En korrekt hov

Sv: En korrekt hov

Måste ju säga att jag inte är ngn hovis, utan bara en hovintresserad hästägare:angel:

Min hovis säger att man måste hålla rätt på plattfötter. så att de får en lite högre tightare hov- så sulan blir ngt urskålad o att då stötdämpningen fungerar som den ska. inga pannkaksfötter:crazy:

När man har det så går det även att få normalhöjd på trakten.

sen måste man ju ställa den i balans oxå. Tillsammans med en större sko- ringsko eller dylikt kan man få tillbaka trakten.

Kilsula kan nöta ner trakten- bör vara av hårdplast, men kan kanske behövas om hästen är ansträngd i sina leder. Den är ju oftast en tillfällig lösning.
En skicklig hovis är bättre:angel:

Tycker att ni ska läsa Coaris råd.
Han har skrivit om många defekter o hur de bör åtgärdas.

Om man har stora problem bör man ta en hovis på klinik några ggr o sen få med sig skriftliga direktiv till den ord. hovisen.
hör efter vilka som anses vara riktigt bra.

Skriver mkt i denna tråd då jag vet att hovisarna kommer till undsättning o rättar till felaktiga råd:cool:

Kom på att jag bara kommenterade plattfötter.
Långa o understuckna trakter skrevs det nyligen om- att den måste verkas ner även i trakten för att de ska hamna på rätt kurs igen.

Tror att det var VDB som skrev det- kolla hans inlägg.

Ingen annan som har någonting att säga om hovarna?

Ingen annan som har någonting att säga om hovarna?

Inte mer än att det är komplett omöjligt att bedöma per bild utan att se hästen i dynamisk belastning(rörelse) och känna till historiken om hästen. Har du pratat med din hovslagare?
Det enda jag kan misstänka är att hovarna tidigare förmodligen haft problem med utflytningar? Har jag rätt?

Har du haft problem med avtrampade framskor kan man misstänka för stort övertramp bakifrån. Det ser man inte heller på en bild där hästen står stilla.
Prata alltid i första hand med hovisen så kan han/hon förklara varför h*n gör som h*n gör.

DSC01790.jpg

Jag är ingen hovexpert men jag tycker att den är lite felskodd
Tån är för lång och det är för hårt taget vid ballarna, hovvinkeln känns fel
Anlita alltid välutbildade hovslagare med behörighet!!

(Finns det ingen hovslagare som hänger lite på buke??)

Det sliter enormt på senor och ligament vid knäet och kotan. Byt hovslagare. Har varit med om detta själv, och hästen blev dålig (inflammation) och fick stå i månader innan hon blev friskförklarad.

Jag tar alltid utbildade hovslagare!! Skulle inte få för mig att göra annat, men du ser inte ens det hjälper!

Får byta igen då :grin:

Inte mer än att det är komplett omöjligt att bedöma per bild utan att se hästen i dynamisk belastning(rörelse) och känna till historiken om hästen. Har du pratat med din hovslagare?
Det enda jag kan misstänka är att hovarna tidigare förmodligen haft problem med utflytningar? Har jag rätt?

Har du haft problem med avtrampade framskor kan man misstänka för stort övertramp bakifrån. Det ser man inte heller på en bild där hästen står stilla.
Prata alltid i första hand med hovisen så kan han/hon förklara varför h*n gör som h*n gör.

Ja jag bytte hovslagare för att få det bättre och pratade med honom, han lät vettig och förklarade hur det ska vara och det där blev alltså resultatet av hans rätta skoning...

Han är utbildad, precis som alla andra jag har använt. Så jag vet inte vem man ska lita på längre?

Han har haft utflutna hovar förut, men bara på bakhovarna, nu verkar fram också bli så, i alla fall ena hoven.

Tappskor har han mest haft bak bara.

Det sliter enormt på senor och ligament vid knäet och kotan. Byt hovslagare. Har varit med om detta själv, och hästen blev dålig (inflammation) och fick stå i månader innan hon blev friskförklarad.

Ja, det knepiga är ju att hovarna har sett ut såhär länge. men kanske tar tid innan det blir något allvarligt utav det hela. ska försöka få tag på någon utav hovslagarna som har hand om "problem" hovar nästa gång, men han är så uppbokad jämt.

Hur kan du avgöra en vinkel på en bild som bara visar halva sanningen? Jag klarar inte av att bedömma det och jag är ändå hovslagare.

Det går INTE att bedömma per bild och speciellt inte som kotan inte syns! Har inte jag, Coari, Lskutt med flera sagt detta tusen gånger???
Sluta byt hovslagare som ni byter tröja, prata ist'llet med era hovslagare och sluta framförallt lyssna på självutnämda icke-hovslagare som tror sig kunna bedömma per en bild på nätet... Det är oseriöst.

Jag som nybörjare lyssnar ju mycket på vad folk har att säga men det du säger stämmer nog. Jag hade hört lite negativt om den hovisen jag anlitar (men det har jag iofs hört om de flesta härikring) men jag började prata med henne mer och berätta vad jag tyckte att jag såg. Jag tyckte att hovarna flöt ut på sidorna tex och hon förklarade hur hon tänkte när hon verkade och verkade ta till sig av min kritik. Jag gillar redan hovarna mer. Hon är utbildad och inte jag, men tillsammans så känner vi ju hästen bäst så jag tror att jag håller kvar hovisen och satsar på kommunikation istället.

Jag har fått för mig att alla hovisar har sin åsikt om hur det ska vara och låter man de få jobba med hästen längre tid så blir det nog bra. Vad vet jag..

Sluta byt hovslagare som ni byter tröja, prata ist'llet med era hovslagare och sluta framförallt lyssna på självutnämda icke-hovslagare som tror sig kunna bedömma per en bild på nätet... Det är oseriöst.

Jag bytte endast hovslagare för att den jag hade slutade att engagera sig, kom inte på tiden man hade bokat och sköt upp hovslagartiden varenda gång. Så att jag fick vänta en vecka längre osv. Sådant gillar inte jag. Visst att det kan hända enstaka ggr, men detta hände varje gång jag hade bokat tid.
Annars har jag haft samma i flera år.

Den jag bytte till nu skodde hästen som på bilden (det är han som skott då) och jag upplever att hoven hamnar längre och längre frammåt. Ser så ut IRL i alla fall. Tån blir längre och längre frammåt på något vis.
Jag brukar annars ta upp vad jag tycker är fel med mina hovslagare, det gjorde jag denna gången också, men ändå tycker alla att bilderna visar en felskodd häst. Så han är nog inte så duktig att sko trots allt då, utbildad är han.

Den där kängan var då till mig- fast jag har hänvisat till er.:crazy:

Konstigt är det då att man kan se bilder på bra skoning.:confused:
visst ska man titta på benaxlar o resten, men en bruten tåvägg o understuckna trakter kan man nog se. Eller finns det hästar som ska ha det så för sin fysiologi?
O sen när går det att prata med hovisar- utan att de blir förnärmade eller ironiska. Självklart finns det en del, men jag har bara träffat på EN. Det vanligaste är att de sen inte svarar i tel. eller inte kommer som avtalat. Man ska hålla klaffen o beundra:D

Jag har även sett kanonarbete som en hovis har lagt ner sin själ på- skrivit journal o kollat hästens rörelsemönster som var lite avvikande- som en annan mkt välrenommerad hovis har sabbat på EN skoning.
Den ena framhoven blev mindre än den andra o han säger till kunden att han då har lagt ut skon. det köpte kunden, men jag såg inte 1/10 mm utlägg.

Senast ändrad:

*sandlåda*
"och sluta framförallt lyssna på självutnämnda icke-hovslagare som tror sig kunna bedömma per en bild på nätet..."

Jag skrev klart och tydligt att jag INTE är någon hovexpert (Jag har aldrig någonsin kallat mig för hovslagare!!) samt att min PERSONLIGA åsikt är att hoven är felskodd(verkad) :mad::mad:

*sandlåda*

Jag skrev klart och tydligt att jag INTE är någon hovexpert (Jag har aldrig någonsin kallat mig för hovslagare!!) samt att min PERSONLIGA åsikt är att hoven är felskodd(verkad) :mad::mad:

Som du säger är du inte nån expert, men det verkar alla andra vara här. Jag kan se en fult/fint skodd häst på bild, men det säger INGENTING om den dynamiska belastningen! Vilket är det viktigaste!

Hur kan du ha en personlig åsikt om något du inte kan enligt dig själv? Är då min frågan? Bilden du hänvisar till kan du inte ens se någon vinkel. Inte jag iaf. Så hur kan du? En hovvinkel (korrekt) kan BARA ses irl eftersom hästen kanske JUST vid tillfället då man tog bilden vägde över lite. För att ta ett exempel. Sen måste man också se till helheten, dvs hur såg hästen ut innan skoning? Hur ser sulan ut? Hur ser tillväxten ut? Hur länge sen skoddes den sist. Hur ser den utbytta skon ut? Är den jämt sliten?
Bilden som avses här ovan tycker jag personligen inte alls är lång i tån, men det är min rent teoretiska åsikt utan att ha sett resten av benet och i rörelse osv...men vad vet jag. Jag är ju bara en hovslagare.

Jag håller med, det är verkligen väldigt svårt att hitta en hovis som man kan prata med och som kan och vill förklara det jag undrar över.
Eftersom man själv inte är utbildad ska man inte ha en åsikt.

Det är himla trist, tror att jag nu kanske har hittat en som går att diskutera med. Får väl se när jag hämtar hem guldklimparna till hufvudstaden ;)

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 541
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 868
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
590
Senast: Lavinia
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
893
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka