En krossad dröm... :(

Duggregnsgudinna

Trådstartare
Behöver bara skriva av mig lite...

Har en längre tid letat efter Hästen med stort H till dottern snart 12 år. För nån månad sen hittade vi Honom, Han var fantastisk!!!:love: Äldre läromästare, så vänlig och vacker och helt underbar!!!
Det tog lite tid innan vi fick Honom, ägaren var lite vankelmodig efter tio år tillsammans med sin vän, men till sist kom Han till oss, det var så uppenbart att Hästen och Dottern var menade för varann! Det bestämdes att Han skulle vara hos oss på foder fram till nyår för senare köp. Dagen efter han kom gjordes veterinärbesiktningen (skulle eg gjorts innan, jag vet, men nu blev det såhär iaf), och med den fick vi alla ett stort slag rakt i ansiktet...

Hästen var kroniskt halt på båda bakbenen, ej behandlingsbar (mest pga sin ålder) och blev i princip utdömd på plats!:cry:

Ägaren blev lika chockad hon och allt är ett enda kaos :(

Ingen av oss har märkt nåt när Hästen går under ryttare (enligt vet mycket svårt att se), och ägaren grät och undrade hur länge Han hade haft ont innan Han skulle säljas... Allt är så hemskt, och Dottern är fullständigt knäckt... Ägaren tyckte att Hästen och Dottern fick kontakt direkt och det stämmer så; Hästen står och gnäggar efter dottern, föltuggar när hon klappar Honom, skriker efter henne om hon rider nån annan häst, på en vecka har hon blivit Hans nya gudinna, allt är så jättehemskt och jag ville bara skriva av mig lite för att få lite andra tankar...

Vill betona att ägaren och jag är helt överens om tragedin som inträffat och försöker stötta varandra i eländet :(

Sv: En krossad dröm... :(

Visade hästen efter böjprov eller redan innan?

Om inte ägaren märkt något och hästen inte är halt när han rids utan enbart efter böjprov då tycker jag att ni kan fortsätta som hästen är van...Med hänsyn till hans dagsform såklart.

Veterinären sa att han såg redan innan böjprovet, vilket dock varken jag eller ägaren gjort, förmodligen för att Hästen är dubbelsidigt halt. Hältan efter böjprovet bedöms som "måttlig". Traven under ryttare är FIIIN med sväv och bra undertramp, och där går alltså inte hältan att se.

Hästen kommer nu att lämnas tillbaka, och sen är det stora svåra beslutet upp till ägaren huruvida det blir vidare utredningar, behandlingar eller vad det nu slutar med... :( Om det vore en yngre häst, så...:(

På sätt och vis är jag glad att Hästen kom till oss så Hans problem uppdagades istället för att eventuellt gå dag in och dag ut med smärta. Nu händer det ju nåt i alla fall.

Dotterns tårar kunde fylla en ocean men hennes kärlek till Hästen räcker ändå inte för att rädda den... Ett liv med smärta vore ju inget värdigt liv!:cry:

och åh, han är så vacker och vänlig....... :love::love::cry:

Det var en drastisk veterinär som uttalar sig så utan någon grundligare undersökning?

Hästen är helt fräsch under ryttare med dessutom svävande fina gångarter, måttligt halt efter böjprov, och hästen är mer eller mindre utdömd?

Det är ju inte riktigt så att sådant inte är behandlingsbart. Eller gjordes röntgen och det var skelettförändringar? Isåfall kan jag förstå att det inte är så mycket att göra.

Sen är det väl sådär ändå att köpa en häst som inte är frsäch men jag har ju svårt att tro att hästen skulle vara utom räddningen.

Senast ändrad:

Håller med om att en grundligare undersökning kan vara bra, dvs åk till en klinik och gör en hältutredning, röntga och ultraljuda så ni får fram vad hälsan kommer av.

Gör ni detta tillsammans med ägaren och får fram att det är behandlingsbart, så kan ni kanske ha kvar hästen. Är det hästen med stort H så är det värt det.

Utifrån vad du skriver fattar jag ingenting... Hur kunde en veterinär bara genom att se på hästen, döma ut den och anse den som kroniskt halt och icke behandlingsbar??? Då måste det vara riktigt allvarliga störningar i rörelserna och jag ifrågasätter verkligen om hästen inte är halt i traven i så fall? En klinikundersökning torde ju vara på sin plats och om det därmed utvisar att det är skelettförändringar t.ex. kan jag ju förstå om det blir utdömning.

Visade hästen efter böjprov eller redan innan?

Om inte ägaren märkt något och hästen inte är halt när han rids utan enbart efter böjprov då tycker jag att ni kan fortsätta som hästen är van...Med hänsyn till hans dagsform såklart.

Så bara för att det är dubbelsidigt så det inte syns direkt, så ska dom fortsätta rida en halt häst?

Skrämmande att folk faktiskt tänker så :(

/Camilla

Jag skulle ta ut en annan veterinär den där veterinären låter inte seriös enligt mig.

Äldre hästar böjer man inte till att börja med just för att gamla leder inte klarar av att böjas lika bra som yngre.
Ett böjprov på en äldre häst kan till och med göra en hälta på hästen som innan var frisk.

Och en dubbelsidig hälta syns förstår inte vad folk får de ifrån att den inte skulle synas bara för att det är 2 ist för 1 ben??
Har sett hästar som är halta på 1-4 ben och de syns precis lika mycket.

Om hästen inte har påvisat en endaste hälta under 10 års tid hos förra ägaren. och ni har ridit den och hästen mår superbra så skulle jag behållt hästen.

Många gånger kan hästar ha fel i kroppen men ändå funka super bra som ridhästar.

Många fel vet man inte om förens man ska plåta och man säger oj hade hästen de felet.
Och bara för man vet om felet helt plötsligt kan man inte längre rida hästen?

Däremot är det ju bra att veta för då kan man ju förebygga och behandla lite då och då i förebyggande syfte.
Och ha ett vakande öga helt enkelt.

Senast ändrad:

Nja det är allmänt bekant att det är knepigt med hälta på flera ben, inte för att det alltid är osynligt, tvärt om, men det kan vara mycket svårare att se. Det är inte en slump att hältutredningar ofta går till så att man bedövar bit för bit för att se hur hästen reagerar. Ofta sitter orsaken till hältan inte ens i benen.

Måste kännas tråkigt men jobbigare för hon som äger hästen, de har ju ändå haft ett liv ihop....

Låter väldigt märkligt hela historien men om det nu är så rätt skulle jag inte tveka att åka till klinik med hästen för ett till omdömme.

Jag skulle ta ut en annan veterinär den där veterinären låter inte seriös enligt mig.

Äldre hästar böjer man inte till att börja med just för att gamla leder inte klarar av att böjas lika bra som yngre.
Ett böjprov på en äldre häst kan till och med göra en hälta på hästen som innan var frisk.

Och en dubbelsidig hälta syns förstår inte vad folk får de ifrån att den inte skulle synas bara för att det är 2 ist för 1 ben??
Har sett hästar som är halta på 1-4 ben och de syns precis lika mycket.

Om hästen inte har påvisat en endaste hälta under 10 års tid hos förra ägaren. och ni har ridit den och hästen mår superbra så skulle jag behållt hästen.

Många gånger kan hästar ha fel i kroppen men ändå funka super bra som ridhästar.

Många fel vet man inte om förens man ska plåta och man säger oj hade hästen de felet.
Och bara för man vet om felet helt plötsligt kan man inte längre rida hästen?

Däremot är det ju bra att veta för då kan man ju förebygga och behandla lite då och då i förebyggande syfte.
Och ha ett vakande öga helt enkelt.

Ursäkta - med i det här fallet är DU definitivt inte seriös i ditt svar! En dubbelsidig häkta kan vara extremt svår att se, eftersom hästen då rör sig jämnt med i det här fallet båda bakbenen, vilket kan vara som sagt svårt nog för en veterinär att se, och därmed i det närmaste omöjligt att upptäcka för vanliga personer. Det är inte säkert att det märks alls i ridning just för att det är symmetriskt.

Och att gamla hästar inte tål att böjas är tidernas skitsnack och myt - gamla hästar ska tåla att böjas precis som unga hästar! Det går inte att böja fram en hälta som inte finns, en reaktion på ett böjprov innebär att något inte är riktigt som det ska, oavsett om ryttaren märkt det tidigare eller inte. Sedan behöver ju inte en böjprovsreaktion innebära ett allvarligt fel, det kan ju vara en enkel vrickning.

Och det är alltså helt ok att rida runt på en ofräsch häst som kanske har ont bara för att "jamen jag visste ju inte om det". Tror du hästen har mindre ont för det? Tänk om du var i hästens situation...och tänk hur det känns för tolvåringen att sitta och ängslas för om hästen inte mår bra om hon rider den, hur bra ridning blir det för henne?

Jag blir mörkrädd över hur folk resonerar ibland...

kl

om han inte är röntgad hemma eller ulad så ta in honom på klinik innan ni bestämmer ngt.

Eget KL

Till alla;

Jag tror ägaren tänker fixa en "second opinion" från klinik.

Däremot kommer inte hästen att komma tillbaka till oss. Oavsett vad andra tycker så anser jag inte det är rätt att rida en häst som markerar hälta på böjprov, och eftersom hästen inte var tänkt enbart som promenadridning utan mer aktiv ridning så kommer den inte att fungera för oss.

Förhoppningsvis finns det en annan vän för dottern därute. Det blir kanske inte "Den Stora Kärleken Vid Första Träffen" som den här hästen verkade bli, men jag hoppas innerligt att det kommer att finnas en som med tiden tar sin plats i våra hjärtan på ett minst lika övertygande sätt!

Utifrån vad du skriver fattar jag ingenting... Hur kunde en veterinär bara genom att se på hästen, döma ut den och anse den som kroniskt halt och icke behandlingsbar??? Då måste det vara riktigt allvarliga störningar i rörelserna och jag ifrågasätter verkligen om hästen inte är halt i traven i så fall? En klinikundersökning torde ju vara på sin plats och om det därmed utvisar att det är skelettförändringar t.ex. kan jag ju förstå om det blir utdömning.

Eller kanske vetten visste mer än den ville säga?

Ursäkta - med i det här fallet är DU definitivt inte seriös i ditt svar! En dubbelsidig häkta kan vara extremt svår att se, eftersom hästen då rör sig jämnt med i det här fallet båda bakbenen, vilket kan vara som sagt svårt nog för en veterinär att se, och därmed i det närmaste omöjligt att upptäcka för vanliga personer. Det är inte säkert att det märks alls i ridning just för att det är symmetriskt.

Och att gamla hästar inte tål att böjas är tidernas skitsnack och myt - gamla hästar ska tåla att böjas precis som unga hästar! Det går inte att böja fram en hälta som inte finns, en reaktion på ett böjprov innebär att något inte är riktigt som det ska, oavsett om ryttaren märkt det tidigare eller inte. Sedan behöver ju inte en böjprovsreaktion innebära ett allvarligt fel, det kan ju vara en enkel vrickning.

Och det är alltså helt ok att rida runt på en ofräsch häst som kanske har ont bara för att "jamen jag visste ju inte om det". Tror du hästen har mindre ont för det? Tänk om du var i hästens situation...och tänk hur det känns för tolvåringen att sitta och ängslas för om hästen inte mår bra om hon rider den, hur bra ridning blir det för henne?

Jag blir mörkrädd över hur folk resonerar ibland...

Då har vi bara ålika åsikter och du behöver inte sitta och kastar elaka meningar till en person som inte tycker som du!

Jag tror och vet att äldre blir stelare precis som vi människor blir.
Att överböjja en led som ung är inga problem.
Men gå in på ett ålderdomshem och överböj en människa på 90 år du kommer skada personen ifråga fruktansvärt.

Samma sak är det faktiskt med äldre hästar, leder blir utslitna och stelare med åldern det är inge påfund jag har hittat på utan så är de.
Tror du inte mig finns de både veterinärer och läkare att fråga!

Du kan skada en häst led oerhört illa om du böjer en gammal häst den dagen du står där med en gammal häst som aldrig varit halt och som efter böjprovet får avlivas senare för hästen vart superhalt och efter böjprovet knapp kunde gå och får en fotboll till led.
Så är det nog inte lika lätt att säga at jaja denna hälta fanns där ju där innan för ett böjprov kan aldrig skada en häst!!

En seriöst vet avråder från böjprov på äldre hästar.

Jag köpte ett 17 årigt sto och vet avrådde oss att böja hennes leder utan att vi ist sprang med henne som vanlig..
Samt att vi red och longerade istället

Och jag tror en veterinär har den utbildning samt kunskap att se om en häst är är halt utan böjprov:sneaky:

Och ja du får väl kalla mig iseriös men jag vet många många hästägare som sagt har ridit och tävlat sina hästar UTAN att hästen haft ont en endaste sekund under sitt liv.
Och att man av en ren slump kommit fram till att hästen har ett skönhetsfel.
Och att veterinären säger att eftersom hästen inte verkar ha ont eller störs av "felet" kan man rida på som vanligt.

Man måste ju faktskt kolla på hur hästen mår och rör sig, har man en häst som gått bra tävlat och tränat i 10 års tid och aldrig varit halt eller sjuk. Ridningen har gått bra att den inte har haft problem ovilja att trampa under flytta sig i sidled eller andra symptom på att något är fel.
Och så säger en vet av att bara titta på hästen att hästen är utdömd och bör avlivas??!

Nä det köper jag inte..

En häst som har ont har ont och visar det alltid på nått sätt.
Alla behöver inte bocka och slänga av ryttare.
Andra kanske visar smärta genom att inte vilja trampa under sig, tappar bakbenen ibland, eller svårt för ena galoppvarvet osv osv.

Gäller för oss hästägare att vara lyhörda på sin häst bara.

Sedan får du kalla mig oseriös djurplågare what ever de får stå för dig.
Jag kallar iaf inte dig för en massa klåpord bara för du inte tycker som jag!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 045
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 314
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 929

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka