En häst som itne är hoppad

Hur menar du, hoppa ? på vilken nivå?? Alla hästar kan hoppa några mindre bra ,andra bättre och vissa skitbra.

Har en kompis som RED IN en häst vid 10 års ålder och han hoppar nu, 2 år senare 1,10 felfritt. hon har tagit det lugnt med honom men han har fattat allt väldigt snabbt.
Med rätt metod och sunt förnuft så kommer man långt. :)

Nej, borja hoppa. Alder ar bara ett nummer - det ar vad som ar i huvudet pa hasten som raknas.

Det ar aldrig for sent att lara sej nya grejer...men ibland kan man borja lite for tidigt.

Man kan inte lära en häst att hoppa. Det är en förmåga som är medfödd och väldigt svår att lära in. Vad man kan göra är att förvalta hästens hoppförmåga ;)

Appros på att börja hoppa med en sexåring, så är åldern absolut inget hinder, snarare ett plus då många hästar hoppas sönder i unga år.

jaha, men jag som trodde att man sprang runt på banan och hoppade hinder så skulle hästen fatta själv ;).

Nej, nu när jag tänker efter så var det en dum fråga... klart man kan lära en 6åring att hoppa

Det finns inga dumma frågor ;)

Men ärligt talat så finns det faktiskt hästar som inte KAN hoppa (säger inte att din är en sådan). Försöker man lära en sådan häst att hoppa är det risk att man slår ihjäl sig :eek: Då är det bättre att låta bli.

min kompis har en häst som är 12 år, dom köpte den när den va 10, den hade vunnit dressyrallsvenskan typ 6 ggr, och vad ja vet var den inte hoppad innan, nu hoppar den upp 90 cm..

Den höjden kommer inte att bli några problem förutsatt att hästen vill hoppa.

Sv: En häst som itne är hoppad

Visst går det lära den hoppa! Bara du inte komplicerar saker för att en är äldre utan rid som om det vore en unghäst som skulle hoppas för första gången. Och löshoppa den gärna innan. Hoppning är ju faktiskt väldigt naturligt för en häst! Lycka Till

//Erica

_Sucy_ skrev:
som är 6år, är det svårt att lära den hoppa?
Det tro jag inte ska vara några problem! börja bara med att trava över bommar några dagar och övergå till cavaletti, och träna det några dagar, sen kan du övergå till smått hinder osv..

lycka till!! ;)

gör jättelåga hinder och skritta över först, sen trava och galoppera och bli inte upprörd om hästen ser ut som ett frågetecken och river allting, förr el senare lär den sig att lyfta på fötterna!

jag köpte min häst i somras, ett varmblod på 9år som dess utom inte kunde någonting. hon kan nu galoppen perfekt och hoppar 110cm utan problem. :) ska börja tävla henne snart! och högre kommer vi att kunna hoppa!

Min häst var inte hoppad när han var sex år :o
Har haft lite problem med en skada men nu är vi igång igen. Han hoppar som en gud :love: Särskillt svårt har det inte varit..

397589_61251.jpg

Liknande trådar

Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
51 960
Senast: fio
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
491
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag har tänkt på att kanske använda sadelpadd, det är ingen måste för hästen. Han har inte ont i ryggen eller nått, men jag tänkte att...
Svar
9
· Visningar
517
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Sverige skickar 18 lovande SWB-hästar till Unghäst-VM i hoppning 2024. De talangfulla unghästarna, fördelade i tre åldersgrupper...
Svar
0
· Visningar
298
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka