Sv: En intressant diskussion, hur mycket är typen värt för dig som uppfödare?
Hur mycket typen betyder för mig, beror på vilken typ du menar: könstyp, brukstyp eller rastyp.
Av dessa är brukstypen viktigast för mig, dvs att det är en välproportionerlig ridhästmodell med väl ansatt hals och rätt vinklar. Könstyp och rastyp är inte lika viktigt för mig.
Dock tycker jag att det bör synas om en häst är ett sto eller en hingst, det ger oftast också mer "utstrålning". Personligen tycker jag också att det är trevligt om ffa renrasiga ponny har kvar lite av sin "ponnytyp" och inte ser ut som ett rent halvblod i miniatyr.
Jag försöker mig på en "rangordning" på vad som är viktigt för mig:
MYCKET VIKTIGT:
1. Ridbarhet
2. Relativt korrekt benställning
3. Ridhästtyp (som oftast har stort samband med ridbarheten)
VIKTIGT:
4. Rörelser/hoppförmåga
5. Temperament (hänger också ihop med ridbarheten)
6. Utstrålning
7. Fertilitet
8. Allmän sundhet, hornkvalitet etc
INTE LIKA VIKTIGT:
9. Könstyp
10. Rastyp
11. Mankhöjd
OVÄSENTLIGT:
12. Färg
Hur mycket typen betyder för mig, beror på vilken typ du menar: könstyp, brukstyp eller rastyp.
Av dessa är brukstypen viktigast för mig, dvs att det är en välproportionerlig ridhästmodell med väl ansatt hals och rätt vinklar. Könstyp och rastyp är inte lika viktigt för mig.
Dock tycker jag att det bör synas om en häst är ett sto eller en hingst, det ger oftast också mer "utstrålning". Personligen tycker jag också att det är trevligt om ffa renrasiga ponny har kvar lite av sin "ponnytyp" och inte ser ut som ett rent halvblod i miniatyr.
Jag försöker mig på en "rangordning" på vad som är viktigt för mig:
MYCKET VIKTIGT:
1. Ridbarhet
2. Relativt korrekt benställning
3. Ridhästtyp (som oftast har stort samband med ridbarheten)
VIKTIGT:
4. Rörelser/hoppförmåga
5. Temperament (hänger också ihop med ridbarheten)
6. Utstrålning
7. Fertilitet
8. Allmän sundhet, hornkvalitet etc
INTE LIKA VIKTIGT:
9. Könstyp
10. Rastyp
11. Mankhöjd
OVÄSENTLIGT:
12. Färg