En jättedum fråga

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mian1
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 44
  • Visningar Visningar 3 364
Sv: En jättedum fråga

Som tidigare nämt av nån annan pga att hingsten kan lämna fler avkommor, men vad jag kan tillägga är att det är en het debatt om att avkommorna ska få gröna papper först då de har en "godkänd" moder och fader. att man ska försöka ta fram en motsvarighet till hingstarnas bruksprov till ston. jag ser det bara som positivt eftersom det driver motivationen hos uppfödare ytterligare att få fram bra ston i aveln, en häst med gröna papper är ju det de flesta kunderna vill köpa. hästar med icke gröna papper förlorar oftast värde. Bra att ta upp den här debatten här! :)

Mitt sto har vita papper, men hennes avkommor från gröna :angel:

Kan tillägga att hon själv var Breedersfinalist ochhennes mamma har placeringar i 1.40 på nationell nivå, så jag tycker att hon har ett berättingande i aveln ;)

att man ska försöka ta fram en motsvarighet till hingstarnas bruksprov till ston

Varför i hela friden då? Vi har ju redan våra treårstester som ger oss ett hum om vad det är för ston vi har!

min tränare och lärare har hemma ett sto som är relativt okänd, har gått ngr 120 hoppningar men gick sedan i avelsboxen. Hon har bara lämnat svårklassavkommor, varav den ena vann en höjdhoppstävling i London på 2,20 cm..! :o

Men han/hon måste sett en potential hos den märren!

Ang. vita eller gröna papper; det finns faktiskt fullblodsaraber godkända för halvblodsavel = gröna papper. Ingen reagerar om man tar in ett engelskt fullblodssto i halvblodsaveln men om man tar ett halvblodsto till en fullblodsarab blir det genast skrynkel på näsan. Hmm, märkligt! OBS att jag inte har något sto som fått avkomma efter en arab eller har något som är dräktigt med. Tror däremot att det kanske inte vore fel att ta in lite fullblodsarab då och då. Och var finns anglohingstarna?

Liknande trådar

Avel Funderingarna går lite kring att betäcka min swb och jag har såklart lite koll på en del hingstar. Men det är ju alltid ett sammelsurium... 2
Svar
38
· Visningar
3 641
Senast: Hedwig
·
Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
464
Senast: Freazer
·
Avel Tidigt på säsongen men jag tittar och följer hingstarna som visas nu utomlands. Har ögonen på flera st som visat sig lite extra men såg... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 792
Senast: Habina
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 116

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka