En häst som sticker ut i skogen

EVMF

Trådstartare
Hej! Min häst är åtta år en valack. Han är väldigt envis och gillar att hitta på hyss. Det värsta problemet är att när jag är ute och rider med honom själv hoppar han över diket och springer in i skogen. När han sticker så går det inte att stanna honom. När man väl får ut honom ur skogen brukar han ställa sig svagt på två ben och sticka igen. Varje gång han gör så blir han mer stressad hela tiden och börjar gräva med hoven och stressar när man väl får stopp på honom. I vanliga fall är han en slö ponny som älskar livet som en skogsmulle, men det är när han blir utan sällskap. På grund av det kan vi inte gå med honom i grimmskaft själv för att han bara springer tillbaka till stallet. Vi har haft kedjegrimmskaft på honom men han brukar lyckas slita loss sig ändå. Speciellt när man ska lasta honom själv. Vi har gjort mycket i padocken med honom för att träna honom att vara själv. Då gör han inget utan bara slöar. Vi har också lämnat honom flera gånger själv i stallet men där gör han inget. Någon som har något tips vad man kan göra för att öva honom att vara själv?

Tacksam för svar //EVMF
 
Sv: En häst som sticker ut i skogen

Tömkör honom på vägar o i skogen i alla gångarter... så småningom;)
 
Sv: En häst som sticker ut i skogen

Tack för svaret.
Har provat att tömköra honom ute i skogen innan, men tyvärr tycker han om att dra sig låss då med och då är jag rädd att han ska fastna med tömkörningstyglarna i någon gren eller något och dra upp mungipan på sig själv...
 
Senast ändrad:
Sv: En häst som sticker ut i skogen

Hur bra är det med gramankoppling om den ändå lyckas slita sig eller fastnar någonstans?
 
Sv: En häst som sticker ut i skogen

De tips jag tänkte ge (när jag klickade in i tråden), har du redan prövat med resultatet att hästen stuckit. Jag skulle ta hjälp av en tränare som arbetar med att lösa problem, gärna en med erfarenhet av just extrem flockbundenhet (vilket jag tolkar det som att din häst uppvisar). Min häst har varit riktigt riktigt flockbunden; idag är han 14år och har sedan några år lugnat sig väsentligt (även om det fortfarande kommer fram ibland, t.ex. på distanstävling när jag är nervös och inte har full koll på mina egna nerver). Men ibland behöver man hjälp, för att undvika att hamna i situationer som blir farliga för både häst och människor.

//Liten,
vars häst som ung slet sig och stack iväg när det var dags att gå ut i hagen - trots att 10-20 andra hästar var med i ledet :devil:
 
Sv: En häst som sticker ut i skogen

Jag tänkte just på hästar likt din eller en Islandshäst av den grövre, äldre modellen och hur gramansättning skulle hindra dem om de bestämt sig. ;)
Iofs.. IWs Stella torde också kunna släpa iväg en del människor med den grovheten hon har om hon rakställer sig och verkligen vill.

TS:
Jag håller med Liten. Ta hjälp av proffs på problemlösning.
Ju fler gånger hästen tappas, desto mer befästs beteendet.
Det finns tekniker man kan lära in då man lär sig dra i just rätt vinklar och på så sätt kan få stopp på hästarna genom att störa deras balans ngt och böja dem så kraften bakifrån inte kan skjuta på fram så mycket. Men det går inte att lära ut via internet tyvärr.
 
Sv: En häst som sticker ut i skogen

Iofs.. IWs Stella torde också kunna släpa iväg en del människor med den grovheten hon har om hon rakställer sig och verkligen vill.

Haha min lilla ångvält. :rofl:

Har fått höra både en och två gånger, när jag satt upp folk, att hon känns som om hon vore en noshörning/flodhäst.
 
Senast ändrad:
Sv: En häst som sticker ut i skogen

Låter på pricken som en ponny. ;)

Ponnyn kan ha lärt sig att den kan sticka alternativt slöa och därmed slipper den undan. Tror inte det endast handlar om flockbundenhet eftersom det funkar i paddock eller ensam i stallet.

Därför behöver du tänka på hur du ska göra för att ponnyn inte ska kunna sticka utan istället lyssna på dig. Du måste alltid ligga steget före. Den exploderar aldrig helt plötsligt och springer iväg, utan den börjar med att spänna sig innan den sticker och det är här du måste vara snabbare än den. Så fort du märker vad den tänker göra så avled den från tanken med så mycket tydlighet som behövs. Ta i ordentligt om det behövs, den ska lyssna på dig, annars kan det bli farligt. Ta hjälp av någon med mycket hästvana och hästpondus som visar dig hur du ska göra från marken och som kanske också kan rida ponnyn och visa uppsuttet hur du kan överkomma problemet. Försök att alltid vara lugn, även om det är läskigt om ponnyn drar iväg.

Om ponnyn är seg och slö på ridbanan, så lyssnar den inte heller där på dig. Enklast (och tryggast) för dig är kanske att börja träna där. Rid för instruktör och träna på lydnad. Det ni lär er på ridbanan har du sedan en stor hjälp av ute i skogen. Kräv att den ska lyssna på dig, missas det att lyssnas första och andra gången, så säg till den direkt på skarpen. Belöna så fort den gör rätt! Gärna mycket beröm på en ponny som gör rätt, så dess ego får byggas upp lite.. :D

/V
 
Sv: En häst som sticker ut i skogen

Tack alla för bra idéer!
Jag har själv provat med att göra halvhalter och öka-sakta tempo även att ställa honom åt andra hållet när han väl spänner sig, men jag har aldrig tagit lextioner med honom något som man nog kommer vilja göra :D :d
 
Sv: En häst som sticker ut i skogen

har du provat att låta någon annan rida ut honom och se vad som händer?
Hoppas det löser sig och att ni får många fina ridturer i skogen, ensamma:-)
 

Liknande trådar

Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 845
Senast: Pallen
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 889
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 557
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 258

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp