en kompis hund fick inte följa med in på ett fik idag...

Sv: en kompis hund fick inte följa med in på ett fik idag...

Fast nu var det ju faktiskt inte det tråden handlade om :idea: YorkWanns fråga handlade om allergi, inte om vad hälsovårdsmyndigheten säger. För det är ju en helt annan sak.

precis, försvarar inte det faktum att hunden fick följa med in alls, vi gjorde fel! och nu vet vi det.

Frågan gällde allergi!

Sen är det ju inte olagligt för en tråd att ta en svängom in på ett närliggande ämne! :idea: De går ju hand i hand!

Absolut, dock hade det varit trevligt med lite mer funderingar kring ursprungsfrågan med!

Jag tycker det är rent löjligt att det skulle räknas som ohygeniskt att ha med sig hunden in på en restaurang eller fik. Att den inte få gå in i köket är ju en självklarhet precis som att inga utomstående utan kockmundering heller få gå in där, och det är ju ändå där maten tillreds. Jag tycker det borde vara upp till restaurangägarna om de vill ha in dur i sina matsalar.

Angående allergi... :cool:

Jag jobbar själv i skolan där vi bla har totalt jordnötsförbud pga att vissa elever inte kan vistas i samma byggnad som det finns jordnötter och självklart begränsar det den individen, liksom andra allergier begränsar andra individer. I det extrema fallet tycker jag att man kan se allergi som ett funktionshinder eller ett handikapp: från susning.nu

Funktionshinder är en fysisk eller psykisk nedsättning av en persons funktion. I FN:s standardregler, som Sverige ratificerat, används det relativa handikappbegreppet. Enligt detta är funktionshinder handikappande i förhållande till sin omgivning. Ett funktionshinder innebär således inte per autoamtik ett handikapp i ett fullt tillgängligt samhälle. Funktionshinder kan vara medfödda eller orsakade av sjukdom, åldrande eller olyckshändelse

Som hundägare brukar jag ofta tänka på om elever eller andra människor kan reagera på mig pga att jag har spår av hund på mina kläder, händer osv. Jag brukar försöka tänka på att tvätta händerna ordentligt osv för att undvika detta så mycket som möjligt.

Jag tycker att det är enormt fräckt när hästmänniskor går med sina ridkläder i affärer/restauranger och caféer pga att man bär med sig så mycket allergiframkallande i sina kläder (Jag har själv varit hästmänniska so don´t kill me...)

Nu blev det långt och förvirrat, men jag tycker att det är bra att det finns vissa regler men vi kan inte ha en regel för varje sak... ex "du får inte ha mer en ett sprut parfym på dig på restaurang...". Individen har ett ansvar att se till att man inte förstör för andra individer. Vissa fattar den gränsen, andra inte. :angel:

Ja jag skulle bara tycka det vore trevligt! Såvida du har sån pli på dem att det inte far omkring och dregglar överallt! Dreggel har ju en tendens att falla ner på golvet bara om man inte låter jycken "torka av sig" mot allt den vill...

Soppan lagas ju i köket! Den bör inte bli hårig av att en eller annan hund ligger ute i matsalen!

Fullt så otroligt allergiska är det MYCKET få som är! Man kan inte ta hänsyn in absurdum heller!! Hur hygiensikt är snoriga småbarn? (Det finns människor som har sjukdomar/handikap som gör att de i princip saknar immunförsvar) Jag blir mer störd av ouppfostrade ungar än väluppfostrade hundar...

Det är närapå häxjakt på hundägare tycker jag!

...och många hundägare väljer att låta alla människor "njuta" av deras hundar. Men alla människor vill inte det. Jag har valt att ha hund men det har inte alla i min omgivning. Därför är jag noggrann med var jag tar med min hund och hur vi uppför oss när vi ex är på offentliga platser.

Och även om de flesta människor inte är så allergiska att de dör så kan de få obehag, nysningar, kliande osv... det vill i alla fall inte jag ansvara för. Jag ansvarar för att min hund inte stör någon människa... Att människor stör sig på hundägare beror på att MÅNGA hundägare uppför sig otroligt illa och behandlar sina hundar illa. Jag blir själv väldigt irriterad på hundbajs på trottoarer, uppbundna hundar som skäller eller folk som har sina hundar lösa på offentliga platser osv. Jag vill inte ha hundar på caféer, restauranger osv... vill jag gå på restaurang får hunden vara hemma eller hos hundvakt. I somras satt jag ett par gånger på uteserveringar, men då valde jag ett hörnbord så att så få som möjligt skulle behöva möta min hund... både för alla gästers skull och för hundens.Och dessutom frågade jag alltid personalen om det var ok för dem att jag hade med mig hunden... Det gäller att visa repekt för andra människor!

Detsamma gäller självklart barn... jag har inga egna barn, men blir lika irriterad på människor som har med sig småbarn på restaurang kvällstid... det är ju inte så att barnen får ut något av det. Och knappast föräldrarna heller...

Om alla visade varandra mer respekt så skulle många problem i världen försvinna!

Jag har mött hundar på fik och i affärer, och ärligt talat inte brytt mig det minsta, dock förstår jag ju om andra gör det. :)

Jag kan inte heller påstå att jag bryr mig supermycket, skulle aldrig säga till någon, men det stör mig. Dels antagligen för att JAG skulle bli utslängd om jag drog med mina på shopping (pga storleken) och dels för att jag stör mig på hund=prydnad-grejen.

Sen är det ju faktiskt så att en affär är en offentlig plats och för att respektera allergiker så tycker jag att man bör undvika att ta med jycken på såna platser. Precis som det är förbjudet att röka på såna platser.
Sen om hunden kommer med nån gång för att det är snöstorm och man måste något, är en annan sak. Men att planera att gå på shopping med en hund i sällskap i flera timmar, nätack.

Nej, shopping är ju inget man släpar med hunden på direkt!

Just den här dagen skulle vi bara in och äta frukost och att promenera på torget är väldigt bra miljöträning för vovven. Och eftersom vi fått ha med hunden innan antog vi att samma sak gällde den här gången. Men nu vet vi bättre ;) Vi satte oss utanför fiket, på innetorget istället. Funkar ju det med!

*kl*
Vart får man ta med sig hunden? Finns det skriftligt någonstans?

Hoppas att det är ok att jag spinner vidare i denna tråden. Är ju ändå inom samma ämne.

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 259
Senast: mars
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 507
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras ny här jag med,vill bara höra o ev få lite svar. min älskade mitzy Lhasa apso var drygt 10 år o jag var så glad att hon aldrig varit...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 814
Senast: Gnist
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 522
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka