En korrekt hov

Sv: En korrekt hov

Svårt förståss att avgöra på bild, men jag tycker mig se att hovväggens form i fram liksom har två vinklar.
Överst är den liksom brant och sedan är det ett veck där hovväggen blir mindre brant.

Ska en hov se ut så?
Om inte, vad kan det bero på att den ser ut så?
Om den ska se ut så, varför blir det så?

Jag upplever att det blir en sån där kant på min valack varje gång jag antingen skor eller skor av.

Svårt förståss att avgöra på bild, men jag tycker mig se att hovväggens form i fram liksom har två vinklar.
Överst är den liksom brant och sedan är det ett veck där hovväggen blir mindre brant.

Ska en hov se ut så?
Om inte, vad kan det bero på att den ser ut så?
Om den ska se ut så, varför blir det så?

Jag upplever att det blir en sån där kant på min valack varje gång jag antingen skor eller skor av.

Jag upplever också detta veck som du beskriver. Det är endast ena framhoven som har så och vill också gärna veta vad det kan bero på!

NU har jag fått tag på hovslagaren som sägs vara "gud" :) han skor en häst i stallet och har gjort underverk med den hästens hovar, så ska hålla mig till han. har träffat han och han verkar mycket vettig. så nästa skoning håller vi tummarna!

:bow:
Kan bara hålla med dig!

Som hästägare ska man kunna föra ett samtal med sin hovslagare, varför h*n gör si eller så.
Har man en seriös hovslagare så lär man få svaret på sina frågor!!

:bow:
Kan bara hålla med dig!

Som hästägare ska man kunna föra ett samtal med sin hovslagare, varför h*n gör si eller så.
Har man en seriös hovslagare så lär man få svaret på sina frågor!!

Det tycker jag också! frågade ut min nya hovslagare om allt han gjorde och varför. Så pratar med dom det gör jag! :) Och självklart tror man på deras kunnighet då dom är utbildad också. Men ändå blir det fel :grin:

Har bokat en med riktigt bra rykte till nästa gång och ska försöka hålla mig till honom om han har tid med en till kund. han verkar väldigt vettig

Har han initialerna JF så tror jag du kan känna dig lugn, har hört massor med bra och även pratat en del med honom.

Jag bytte endast hovslagare för att den jag hade slutade att engagera sig, kom inte på tiden man hade bokat och sköt upp hovslagartiden varenda gång. Så att jag fick vänta en vecka längre osv. Sådant gillar inte jag. Visst att det kan hända enstaka ggr, men detta hände varje gång jag hade bokat tid.
Annars har jag haft samma i flera år.

Hej du skriver att du alltid har haft utbildade hovslagare. En fråga,, är dom oxå medlemmar i Svenska Hovslagareföreningen???

Det du skriver i din första mening har jag fått mängder av PM från hästägare som har samma problem och detta från medlemmar i föreningen.. Det har i vissa fall gått så långt att dessa hästägare känt sig tvingade till att prova att övergå till AANCHP (Barfotaverkning för hästens sundhet) men efter ett tappert försök i nästan ett år insett att det innebar stora begränsningar i användbarheten..

Jag har bett dom som skickat PM till mig att omgående kontakta kansliet och delge historik med en skrivelse till Styrelsen för att,,,,,,,

SHF:s Styrelse verkar fullständigt nonchalera dagens hästägares behov av hovslagare som engagerar sig i sitt yrkesval och utför fysiologiska skoningar..

Till å med när dessa hästägare påtalat detta till föreningens kanslist så har föreningens kanslist svarat dessa hästägare med att h*n anser att hästägaren ställer för stora krav!!!

Om det är för stora krav att SHF:s medlemmar kommer på bokad tid,utför sitt yrkesutförande genom att utföra en fysiologisk skoning/verkaning enligt den grundutbildning dom tidigare genomgått som sedan lett till medlemskap i SHF och resultatet gång efter annan utifrån deras yrkesutförande i verkligheten leder till allt fler missnöjda kunder så måste vara något i styrelsens arbete som brister eller nonchaleras....

Det är tråkigt att du bor i sundsvall, för jag har en mkt skicklig kollega i Östersund, dock inte medlem i SHF men avsevärt mer plikt trogen och kunnig än många medlemar i SHF i nämda område.

Är det JF kan jag personligen gå i god för honom.

Låter bra! Veterinärerna här i trakten rekommenderar honom till alla sorters problem hovar och hans specialité är även sådant då han gillar dessa "utmaningar". Men har lyckats få tag på honom och bokat en tid, så det känns bra!

Hej du skriver att du alltid har haft utbildade hovslagare. En fråga,, är dom oxå medlemmar i Svenska Hovslagareföreningen???

Det du skriver i din första mening har jag fått mängder av PM från hästägare som har samma problem och detta från medlemmar i föreningen.. Det har i vissa fall gått så långt att dessa hästägare känt sig tvingade till att prova att övergå till AANCHP (Barfotaverkning för hästens sundhet) men efter ett tappert försök i nästan ett år insett att det innebar stora begränsningar i användbarheten..

Jag har bett dom som skickat PM till mig att omgående kontakta kansliet och delge historik med en skrivelse till Styrelsen för att,,,,,,,

SHF:s Styrelse verkar fullständigt nonchalera dagens hästägares behov av hovslagare som engagerar sig i sitt yrkesval och utför fysiologiska skoningar..

Till å med när dessa hästägare påtalat detta till föreningens kanslist så har föreningens kanslist svarat dessa hästägare med att h*n anser att hästägaren ställer för stora krav!!!

Om det är för stora krav att SHF:s medlemmar kommer på bokad tid,utför sitt yrkesutförande genom att utföra en fysiologisk skoning/verkaning enligt den grundutbildning dom tidigare genomgått som sedan lett till medlemskap i SHF och resultatet gång efter annan utifrån deras yrkesutförande i verkligheten leder till allt fler missnöjda kunder så måste vara något i styrelsens arbete som brister eller nonchaleras....

Det är tråkigt att du bor i sundsvall, för jag har en mkt skicklig kollega i Östersund, dock inte medlem i SHF men avsevärt mer plikt trogen och kunnig än många medlemar i SHF i nämda område.

Det vet jag faktiskt inte, hur kan man ta reda på det? Dom är utbildade och har egen firma osv. Det enda jag vet.

Jag bodde i Östersund förut och använde då en som heter Kurre som jag gillade väldigt mycket! Han var skicklig.

Nu har jag bokat en som har väldigt bra rykte här, så jag håller tummarna!

Det värsta jag vet är när tider skjuts upp, man inte får tag på folk osv. Och när dom väl kommer så engagerar dom sig inte, utan gör det dom ska och inget mer om du förstår vad jag menar.

Det vet jag faktiskt inte, hur kan man ta reda på det? Dom är utbildade och har egen firma osv. Det enda jag vet.

Jag bodde i Östersund förut och använde då en som heter Kurre som jag gillade väldigt mycket! Han var skicklig.

Nu har jag bokat en som har väldigt bra rykte här, så jag håller tummarna!

Det värsta jag vet är när tider skjuts upp, man inte får tag på folk osv. Och när dom väl kommer så engagerar dom sig inte, utan gör det dom ska och inget mer om du förstår vad jag menar.

Han va inte,,, han är.;)

Lycka till.

Han va inte,,, han är.;)

Lycka till.

Ja, det är klart! :) Han gjorde alltid ett toppen jobb med Gautis hovar, var alltid supernöjd efteråt. Det är dom hovarna jag saknar nu, dom jag alltid eftersträvar! :)

Har kollat på länken nu och ena av hovslagarna jag använt här stod med -han jag använde senast. Hon jag har använt mesta delen av tiden här stod inte med.

Han jag ska använda nästa gång stod med där.

:bow::bow:

Tänk vad mycket enklare det varit för oss hästägare då! Visst ska vi ha kunskap om våra hästars hovar och veta hur de ska se ut, men som det känns idag verkar det hopplöst att hitta en hovslagare som verkligen bryr sig och verkligen är skicklig. Jag är riktigt stressad över detta.

Jag vore mycket tacksam om du kikade in i min tråd om korrigerade hovar om du har tid någon gång. Skulle vara värdefullt om du slängde en blick på min hovslagares verk.
Tack isf!

Är det JF kan jag personligen gå i god för honom.

Ja, han är ju välutbildad, har för mig att han har två fortsättningskurser?
Får hålla tummarna att han har tid att ta sig an Gauti, verkar vara fullbokad annars..

Håller du till i närheten förresten?

Jag håller med dig, det är en jäkla stress att oroa sig för hur man ska hitta en bra hovis och hur man ska kunna veta i förväg att h*n är bra.

Jag som har mina hästar barfota har det ännu lite jobbigare, för många av de hovisar vi använt har bara "hyvlat av" hoven och så har hästen blivit öm. :cry: Om då kan jag ju inte träna hästen alls knappt på jättelänge. Skor man så verkar det finnas lite mer felmarginal.

Nu har jag iaf flyttat till hufvudstaden ;) och ska se om det inte finns en hovis här som ska vara engagerad :D

Ja, han är ju välutbildad, har för mig att han har två fortsättningskurser?
Får hålla tummarna att han har tid att ta sig an Gauti, verkar vara fullbokad annars..

Håller du till i närheten förresten?

Jag har bokat en tid med honom redan, så en gång kommer han sko Gauti i alla fall! :) Får hoppas han kan fortsätta att göra det sen också!

Håller väl inte med om att felmarginalen är större bara för att man slår på en sko.. visst, chansen att hästen blir ömfotad är såklart mindre om man slår på en sko också. Men är ju inte bara ömfotheten som kan ställa till problem :crazy:
Fel vinklar kan ge nog så värre skador.

Stressen över att hitta en bra hovslagare är grymt stor, håller helt med. Om det bara fanns kurser, eller utbildningar för enklare form av skoning hade jag gärna gått dem så man åtminstone kunde lära sig sko sina egna hästar!

Sen tar det ju tid att rätta till också:(, de kan inte verka hoven, så att det blir rätt vinklar genast, utan det måste rättas till lite i taget, annars kan hästen bli dålig av det...därför det tar så lång tid, innan det är åtgärdat, och hästen blir ridbar igen..hoppas du får tag i specialhovisen snart...Lycka till

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 541
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 868
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
590
Senast: Lavinia
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
893
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka