En häst till.. ? funderingar....

Piruette

Trådstartare
har en kompis som ska flytta utomlands o hon står med en 2åring (halvblod)som hon tänker slumpa bort för ingenting..
jag red den här hingstens mamma tidigare o träffade han en hel del när han var nyfödd o lite framåt.. o jag vet att det är en jättetrevlig häst.. som redan som liten visade på vilken otrolig hoppteknik han har..

Nu vet hon inte ifall hon kommer hinna sälja han innan hon flyttar o då kommer han få stå kvar där han står o hon bara betala för honom, o så vitt jag vet så görs det inte så speciellt mkt med honom... vilket jag tycker är väldigt synd.... Han behöver ju stimuleras som unghäst!.. iofs så är det inte heller vad hon betalar för...

Min fundering är nu...
Ska jag köpa den här hingsten av henne? o rida in o sedan sälja lr behålla för all del om den blir ngt som tilltalar mej....

lr ska man kanske ta han o bara rida in han, fast min kompis fortfarande äger o betalar för honom, o sedan delar vi på försäljningsvinsten...

vad tycker ni? hur hade ni gjort?

Sv: En häst till.. ? funderingar....

Vad menar du med "stimuleras som unghäst"?

okej, alla hästar behöver väl stimuleras.. få göra nånting mer än bara gå i en hage.. o framför allt tycker jag att det är viktigt när dom är unga.... att han faktikst får göra nåt.. , ja vardagliga saker som hästar gör :) lr ägarna gör med sina hästar

Om du har tid och pengar och plats tycker jag att du ska köpa hästen! Det så så svårt att veta hur det blir lite längre fram i tiden, kommer din kompis alltid tycka att det är ok att betala för en häst som hon inte alls träffar, och som du rider..?

Mkt bättre att själv stå som ägare, då får du ta viktiga framtida beslut själv. Vad händer om din kompis vill sälja hästen sedan när den är inriden, och du vill ha kvar den? Du kanske inte har råd att köpa den då?

Sedan beror det väl mkt på hur du känner för hästen också, och att den är frisk och hel så att säga!

Jag tycker inte att unghästar behöver stimuleras om de redan från början har ett vettigt liv. dvs hagar med jämnåriga kompisar, gärna dygnet runt.

Inte förrän frampå vårvintern det året som de fyller tre brukar vi börja med våra.

Jag tycker att du skall bägge dina förslag till din kompis och så får hon välja vilket hon vill göra. Bägge varianterna låter bra.

okej, alla hästar behöver väl stimuleras.. få göra nånting mer än bara gå i en hage.. o framför allt tycker jag att det är viktigt när dom är unga.... att han faktikst får göra nåt.. , ja vardagliga saker som hästar gör :) lr ägarna gör med sina hästar

Med vettiga hagar och hästkompisar så anser inte jag att de behöver så mycket mer stimulans.

Köp loss hästen och börja förbereda inför treårstestet:banana:

Har du pengarna och tiden tycker jag absolut att du ska köpa honom. Känner du att du vill sälja honom så småningom är det ok, vill du behålla honom så fine. Ta chansen!

Har du den kunskap som krävs för att rida in en häst så tycker jag absolut att du ska göra det. Hästen stiger i värde om den är inriden, men det tillkommer ju också en del kostnader tills det är klart: uppstallning, hovslagare osv.

Se bara till att ha ett vattentätt kontrakt med din kompis, ett kontrakt som klart anger t ex vad som händer vid eventuell skada på hästen, vem som ska stå för de olika kostnaderna, hur försäljningssumman ska delas upp osv osv.

Immer

Har du den kunskap som krävs för att rida in en häst så tycker jag absolut att du ska göra det. Hästen stiger i värde om den är inriden, men det tillkommer ju också en del kostnader tills det är klart: uppstallning, hovslagare osv.

jo, det har jag absolut.. :) har ridit i x antal hästar i mina dar..

ska träffa min kompis imorgon o prata om det hela...

sen gäller det ju att hitta nånstans att ha han oxå.......
mkt o fundera över... ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 315
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 063
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 699
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

• Survey
  • Ponny dödad av varg

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat