledning inte kan rida henne så håller man ändå hästen igång med körning!:angel: samt att det blir lite omväxling både för dig och hästen!
ta kontakt med nån glad travamatör på hemmaplan så kan du nog få hjälp med grunderna i körning, hästen vet ju redan vad det handlar om:) men det är bra att kolla så den inte blir het eller tokig i vagnen innan du provar själv!:banana: sen skulle jag ju fråga ågaren om varför hon ej ska starta! det kan ju bero på skador och då kanske du inte kan använda hästen, men får lov att mata och sköta den i minst ett år! jag var nära att leasa en häst för ett tag som licenshäst och skulle "bara känna på henne" i vagn innan jag skrev på! det visade sig att hon hatade:devil: vagnen och lade sig ner när vi skulle iväg! ägaren visste detta men höll tyst!:cool: jag pratade med tränaren som haft henne och han sa att hon alltid hade varit sån och att hon togs ur tävling av just denna anledning! hoppas att det går bra för dig och din travare! M

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har suttit och glott på kursutbudet hos Holma folkhögskola och upptäckt att deras PDC är väldigt omfattande. Dessutom kostar den...
Svar
12
· Visningar
1 195
Senast: Wille
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 943
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 151
Senast: cassiopeja
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
43 209

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka