En korrekt hov

Sv: En korrekt hov

Sen tar det ju tid att rätta till också:(, de kan inte verka hoven, så att det blir rätt vinklar genast, utan det måste rättas till lite i taget, annars kan hästen bli dålig av det...därför det tar så lång tid, innan det är åtgärdat, och hästen blir ridbar igen..hoppas du får tag i specialhovisen snart...Lycka till

Ja, det är ju inte så att han inte går att rida. För det går alldeles utmärkt just nu. Han har inga problem med gångarterna eller så, utan pinnar på som vanligt.

Vet att det tar tid att rätta till, men huvudsaken att det blir rätt i slutändan tycker jag. Har bokat tid med denna hovslagare nu som har så bra rykte, så håller tummarna!

Håller väl inte med om att felmarginalen är större bara för att man slår på en sko.. visst, chansen att hästen blir ömfotad är såklart mindre om man slår på en sko också. Men är ju inte bara ömfotheten som kan ställa till problem :crazy:
Fel vinklar kan ge nog så värre skador.

Stressen över att hitta en bra hovslagare är grymt stor, håller helt med. Om det bara fanns kurser, eller utbildningar för enklare form av skoning hade jag gärna gått dem så man åtminstone kunde lära sig sko sina egna hästar!

Nä, såklart, men om vinklarna är fel bara en skoperiod eller så, så lär ju inte det vara så farligt. Men blir han öm kan jag ju i värsta fall inte rida alls på flera flera veckor...

Jag har gått lite barfotaverkningskurser samt att jag bokade in mig på två hovslagarföreläsningar, varav den ena tyvärr blev inställd. Och så frågar jag hela tiden.. Tillslut kanske man börjar få ett öga för vad som är vettigt iaf, även om man inte kan sko själv.

Ja, han är ju välutbildad, har för mig att han har två fortsättningskurser?
Får hålla tummarna att han har tid att ta sig an Gauti, verkar vara fullbokad annars..

Håller du till i närheten förresten?

Östersund...och jag har 5 fortsättningskurser;.)

Bara en skoperiod innebär ändå att hsäten går med fel vinklar i upp till ett par månader. Det tycker inte jag är helt optimalt. Om hästen är öm och den får vila tar den iaf inte skada på samma sätt.. Visst, man kan inte rida, men man rider inte sönder den.

Jag har också gått lite kruser.. Läst mycket litteratur.. Varit frågvis som attan, gått på förelsäningar..
Tycker mig har fått upp en hyfsad bild, men så var hovis ute och korrigerade massor på min hästs hovar. Visst hade jag sett att de var inåttåande och beredd på att han skulle korrigera, men jag hade inte väntat mig den synen efteråt! :crazy: Så nu känner man att man inte kan någonting igen!
Jag har lagt upp dessa bilder på en tråd här på hästvår "korrigerade hovar".. kolla gärna på den om du har tid.. vill hemskt gärna ha åsikter"

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 541
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 868
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
590
Senast: Lavinia
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
893
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka