En häst i vårt stall fick inte kissa på golvet

Sv: En häst i vårt stall fick inte kissa på golvet

Det var lite grovt att slå hästen när den kissade i gången. Jag skulle inte göra det.

Jag släpper alltid in i boxen en stund innan jag ställer upp hästen på gången, och hon kissar jämt. Har också upplevt det som att det ska mycket till innan en häst kissar på betong, och tycker gott man kan låta de gå in i boxen innan arbete/rykt.

Men herregud, vad är det för människor som har hästar i vårat land :eek: Har väl aldrig hört nåt dummare! En häst ska väl få kissa när den är kissnödig !!!
Vilka sjuka människor är det igentligen som har djur? Får inte kissa i stallgången? Nähä men se då till att inte ha hästen i stallgången då,helt absurt att tvinga dom att hålla sig bara för att folk inte orkar göra rent. :mad:

Om min häst tänker kissa på stallgången och jag hinner se tecknen så brukar jag snabbt haka loss henne och släppa in henne i boxen varpå hon kissar direkt. Ibland har det ju hänt att man kanske gått därifrån för att hämta något o då har hästen kissat under tiden.
Nu vet jag ju att hon inte kissar i hagen, så har hon varit ute hela dagen brukar hon få gå in i boxen först så hon får möjlighet att kissa där.

Detta anses som oacceptabelt om inte hästen får kissa i stallgången ska man inte ha sin häst uppbunden. Det finns uppfostaran men ej att man inte låter sin häst kissa i stallgången. Usch!

*knapplån*

Visst är det lite besvärligt när det blir pink på stallgången men jag skulle ALDRIG bestraffa min häst för att han pinkar. Snarare bestraffar jag mig själv för att jag inte tolkade hans signaler som "KISSNÖDIG!". Brukar dock se på honom om det trycker på så då får han gå in i boxen. Han pinkar i hagen, iaf när det är gräs och snö.

håller med, det är besvärligt (bra ordval) när hästen kissar på gången, men förbjuda det skulle jag inte göra.

Försöker hindra mina i att göra det också, men jag säger bara "vänta lite, du ska strax få gå ut/in i boxen", klår inte upp dom med kvastar... :smirk:

Är som du säger, hästarna brukar inte gilla att kissa på betong om dom inte är tvungna.

Min medryttarpålle kissar lite varsomhelst, i ridhuset, i hagen, på uteritten, i stallgången, i boxen - ja helt enkelt där han råkar vara när det "trycker på". :smirk: Visst ojjar jag mig och gnäller lite på honom medan jag strör spån på det blöta, men att slå honom i maken med en kvast skulle aldrig falla mig in! :mad:

MEN, nu har stallägaren (med en menande blick på mig och min hästägare) tydligt önskat att INGEN häst får kissa på gången... så vad gör man!? Jo, man håller ett öga på honom medan man mockar, och har en spann till hands. När han börjar ställa sig "i position" så promenerar man dit, och sträcker lugnt fram spannen - och voilá! Inget kiss på golvet och hästen är nöjd som slapp stänk på benen! :)

Håller med de flesta inlägg - väldigt ovanligt att hästar väljer att kissa på gången. Om det händer gör jag inget för att hindra, utan spånar så att det sugs upp.

Hade en häst som gick på lösdrift och alltid gick ut och gjorde ifrån sig, mycket praktiskt! Så nog kan de lära sig, och inte tycker de alltid illa om att kissa ute heller.

Inte särskilt snällt att göra så mot hästen. :mad:

Är den kissig så kissar den helt enkelt, känner man sin häst brukar man hinna se vad som är på gång och släpper in stackaren i sin box.

hagkissandet löste jag genom att jag har sprätt upp en halmbal ute i hagen som tjänstgör som en toalett dit hästarna går när det trycker på. Innan kissade dom i sitt hö vilket är väldigt onödigt så dom fick halm istället och en höhäck =matte & pållar är nöjda.. :D

Senast ändrad:

Det var det elakaste jag har hört! :devil: om en häst kissar i stallet så lägg lite spån på och sen borsta bort så är det klart sen tar max 10 min. Min häst har kissat i stalle 2 gånger och hon skäms jättemycke...stackarn...och jag känner mig också dum för att jag inte tog i henne i boxen FÖRST! det ska man alltid göra, boxen FÖRST och SEN ut i gången.

Nej jag skulle alldrig slå på min häst för att den är kissnödig :crazy: :mad:
har bara råkat ut för pink i stallgången 1 endaste gång med min häst,han kunde bara inte hålla sig längre....vi hade varit ute på långtur och han hade tydligen hållt på kisseriet läääänge....jag tyckte bara synd om kraken :D

Inte_Ung skrev:
Stallgången är inte hästarnas toalett.
Lika litet som att min hall är min toalett.

Jag är helt med på detta, har inte haft någon häst som varit särskilt skitsam på gången. Men om jag inte vill ha skit och pink på gången är det ju mitt förbaskade ansvar som hästägare att se till att hästen får tillfälle att göra det i boxen. Det finns folk som tar in från hagen, väl medvetna om att deras djur inte kissar ute. Rätt in på stallgången, donar, rider ut. Och när de kommer in blir de förbaskade för hästen kissar på stallgången.

DET tycker jag är dålig stil. De flesta hästar tycker jag är rätt tydliga när de är kissnödiga.

Min häst kissar på stallgången om han är riktigt kissenödig. Då är det bara att lägga på spån och sopa upp det senare.
Att slå hästen?? Istället för att bara snabbt knäppa loss den och ställa in den i boxen verkar bara såå korkat!
Jag har lärt mig se på min häst när han börjar bli kissenödig och kan ställa in honom innan. Att slå en kissenödig häst är som att slå ett kissenödigt barn. Och hästen har visat att den är nödig precis som barnet har sagt att han är... Barnet slår vi inte, men varför slå hästen??
Hade en sådan stått i ett stall jag haft nåt att säga till om hade det vart på öronen först ut!

Släpper alltid in min häst i boxen så hon får möjlighet att kissa innan jag gör något med henne. Skulle hon behöva kissa på gången (vilket aldrig hänt) så skulle jag släppa in henne i boxen. Måste låta henne kissa innan för annars har hon visat prov på att hon kan kissa i transporten trots att hon åker smalt. DET är inte kul!

det är ju sjukt.

Herregud...vad e det för störd kärring(på ren svenska :angel: ) :mad: ...har hon noll känsla eller....usch.

Det har hänt nån gång att min häst har kissat i gången, men det är väl inget att hetsa upp sig för!? Jag vet ju att han vill inte kissa på golvet så jag brukar försöka släppa in han i boxen eller ut i hagen så han kan tömma blåsan.

Däremot vet jag en annan häst som kunde kissa först i boxen, sen i stallgången. Även under ridturen samtidigt som han skrittade. Ofta det första han gjorde i hagen också, självklart gick han samtidigt. Men vad jag vet så hade den hästen njurproblem så dessa saker tillhör väl inte det normala!

Man kan inte utan att dra på smilbanden när man hör alla konstiga saker som händer i stallarna runt om i landet.
Personligen hade jag inte fyat hästen utan suckat, ryckt på axlarna och slutligen gått efter sågspånet.
Har en pålla som kissar både ute och inne så jag har inte dessa problem. Hade länge rutinen att låta henne gå in i boxen först, men hon uträttar inget så det har jag slutat med.
Är pållan kissnödig i stallgången talar hon om det med buller och bång men det har hänt en eller två gånger. Däremot vill hon inte bajsa på ridbanan och det är ju trevligt när man rider påå ridbanor med upplockningstvång :D

Apo

ser inge fel i detta, att slå är nog fel ord man ska tänka på att hästar inte känner så som vi gör. Om man kollar hur domleker i hagen så är det rätt så hårdhänta lekar med mkt bita, dom kan resa sig mot varandra och en landar på ena hästens rygg med hovarna och sen bita lite. osv.
Jag brukar backa min dam när hon vill kissa tjyya lite åt henne FORT knäppa loss och in i boxen ist!
För på gången både stinker det, mkt svårt att få torrt på vintern och ja det är oerhört bökigt!

Inte går jag efter en hink iaf hehe

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 122
Senast: Freazer
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 440
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 552
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar