en kompis hund fick inte följa med in på ett fik idag...

YorkWann

Trådstartare
Som rubriken säger så fick en kompis hund inte följa med in på ett fik idag, servitrisen hänvisade till att det finns så många allergiker. (Hunden har fått var där innan utan problem, därför som vi bara tog med honom in)
Och fine, det finns det ju, så vi gick ut och satte oss.

Men det fick mig att tänka lite, just det med allergiker, min mamma är otroligt allergisk mot parfym så hon kan inte gå på cafe, eller bio eller så.

så jag ringde upp dem nu på eftermiddagen för att ifrågasätta detta. Frågade hur de ställer sig till människor med stark parfym på sig, om det kommer in någon i stallkläder etc. Människor är ju allergiska mot massor av saker!

Hade de sagt att ni kan inte ha hunden med här för vi har folk här som är rädda hade jag nog inte tänkt så mycket på det.

hur hade ni tänkt?

Sv: en kompis hund fick inte följa med in på ett fik idag...

Jag har också funderat på det där länge. Hur ofta har man inte blivit rökt i ansiktet, halvkvävd till döds för att frun på andra sidan cafét har tre flaskor parfym på sig, hulkat sig i kväljningar för att gubben Nilsson inte tvättat sig på fyra veckor..osv.

Rädsla är en sak, men vart drar man gränsen vid allergi?

Vi tillåter inte djur inne på jobbet (bageri/kondis/cafe)
Enligt chefen är det hälsovårdsmyndigheten (tror det hette så) som sätter stopp för det pga att vi säljer livsmedel.

För mig personligen spelar det ingen roll om en hund/katt el. vad som nu råkar vara med kommer in i butiken men jag har fått neka kunder att ta med sig djur in pga ovanstående.

Överparfymerade alt. "jag har inte duschat sen i julas"-kunder är bra mycket "äckligare" att få in.
Händer ibland att man nästan får allergianfall mot sådana TROTS att jag inte är allergisk egentligen :(

Senast ändrad:

Man får väl övht inte ha djur i resturangmiljö?

Vi tillåter inte djur inne på jobbet (bageri/kondis/cafe)
Enligt chefen är det hälsovårdsmyndigheten (tror det hette så) som sätter stopp för det pga att vi säljer livsmedel.
.

och anledning ovan förstår jag ju absolut, visste dock inte det, och som sagt, det har varit helt ok innan att ha med honom!

När jag ringde förut så kunde de dock inte svara på mina frågor utan bad om att få återkomma, vilket de inte har gjort än.

De som jobbar där kanske inte heller visste om denna "regel" innan utan fått påpekning om det sedan ni var där sist ?!

Kan mycket väl ha varit så.

Frågan JAG ställde mig var ju dock den ovan, om man nu skyller på att det kommer in många allergiker, hur ställer mna sig då till människor med stark parfym, stallkläder etc.

Fast är det inte så att det måste finnas förbjudetskyltar för att de ska få slänga ut en?

Det tvivlar jag på! Regler är ju regler - nu för tiden får du ju inte röka på resturanger eller fik, då behöver de inte heller några skyltar om detta. Lika lite tror jag de behöver en skylt som talar om att djur inte är välkomna in i resturangen.

Jag hade en kul kille som patient - eller rättare sagt hans ledarhund (husse blind). Ledarhundar veterinärkontrolleras noggrant minst en gång om året.

Hussen går in på apoteket för att hämta ögonmedicin o har förstås med sin hund. Då går en kärring fram till honom o säger, "Man får inte ta med hundar in här. Jag är allergisk mot hund". "Jaha" säger han "och vem är sjukast, Du eller jag. Jag är blind pga en ögonsjukdom." Då höll kärringen käften.

Folk är allergiska mot vad som helst . Hugg ner alla björkar till o börja med tycker jag.

Nu blev jag så j***a irriterad, snart får man väl i Sverige inte ha hunden i sitt eget kök - eller parfymera sig eller tvätta håret med schampo med någon doft eller tvätta sina kläder med parfymerat tvättmedel. CitronYes eller vad det heter kanske förbjuds också att diska med.

Jag blir paff varenda gång jag möter en hund i klädaffär, så att ta med dem in på fik gillar jag faktiskt inte... Men ärligt, vill ni möta mig med 2 stycken 35 kgs dregglande, fällande jyckar när ni ska handla en jacka...?? Eller när ni ska fika?

Så nej, även om jag är hundägare och gärna tar med mina hundar så lämnar jag dem hemma vid shoppning och fika (valp undantaget för då kanman ha den i famnen).

Det är så otillåtet att hälsovårdsmyndigheterna inte ens vill tillåta resturangägare göra en "Hundresturang" alltså särskligt inriktad på hundägare med hundar (!) Det har något med "lokal med mattillverkning" att göa.
Jag tycker DET är det fånigaste jag hört, men jag kan ha lite mer förståelse för det när det gäller vanliga ställen,

Jag blir paff varenda gång jag möter en hund i klädaffär, så att ta med dem in på fik gillar jag faktiskt inte... Men ärligt, vill ni möta mig med 2 stycken 35 kgs dregglande, fällande jyckar när ni ska handla en jacka...?? Eller när ni ska fika?

).

Jag har mött hundar på fik och i affärer, och ärligt talat inte brytt mig det minsta, dock förstår jag ju om andra gör det. :)

Nu blev jag så j***a irriterad, snart får man väl i Sverige inte ha hunden i sitt eget kök - eller parfymera sig eller tvätta håret med schampo med någon doft eller tvätta sina kläder med parfymerat tvättmedel. CitronYes eller vad det heter kanske förbjuds också att diska med.

Men att ta med en hund in i en resturang är rent ohyggieniskt, det handlar inte bara om allergi utan att vi i Sverige har lagar om hur hygienen skall skötas på ställen där livsmedel serveras till allmänheten!

För inte vill du väl betala mat på en resturang och få sitta och beta hundhår från soppan? :confused:

Men att ta med en hund in i en resturang är rent ohyggieniskt, det handlar inte bara om allergi utan att vi i Sverige har lagar om hur hygienen skall skötas på ställen där livsmedel serveras till allmänheten!

För inte vill du väl betala mat på en resturang och få sitta och beta hundhår från soppan? :confused:

Fast nu var det ju faktiskt inte det tråden handlade om :idea: YorkWanns fråga handlade om allergi, inte om vad hälsovårdsmyndigheten säger. För det är ju en helt annan sak. Verkar ju inte heller som att fikets anställda vet varför det inte får vara djur där eftersom de skyllde på allergi ...

Sen är det ju inte olagligt för en tråd att ta en svängom in på ett närliggande ämne! :idea: De går ju hand i hand!

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 259
Senast: mars
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 507
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras ny här jag med,vill bara höra o ev få lite svar. min älskade mitzy Lhasa apso var drygt 10 år o jag var så glad att hon aldrig varit...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 814
Senast: Gnist
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 522
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka