En hov kall

V

vblpower

för länge sen hade en häst som jag skötte en kall hov och en normal/varm hov.
hur kan det bli så? vad kan det bero på ?

Sv: En hov kall

Hovar skall normalt vara kalla. Givetvis kan de blir varma av att stå i solen etc utan att det är något konstigt men utan "yttre uppvärmning" eller vad man ska säga så är värme i hoven en felindikation. Utan att veta mer kan det vara massa saker..

För övrigt låter ditt inlägg lite roligt som om det handlar om en häst med bara två ben. ;)

Hovar skall normalt vara kalla. Givetvis kan de blir varma av att stå i solen etc utan att det är något konstigt men utan "yttre uppvärmning" eller vad man ska säga så är värme i hoven en felindikation. Utan att veta mer kan det vara massa saker..

För övrigt låter ditt inlägg lite roligt som om det handlar om en häst med bara två ben. ;)

okej :)
hästen stog i boxen så det kan inte va av solen som den blev varm.
tycker bara det va lustigt att hovarna inte var lika

hihi japp hästen råkade tappa de andra benen ;)
menar just i tråden bara framhovarna :rofl:

För att hästen förmodligen hade en ökad genomblödning i den varmare hoven just då. Något alla hästar reglerar och har ca en timme per hov och dygn. Fullt normalt!

Fast att dom ska vara kalla stämmer väl inte? Hovarna ska vara "lagom", en kall hov har dålig blodcirkulation, antagligen skodd/verkt för trångt så att strålen inte kan få igång blodcirkulationen i hoven ordentligt.
Så enligt min mening så har din häst haft en hov med sämre cirkulation.

Den varma hoven belastar hästen mer än den svala, vilket då ger ökad genomblödning. Antingen är det tillfälligt hur den står eller så har den ont i den svala hoven och lägger mer tyngd på den andra som då blir varm.

all levande vävnad behöver blodcirkulation. En hästs hjärta skulle kollapsa om den skulle öka genomblödningen i alla hovar samtidigt. Det är fullt normalt att hovarna är olika varma över dygnet då en ökad genomblödning sker.

okej skönt o höra.
en gång när vet va ute och kollade på hästen (fast då för en annan sak) så frågade jag om varför det va så om hovarna. Och svaret blev "jaha" . Inget mer :p

:rofl::rofl::rofl::rofl:

På allvar?

Vad är det för vävnad som klarar sig utan cirkulation 23 h om dygnet?

Källkritik för i helvete!

:rofl::rofl::rofl::rofl:

På allvar?

Vad är det för vävnad som klarar sig utan cirkulation 23 h om dygnet?

Källkritik för i helvete!

Det är väl därför skodda hästar har kallare hovar? För att de har dålig genomblödning. Men genomblödningen är väl "lika dålig" hela tiden i sådana fall? :crazy: En barfotahov som är "rätt" verkad får ju hjälp av stråle+elastiska putan att ha bra genomblödning, då behöver inte hjärtat sköta det. :idea:

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
582
Senast: BoYo
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 477
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej. Någon som har något förslag på vad detta kan vara, har telefontid på måndag med veterinären. Har en äldre vbl valack, är inte...
Svar
8
· Visningar
539
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 168

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka