En jättedum fråga

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mian1
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 44
  • Visningar Visningar 3 364

mian1

Trådstartare
Hur kommer det sig egentligen att det är just hingsten som måste vara godkänd och inte stoet? För en bra hingst och ett dåligt sto borde väl ge lika halvtaskiga avkommor som en dålig hingst och ett bra sto? Eller?

Sv: En jättedum fråga

En hingst kan få 2000 avkommor under sin livstid, ett sto 20 om man har tur! Alltså kan en dålig hingst ha ett mycket större inflytande på aveln än vad ett dåligt sto kan!

Görel skrev:
En hingst kan få 2000 avkommor under sin livstid, ett sto 20 om man har tur! Alltså kan en dålig hingst ha ett mycket större inflytande på aveln än vad ett dåligt sto kan!
Aha :idea: Tack!

fast egentligen borde man inte avla på ston som inte är "Godkända" eller som inte kan tillföra ngt till aveln... men det är ju upp till varochen! fast avelsnämderna ser ju helst att man avlar på antingen ston med egna prestationer, eller som lämnat bra avkommor, eller blivit bedömda med bra resultat... Det är ju därför de har alla de där rabatterna!

På sätt och vis så kollar man ju stona oxå. Som 3 åringar visar vi våra ponnyston för stambokföring och får då reda på om de är klass I el inte.

Förr var det så att om att stoet fick en 4 som något delpoäng vid premiering, så var den "kasserad", dvs ej välkommen i aveln... Jag vet inte många som betäckte dessa ston(tack o lov var det inte så vanligt),, men OM någon gjorde det så blev det genast spritt ibland övriga uppfödare... pinsamt för den skyldige...
För 20 år sedan var det ju inte så vanligt med småuppfödare, utan det var ju stora stuterier med 20 talet avelsston på varje... då var det inte så lätt att få ett dåligt rykte, eftersom "alla kända alla"...

Napoleon och Lamberts mamma Josephine fick bara 34 poäng men användes i aveln ändå...
Och i Ridsport förra året var en intervju med Zanchors uppfödare som berättade att hans mamma inte blivit rekommenderad att användas i aveln, så han blev hennes enda avkomma...

Det fanns väldigt få stuterin i den storleksklassen du nämner dom flesta hade på den tiden 1 till 3 ston och jag vet inte att de med sämre ston kände nån skam inför de andra uppfödarna

Är man seriös så visar man sitt sto på premiering för stamboksföring och får där en exteriörbedömning samt poäng på sitt sto. Man brukar också kunna fråga premieringsförättaren om hon/han tycker att stoet är lämpligt att avla på. Sen är det upp till var och en att avgöra om sitt egna sto kan tillföra aveln något av värde.

Sen behöver inte stoet få jättehöga poäng själv för att vara en superförärvare. Se Görels exempel men bör då ha något annat extra, t ex tävlingsmeriter eller förärvningssäker stam.

Senast ändrad:

Tar sista knappen...

Om man ser till halvbloden (och jag kan tänka mig att fler raser har det problemet) så behövs det så pass många ston i avel för att tillgodose behovet av nya hästar att man behöver ha in nästan alla ston som finns. Risken är ju att de bästa stona istället för att användas till avel blir rid-/tävlingshästar och därmed får få eller inga avkommor. Medans man använder de sämre stona för att de inte blir lika bra tävlingshästar av dem.

ursäkta att jag kommer ifrån ämnet lite nu, men det är väl knappast någon brist på halvblod? Isf borde ju uppfödarna som nu finns kunna få skäliga pengar för sina uppfödningar utan problem, något som nu inte är fallet...

Bra hästar är det ofta svårt att få tag i och problemet är att som skrivits ovan många av de bästa stona går till sporten och de tveksamma som inte är säljbara eller är skadade och triangelmärkta betäcks. Men bra hästar är det efterfrågan på.

Brist på bra halvblod är det ju. Skrev lite fort igår. Nästan alla BRA ston skulle det stå. De siffror jag sett är att det behövs ca 5000 ston som går i avel per år. Ju fler ston som tävlas och rids och inte betäcks upp i högre ålder, desto fler av de såliga stona måste betäckas. För halvblod ligger ju också priserna betydligt mycket högre än för många andra raser, och nu pratar vi fortfarande bra hästar.

Hittade en siffra på totalt avelsframsteg för halvblod och där räknar man med att hingstarna står för 80% och stona för 20 %.

Bubbla skrev:
Hittade en siffra på totalt avelsframsteg för halvblod och där räknar man med att hingstarna står för 80% och stona för 20 %.

Betydelsen av avelsföreningarnas urval när det gäller hingstar och populationens framtida exteriöra beskaffenhet och bruksegenskaper. -Är något som borde bli mer kännt och omtalat. Det går med styrd avel och urval att omforma en ras så att den blir det man vill ha.

Hur vet man vad man vill ha ?? Det styrs förstås av vad köparna vill ha.

Vill köparna ha lätta ädla högställda hästar som hoppar bra, så väljer man ut några förhållandevis få hingstar som ser ut ungefär så som man vill ha avkommorna. Finns dom inte inom avelsföreningen så får man söka dom där de finns.

Stonas roll ??? är förstås att mer mot avelsmålet lämpade ston föder bättre avkommor, men av underordnad betydelse eftersom urval av hingstar efter någon "viss norm" påverkar avkomman vid betäckning av vilket sto som helst med 50%.
Till nästa generation och med samma typ av urval av hingstar, kommer nu avkomman att till 75% vara påverkad av typen av hingsturval.

På två generationer kan man nå mycket betydande avelsframsteg med att välja hingstar utifrån hur man vill att rasen skall vara beskaffad--och därmed producera det köparna vill ha.

peråke

75% på två generationer låter enkelt!!! Men så enkelt är det nog inte. Man får inte glömma att om du ska bedriva framgångsrik avel får du aldrig glömma stoets STAM för den har större betydelse än teoretiska procentsatser

peråke skrev:
Stonas roll ??? är förstås att mer mot avelsmålet lämpade ston föder bättre avkommor, men av underordnad betydelse eftersom urval av hingstar efter någon "viss norm" påverkar avkomman vid betäckning av vilket sto som helst med 50%.
Till nästa generation och med samma typ av urval av hingstar, kommer nu avkomman att till 75% vara påverkad av typen av hingsturval.

peråke

Jag tänker mer utifrån den här tesen:

En hingst kan betäcka många ston varje år och därigenom få avkommor som låter tala om sig och gör reklam för fadern -

men ett sto som bara kan lämna en avkomma per år och dessutom gång på gång bevisar sin förträfflighet i avelsammanhang genom att lämna den ena fina avkomman efter den andra, år efter år - hon är till att sätta värde på ! Därför så är bra ston med starka mödernelinjer viktigare än hingsten...Dessa ston är det brist på - stor brist dessutom...

Lämpade ston föder därmed inte bara bättre avkommor utan dom sätter så att säga sin kvalitetsstämpeln på avkommorna - avkomman är inte en ren tillfällighetsprodukt utan mer " en produkt med torrt på fötterna "...Därför så är inte stona av underordnad betydelse för mig...utan tvärtom.

Stoet´s kvalite och avkommornas beskaffenhet har otroligt stor betydelse för den enskilde uppfödaren.

Däremot avelsföreningen och populationens avelsframsteg har hingsturvalet så stort inflytande som 80% av.

För varje generation halveras det genetiska inflytandet av ursprunglig stostam till förmån för de egenskaper utvalda hingstar bär.
peråke.

Eller lite förenklat: alla ston har en pappa. Om alla hingstar som används i avel är bra så blir även stona det. Såsmåningom, alltså.

Carina på Silver Arabians

Däremot avelsföreningen och populationens avelsframsteg har hingsturvalet så stort inflytande som 80% av.

HTML:
För varje generation halveras det genetiska inflytandet av ursprunglig stostam till förmån för de egenskaper utvalda hingstar bär.

Okej då förstår vad du syftar på. Ytterligare en anledning till att vi borde skärpa reglerna för godkännande av hingstar på halvblodsidan, med andra ord...

Helen

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Funderingarna går lite kring att betäcka min swb och jag har såklart lite koll på en del hingstar. Men det är ju alltid ett sammelsurium... 2
Svar
38
· Visningar
3 641
Senast: Hedwig
·
Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
464
Senast: Freazer
·
Avel Tidigt på säsongen men jag tittar och följer hingstarna som visas nu utomlands. Har ögonen på flera st som visat sig lite extra men såg... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 792
Senast: Habina
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 116

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka