En krossad dröm... :(

Sv: En krossad dröm... :(

Hästen är halt i bägge bakbenen, står i första inlägget.

Men ang spatten har du rätt, spatt är en torr kronisk inflammation i hasledens glidytor och hasleden sitter i bakbenen.

Tyvärr måste jag förbereda er på fler krossade drömmar. Vet inte hur många hästar som vi och bekantskapskretsen har haft för avsikt att köpa som inte har gått igenom besiktning. Vissa har haft mer otur än andra. Efter tre-fyra klinikbesök på rad med tilltänkta hästar är man rätt luttrad och riskerar att gripas av desperation.

Nu vet jag inte alls hur illa det var, men äldre tävlingshästar brukar "släppas igenom" med mer markering efter böjprov än yngre. Därmed inte sagt att de är halta normalt. Har sett sådana hästar fortsätta som tävlingshästar i flera år med rätt omvårdnad.

Det här med "utdömd" är också ett flexibelt uttryck. Självklart köper man inte en sådan häst, men de kan mycket väl komma tillbaka bara man ger hästen tid. Fick en av våra äldre ponnyer utdömd häromåret efter senskada och operation som inte gav önskad effekt. Men med mycket tid och tålamod så var han helt fräsch och kom ut på tävlingsbanan igen. Har en känsla av att veterinärerna inte tror att barn (eller deras familjer) är beredda att ta slitet och kostnaden det innebär att ha en häst stående och sedan under långsam igångsättning med oviss utgång och därför "dömer ut" ganska snabt.

Det att man ofta tar bort skadade hästar ganska fort kan också medföra att det inte finns så stor erfarenhet av vilka skador som kan läka med tid och rätt konvalecens. (Hoppas bara ingen tror att jag menar att man ska behålla en häst som har ont eller inte kan förlika sig med ett mer stillsamt liv, det menar jag förstås inte. Vi har hästar i familjen som inte hade klarat så lång vila utan att bli vansinniga)

Önskar er lycka till med ert leteande. Säkert finns det fler häsar som passar!

Jag tycker också att du är ute o cyklar, ang. böja gamla hästar.

Jag var en gång i tiden på väg att köpa en 16-åring, som böjdes. Oj då, reaktion på ett ben. Veterinären förklarade att visst kan äldre hästar vara stela men då ska det vara samma stelhet på alla 4 ben, typ en halv grad som hästen travar bort inom några steg. Är det en mycket kraftigare reaktion på ett ben, ja då är det något med det benet. Visade sig sedan i det här fallet att hästen var frisk på 3 ben men hade en kotledsinfl. på det fjärde, som ägaren inte kände till och som inte märktes alls vid provridning. Tänk vad bra för mig som köpare att hästen hade böjts!

I TS fall är jag övertygad om att bakbensreaktionen framkom pga något avvikande i bakbenen. Inte pga ålder.

Bara för att du har träffat en veterinär som avrådde från att böja en äldre häst betyder inte det att "en seriös veterinär" alltid avråder från det. En seriös veterinär vet hur man gör och tolkar ett böjprov. ;)

En häst som inte klarar ett böjprov klarar heller inte av att ligga ner och sedan ställa sig upp och en häst som inte kan ligga ner, ja, då är det dags att ta farväl. Vad tror du lägger störst kraft på leden? En liten människa som böjer benet precis så som de böjer under sig benet när de ligger ner eller hästens kropp som trycker ihop leden? Man kan inte jämföra hästar och människor för hästar är flyktdjur, de ska kunna kasta sig upp och fly hals över huvud medans vi människor är rovdjur och dessutom har förmågan att använda redskap så vi behöver inte förmågan till att kunna fly hals över huvud på samma sätt. Isåfall så hade vi inte sett ut som vi gör för med våran klumpiga kropp. Vi är ju inga vidare sprinters om man jämför med många andra däggdjur. Dessutom blir vi människor väldigt mycket äldre nu än vad vi blev i människans begynnelse. Då var vi gamla vid 35-40 år. Idag är vi knappt ens medelålders då.
Jag har träffat många veterinärer men jag har aldrig träffat någon som tror att hen är så stark att hen kan trycka ihop leden lika hårt som hästen själv. Hade en veterinär sagt till mig att hästen inte ska böjas pga ålder så hade jag anlitat en annan veterinär för den veterinären har ett så konstigt tänk så då är vi inte alls på samma våglängd.

Hm, är inte så kategorisk

Har varit med om häst som ena dagen efter böjprov haltat så illa att gårdsvet pratade om avlivning. Dagen efter på klinik var den helt fräsch. Trots att de verkligen letade kunde de inte hitta något alls fel... Hästen vägrade lyfta något mer ben efter första böjningen som gårdsvet gjorde. Minns inte varför böjprovet gjordes (hästen stod hos fodervärd just då och jag var inte med på gården men kom till kliniken dagen efter) men tror det var för ev ägarbyte eller höjd försäkring eller liknande, dvs inte indikation på att ngt var fel. Det är efter några år fortfarande inget fel på hästen.

Välrenommerad och mkt erfaren hästvet som jag känner säger att om man vill/inte kan så kan man böja fram en hälta som inte finns.

Har hört att det i princip bara är i sverige som man håller på så mkt med böjprov, men vet inte om det stämmer.

Jag tror och vet att äldre blir stelare precis som vi människor blir.
Att överböjja en led som ung är inga problem.
Men gå in på ett ålderdomshem och överböj en människa på 90 år du kommer skada personen ifråga fruktansvärt.

Fast, ingen förväntar sig heller att 90-åringarna ska prestera som idrottsmän (= träning och tävling för våra hästar). Och nej, om hästen ska ha samma prestationsnivå som en 90-åring på hemmet är det ingen idé att göra böjprov :)

Självklart måste man ta med att äldre hästar är stelare och inte klarar samma böjning, men bara för det ska de inte bli 3-gradigt halta på ett ben efter böjning (obs, exempel)

Välrenommerad och mkt erfaren hästvet som jag känner säger att om man vill/inte kan så kan man böja fram en hälta som inte finns.
Jag har funderat en del på det där och förstår inte riktigt egentligen hur vi kan böja fram en ren hälta på en frisk häst, hästar ska ju kunna ha hela sin kroppstygnd på böjda ben när dom ligger ner tex.

Skulle vara isåfall ifall riktigt duktiga typer kan trycka/klämma ihop vissa nerver på hästen som isåfall kan utlösa en sådan hälta.

Men när en häst ligger ner fördelar den väl tyngden på mer än de böjda benen? Misstänker att de inte heller böjer benen till ytterläge, spec inte belastar dem i det läget?

Vet bara att en av våra hästar var svårt halt efter böjprov ena dagen och att man inte kunde hitta något som helst fel dagen efter. Så något måste vet 1 ha gjort fel. (Det var många ögon som letade fel dag 2, och hästen har inte varit halt en dag sedan dess)

Då har vi bara ålika åsikter och du behöver inte sitta och kastar elaka meningar till en person som inte tycker som du!

Jag tror och vet att äldre blir stelare precis som vi människor blir.
Att överböjja en led som ung är inga problem.
Men gå in på ett ålderdomshem och överböj en människa på 90 år du kommer skada personen ifråga fruktansvärt.

Då ska vi ta ut alla våra pensionärer från ålderdomshemmet och ut i arbetslivet igen, för det är ju bara att inte göra "böjprov" på våra 90-åringar så kan dom allt jobba ett tag till...

Konstigt att dom som gått hårdast fortfarande inte har några problem med böjproven utan det bara är dom som sitter och rider runt på våra pensionerade hobbyhästar i stort som inte går igenom ett helt vanligt böjprov.
Och fram för allt att ni inte ens böjer en 17-åring den har ju inte ens åldern att skylla på ännu, möjligtvis om den tagit sig en bit förbi 20, så kanske det hade varit acceptabelt men jag är tveksam till att jag ens accepterat det där.

/Camilla

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 045
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 314
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 929

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka