En jättedum fråga

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mian1
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 44
  • Visningar Visningar 3 364
Sv: En jättedum fråga

Vad skillnaden hos den enskilde uppfödaren och aveln istort ligger kan jag inte förstå, jag får en känsla av att du är en teoretiker som har stor tilltro till blupsystemet som är som all annan statestik att man tar in information som gör att det blir som man tänkt sig.

Javisst och stämmer då denna hypotes som Peråke framställer så har vi om några generationer en avel där stona helt saknar betydelse :confused:

:D eller är det jag som är ute och cyklar nu :crazy:

Jo---visst låter det väl teoretiskt och kanske svårt att förstå. Nu är det hela inget eget påfund och inte heller är jag någon "skrivbordsuppfödare".
Första gången jag verkligen förstod det jag i och för sig hade läst, men egentligen inte förstått. Var på SH´s halvårsmöte någon gång jag vet inte riktigt när.

En föreläsare från SLU beskrev just detta, att mest påverkan på populationen har avelsföreningens urval av hingstar ??
Givetvis protesterade alla och förklarade för denna teoretiker något som alla dessa uppfödare visste mer än väl--mest betydelse för avkomman har stoet. Ett bra sto föder bra avkomma som präglas av modern och riktigt bra ston kvittar det vilken hingst man väljer till.

Nå vem har då rätt ???
Uppfödaren med erfarenhet-teoretikern med avelskunskaper.
Bägge förstås, sett ur vardera hålls perspektiv.

Jag beskriver med ett exempel.

Halvblodsföreningen "det klontiga halvblodet" (DKH) beslutar sig för att avelsföreningens hästar har allför långa ben och är på tok för lätta i typen, dessutom vill dom på inga villkor att halvbloden skall ha någon hoppförmåga.

Detta blir då avelsmålet. lågställda hästar med dålig hoppförmåga.

Man väljer hingstar därefter, ju kortare ben och desto talanglösare hopprov--högre poäng och godkännande enligt rasvsa krav.

Hingstar valda utifrån denna typ av urval är godkända i DKH.

Normalpopulationen betäcks först en gång--resultat genomgående att fölomgången blir betydligt i genomsnitt klontigare än mödrarna.

Sedan tar man och väljer ut de allra bästa treårsstona, ju klontigare dessto bättre och betäcker igen med äldre hingstar som visat särskilt bra nedärvning av sin klontighet eller unga förmågor framavlade enligt föreningens rasstandard.

Denna fölomgång kommer i genomsnitt att ha blivit förstås ännu mer präglade av avelsmålet. I denna generation är ju inte bara fäderna klontiga nu är ju dessutom modern betydligt mer klontigare än mormor.

på två generationer har DKH troligtvis lyckats väldigt bra att med bra hastighet närma sig avelsmålet.

Så visst är det så att avelsföreningens avelsmål och urval av hingstar efter avelsmålet är det som mest kommer att ha betydelse för hur den framtida population skall se ut och ha för egenskaper.--

Kanske ett både dåligt och märkligt exempel, men belyser hur stor del i avelsarbetet urvalet av hingstar har.
peråke

Nu har jag aldrig hört ordet "klontig" tidigare men jag förstår att du varit och lyssnat på "översteprästen", och jag förstår inte varför vi med ston som har BRA stammar inte skulle producera moderna hästar som är säljbara och med ditt kunnande undrar jag vem av dig eller mig som producerat flest breedersfinalister och svårklasshästar trots att jag inte vet vad klontig är. En sak som du nog fått om bakfoten är att om DKH är en annan benämning på ASVH är du nog ganska dåligt påläst om avelsmålen

Burra skrev:
Nu har jag aldrig hört ordet "klontig" tidigare men jag förstår att du varit och lyssnat på "översteprästen", och jag förstår inte varför vi med ston som har BRA stammar inte skulle producera moderna hästar som är säljbara och med ditt kunnande undrar jag vem av dig eller mig som producerat flest breedersfinalister och svårklasshästar trots att jag inte vet vad klontig är. En sak som du nog fått om bakfoten är att om DKH är en annan benämning på ASVH är du nog ganska dåligt påläst om avelsmålen

Svar--nej jag har inget med halalvblodsavel att göra.
Är inte insatt i era dispyter.
Exemlet var att beskriva hur man med val av hingstar kan påverka hur hela populationer kan förändras.
peråke

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker att hypotesen är intressant! Däremot så tror jag att den inte riktigt stämmer med verkligheten på flera punkter...

Tittar man exteriört på de hingstar som går igenom på bruksproven så ser man flera saker:

1. Många saknar Könskaraktär/hingstkaraktär - något som i det vilda naturlivet är oerhört avgörande för om ett hondjur ska välja ett handjur som sin partner för avel eller ej. Oftast bland flock djur så är det ett gäng honor som har en hanne i gruppen med betäckningsrätt - det handjuret har oftast oerhört specifika maskulina egenskaper som tex. bla i sin exteriör, som attraherar honorna och således ingen exteriör avsaknad av maskulinitet. Jag tror att en hingsts nedärvning och en hingsts maskulinitet är något som hör ihop. En riktigt bra hingst har en god hingstkaraktär och uppför sig som en hingst, redan från början - som liten. Man måste så att säga kunna se direkt utan tvekan, att det är en hingst och inget annat. Frågan är om inte själva hingstkaraktären också skulle poängsättas.

2. Man ser även att många hingstar som passerar nålsögat inte har en stark mödernelinje - i mina ögon så blir då denna hingst en mer tillfällighetsprodukt som kanske inte har ett berättigande i aveln utan ett större berättigande som sporthäst. Jag tror inte att tillfällighets produkter vanligtvis är speciellt starka i sin nedärvning. Men undantag finns.

3. Många utav hingstarnas exteriör är heller inte konform med den rasstandard som eftersöks internationellt. Dvs lätta högställda atletiska individer med god längd på sina ben osv.. Vad händer tex med en djur population där man mer och mer släpper igenom avelsdjur som ser ut som :crazy: - men hoppar eller rör sig som :devil:. Idag så behöver man som avelshingst endast kunna det ena dvs hoppa eller röra sig bra. Genom att välja sådana här individer så tror jag att man snarare urholkar aveln i en population en förstärker den. Varför skärper man inte kraven mer om den manliga individen har ett sådant stort inflytande på en population...

4. Om denna mediokra hingst sedan paras med ett mycket förärvningssäkert sto som alltid stämplar sina avkommor - så kommer den märren att föda fram en avkomma som hon stämplar med sina kvaliteer och egenskaper. Alla hennes avkommor kommer till övervägande del att se likadana ut och vara präglade av henne. Hennes döttar kommer också förmodligen att lämna högklassiga avkommor osv med kvaliteer ur denna stolinje. Jag tror att det spelar ingen roll vilken hingst man tillför detta sto så kommer han att få stryka på foten i de flesta fall för hennes nedärvning kommer att slå igenom. Hingstar i all ära men vissa stolinjer rår hingstarna inte på vad det gäller synbar nedärvning - det som är positivt är, när dessa ston paras med rätt hingstar som förstärker dessa stons egenskaper så att dessa blir ännu mer solida i sin nedärvning genom sina avkommor...

5 Den andra varianten är att man tillför ett mediokert sto eller sämre, avlar för att man vill ha en avkomma med alla goda egenskaper man ser hos hingsten - ut kommer sedan en fölunge som ser ut som vilken annan som helst...

Jag tror att denna hypotes skulle kunna stämma bättre på en djurgrupp som utifrån en speciell rasstandard och ett avelsmål var klonade och sedan betäcktes med varandra.

Gruppen med handjur skulle utifrån rasstandaren vara konform i sin exteriör och specifika maskulina egenskaper ställt mot och gruppen hondjur skulle vara konform med specifika egenskaper för hondjur ställt mot rasstandarden och avelsmålet. Hypotesen stämmer någorlunda när det handlar om en inavel med klonade djur och en bestämd rasstandard och ett bestämt avelsmål.

Men så fort man blandar in ekonomi, okunskap, olika särintressen, olika avelsmål, starka stolinjer - så spricker teorin...

Verkligheten ser inte likadan ut hos forskarna och uppfödarna ;)
Blup i all ära men den intresserar inte mig...

Hälsningar Helen ;)

*lånar*

Jag som håller på med trav och har en skaplig hingst sjäv som inte är godkänd( ingen ide att försöka ens) men har betäckt med honom ändå( blir reggad travare)

Jag har letat ett "bra sto" åt honom, alltså inte vemsomhelst , utan verkligen lagt ner mig för stoet....OM min hingst varit ett sto så hade h*n ansetts som ett mycket bra sto prestationsmässigt sett(o även exteriört)...så därför betäcker jag med gott samvete och det behöver inte alls bli sämre än en 150 000 kr's hingsts avkommor....

En riktigt bra hingst har en god hingstkaraktär och uppför sig som en hingst, redan från början - som liten. Man måste så att säga kunna se direkt utan tvekan, att det är en hingst och inget annat. Frågan är om inte själva hingstkaraktären också skulle poängsättas.

Man kan också låta andra hingstar avgöra... Jag har sett en arabhingst (som normalt sett inte är hingstig alls, brukar inte ens reagera på ston i närheten) på utställning som gick igång fullständigt vid åsynen av en svart, vacker skönhet i ringen...en annan hingst...! Den svarta skönheten skulle jag aldrig betäcka med. Som får andra hingstar att tro att de har ett underbart sto framför sig... :angel:

Skämt åsido. Naturligtvis kan man uppnå samma effekt som peråke beskriver genom samma urval av stona. Poängen är ju att det faktiskt räcker att vara konsekvent i sitt urval med ena halvan av den genetiska påverkan av fölen. OM alla gör det och fortsätter med det i längden.

Carina på Silver Arabians

carinaso skrev:
Skämt åsido. Naturligtvis kan man uppnå samma effekt som peråke beskriver genom samma urval av stona. Poängen är ju att det faktiskt räcker att vara konsekvent i sitt urval med ena halvan av den genetiska påverkan av fölen. OM alla gör det och fortsätter med det i längden.

Nu förstår jag inte riktigt hur du menar...

Jag tycker att vi ska ha en hög standard på våra hingstar. Men höjer vi ribban ytterliggare så är jag tveksam till att folk orkar satsa på nya hingstar om intagningen skall bli hårdare och att de efter 6 år ännu mer riskerar att tas ur aveln. Det är lätt för stoägarna att bara säga "höj kraven". Jag skulle nog vilja att stoägarna höjde sin egen kompetens att välja bland de befintliga hingstarna och dra egen slutsats vilken de vill använda och inte bekymra sig över de hingstar de inte vill använda då dessa ju inte kan vara ivägen om de ändå är ointressanta

Jag tycker också att vi stoägare måste vara mer selektiva och mer kräsna i valet av våra ston för avel - så det håller jag med om. Anledningen till att jag inte skrev det är att peråke pratade om hingstarnas betydelse för den totala popolationen genetiska och fysiska beskaffenhet...

Problemet med dessa rikigt bra stona är att de är svåra att få tag i dem är oftast ej till salu - själv så har jag letat efter ett riktigt fint sto länge utan att finna det jag söker... :crazy:

Hälsningar Helen

Visst kan man få samma urvalseffekt om man konekvent väljer ston eefter en egenskap. Men faktum kvarstår ändå att hingsten under sin livstid har möjlighet att få mycket fler avkommor än ett sto och att det behövs mycket fler ston än hingstar i aveln och därmed kan man inte vara lika kräsen på sto sidan som på hingstsidan.

En bekant till mej som varit aktiv uppfödare under mycket lång tid sa till mej vid ett tillfälle då vi diskuterade just stona (lite ryckt ur sitt sammanhang men än då) - "Det är inte alltid de bästa stona som ger bäst avkomma. Snarare är det de alldagliga (men fortfarande av god stam - min anm.) som visar sig ge de bästa avkommorna".

Jag är benägen att hålla med - trots att man idag gärna ser bra ungston i tidig avel för att skynda på utvecklingen (se ASVH - stimulanspaketet). Det verkar som att detta har gett goda resultat vad gäller fölens bedömningar. Kanske är man på rätt väg - kanske inte?

Att avla för att få hållbara och hanterliga hästar har man lyckats med under flera hundra år - så länge kraven uppfyllde arméns krav på hästar. Utvecklingen och kraven har sedan gått förhållandevis fort. Vi gör vårt bästa för att hålla en internationell standard på både hopp och gångartshästarna. Idag (liksom tidigare) är inslag av tyska och holländska hingstar tämligen dominant i vår "svenka" avel. Se bara på urvalet av hingstar hos flertalet hingststationer ex. Flyinge. Inte många "svenska" hingstar som marknadsförs som gångartshingstar i alla fall.

En annan tanke som just slog mej - under all avel av "halvblod" (europa) har man blandat in såväl fullblodsaraber, eng fullblod och angloaraber med jämna mellanrum. Idag kan man se xx i stamtavlorna och det ses som positivt. Men inte ser man några ox eller x i svensk avel direkt!?

Beror kanske detta på att de tyska och holländska hingstarna vi tar hit, elller imp sperma från, redan har stor % av dessa att det inte längre är intressant? Tja, jag bara undrar.....

Jag håller med om att det är synd att det inte finns någon anglohingst som är godkänd för svensk halvblodsavel! Vad gäller rena araber tror jag att en del är rädda för att använda dem för att avkommorna kan bli för små. Hästar ska ju vara så stora nu för tiden...Sen är det säkert en del som inte vet att araber är godkända av ASVH. Idag finns det ju bara en arabhingst som är godkänd för halvblodsavel, men jag tycker att han verkar vara vettig! Men tittar man på hans halvblodsbetäckningssiffror så har han bara betäckt 6 ston de senaste fyra åren.

Men vad tror du att det beror på? Tror du som jag att araber har för dålig marknadsföring i kombination med dålig historisk kunskap hos stoägarna eller är det endast rädsla för små avkommor? Personligen tror jag på en kombination av båda + precis som du säger; finns inget urval av xx och så vitt jag vet inget urval alls av x.

Jag tror att det beror mycket på att araberna inte av halvblodsfolket anses som prestationsavalade för hopp och gångarter utan mer för distans eller rena utställningshästar.

Arabfolk och halvblodsfolk är sällan samma människor. Men som sagt så ligger ju araberna bakom nästan alla hästraser, men det ska väl helst vara så långt bak att det inte syns...

Jag tror att det är en kombination av okunskap och rädsla för små avkommor. Själv skulle jag gärna använt en vettig anglohingst till mitt halvblodssto! Om man studerar stammar både internationellt och historiskt ser man ju att det förekommer relativt många anglos. Och vad gäller araber tror jag att få har koll på att Utrillos mormorsfar var arab...

Själv efterlyser jag både vettiga fullblodshingstar och anglos till dagens halvblodsavel!

Det är väl mest bara de senaste 20 åren som araben använts inom distansridning, åtminstone här i Sverige. Annars håller jag med om att många halvblodsmänniskor nog mera ser dom som utställningsobjekt än bruksdjur, trots att det är vad det tjänstgjort mest som genom århundradena...

Jo fast frågar man någon som håller på med halvblod om just araber får man ofta svaret att de är distanshästar och utställningsobjekt.

Liknande trådar

Avel Funderingarna går lite kring att betäcka min swb och jag har såklart lite koll på en del hingstar. Men det är ju alltid ett sammelsurium... 2
Svar
38
· Visningar
3 641
Senast: Hedwig
·
Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
464
Senast: Freazer
·
Avel Tidigt på säsongen men jag tittar och följer hingstarna som visas nu utomlands. Har ögonen på flera st som visat sig lite extra men såg... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 792
Senast: Habina
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 116

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka